Senaste nytt

Råd vid skada på på hyrbil med hög självrisk.

NotRyan

Medlem
Hmm. En märklig grej.
På min bokningsbekräftelse står det att jag har CDR, men på avtalet jag fick på plats så är det inte med.
Det måste jag ju kunna hävda, jag har ju bokningsmailet från dom där det står att det ska ingå?

Tyvärr är det nog avtalet som gäller i det läget :(
 
Ja, jag är rädd för det. Jag har ju signat det. Men vafan, så kan dom ju inte göra. Jag har ju svart på vitt att jag bokat inkl. självriskreducering.

Jaja, vi får se imorgon när jag lämnar tillbaka den.
 

agehall

Medlem
Om priset inte avvek avsevärt från det du har i bokningsbekräftelsen, så skulle jag säga att du har anledning att anta att CDR ingår. Du kan också förvänta dig att ditt kontrakt från början överensstämmer med det du bokat. Annars skulle jag nog börja dra in advokater i detta.
 

Stefan62

Medlem
Ja, jag är rädd för det. Jag har ju signat det. Men vafan, så kan dom ju inte göra. Jag har ju svart på vitt att jag bokat inkl. självriskreducering.

Jaja, vi får se imorgon när jag lämnar tillbaka den.

Stå på Dig om det är så att det blivit fel från bokning och fram till signering.
 
Om priset inte avvek avsevärt från det du har i bokningsbekräftelsen, så skulle jag säga att du har anledning att anta att CDR ingår. Du kan också förvänta dig att ditt kontrakt från början överensstämmer med det du bokat. Annars skulle jag nog börja dra in advokater i detta.

Jag hade förbetalt hybilsbokningen innan och på plats så tillkom ingenting. Ska åka ut till flygplatsen och bråka nu så jag har det gjort.

I mitt bokningsmail så står följande:
Betalat hyresbelopp: 258,08 EUR

Priset inkluderar:
Lokal skatt (moms)
Reducering av självrisken vid skada (CDR)
Reducering av självrisken vid stöld (TP)
Bilregistreringsavgift (VRF)
Flygplatsavgift
Fria mil

Extra kostnader:
 

Valley

Medlem
Tragiska syndapengar :-(
Lider med dig.
Men gå igenom även din hemförsäkring och se vad du har för villkor där. Har själv någon konstig extraförsäkring som eliminerar självrisker. Bl a på bilskada
Och så vet jag genom kollega som hyr mycket bil i Spanien att även EC Platinum har självriskeliminering.

Annars är det väl bara att ta en diskussion med Budget. Kan ju gå att lösa på smidigt sätt. Och beroende på hur stor skadan är kanske de ändå inte tänker reparera den
 
Last edited:
Var en sväng på flygplatsen nu. Dom var stenhårda, dom kan inte göra något eftersom jag har signat kontraktet där det står €1500 i självrisk utan jag måste ta upp det med kundservice.
En liten tröst är dock att dom räknade på dom faktiska skadorna och slutsumman blev €1049 (det blev ganska ordentliga skador) och killen sa att han skulle försöka ge mig lite rabatt imorgon.

Ska dock driva detta med Budget i sverige, på deras hemsida så står det klart och tydligt 7500 kr i självrisk om man har CDR.
Samt även kolla med min försäkringsbolag.

Tack för input ang detta!
 

Homer

Medlem
Då är det inget snack imho. Du har CDR.

och vad betyder då CDR?
ja inte fan vet jag för jag undviker att använda svenska siter när jag ska hyra bil utomlands,
men såhär skriver Avis om hyror i Sverige


Självriskreducering vid vagnskada – CDR (Collision Damage Reduction)*

CDR reducerar Hyresmannens självrisk vid vagnskada, trafikskada, brandskada och bärgning på bilen såvida inte skadan uppkommit i samband med inbrottsförsök eller stöld. Vid tecknande av CDR i Sverige reduceras självrisken f.n. till att vara SEK 7.500. Förare under 24 år betalar därutöver en särskild ungdomssjälvrisk på f.n. SEK 2.500 i händelse av skada. Ungdomssjälvrisken kan ej tecknas bort.

Självriskeliminering vid vagnskada – Super CDW (Collision Damage Waiver)*
Super CDW eliminerar hyresmannens självrisk vid vagnskada på bilen, såvida skadan inte uppkommit i samband med inbrottsförsök eller stöld. Super CDW debiteras i Sverige f.n. med SEK 95 per dygn/bil och SEK 150 per dygn/bil för lastbilar och vans. Förare under 24 år betalar därutöver en särskild ungdomssjälvrisk på f.n. SEK 2.500. Ungdomssjälvrisken kan ej tecknas bort.

http://www.avropa.se/PageFiles/26296/Bilaga 4 Försäkringsvillkor Avis.pdf
 
Toppen