Senaste nytt

[Tips] Boka en Star Alliance flygbiljett i specifik bokningsklass

Dr. Miles

Expert
Det verkar som många har problem att kunna boka en betald biljett i en eller flera specifika bokningklasser med Star Alliance flygbolags flygningar.
SAS telefonbokning kan inte ordna kombinerade SAS + LOT biljetter? | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Jag försöker att förklara om hur man bokar flygningar i specifik bokningsklass online.

Det går utmärkt att göra så på Uniteds webbsida, förutsättning är dock:
  • Alla flygningar ska ha Star Alliance flygbolags flightnummer (vissa undantag)
  • Publicerade priser (ej lokala/avtalade priser)
Vill du bli debiterad i SEK/DKK/NOK istället för USD, välj Sweden/Denmark/Norway som land på översta menyn.

Screenshot20140624_5.png


  1. Välj "Enter specific classes of service: (ex. Y, B, M)" och sedan fyll i bokningsklass(er).
    Om du vill boka t ex både A klass och W klass, skriv A, W.
  2. Välj rätt kabinklass per flygning/datum.
    • Välj "First/Global First" om du vill boka SAS bokningsklass A
    • Välj "Business/BusinessFirst" om du vill boka SAS bokningsklasser C, D, J, P
    • Välj "Economy" om du vill boka SAS bokningsklasser Y, S, B.
    Det är pga United kategoriserar bokningsklasser annorlunda än SAS. Se det här för mer info.
    Screenshot20140625_5.png

T ex så här:

Screenshot20140624_4.png

Resultat:

Screenshot20140624_3.png


OBS:
  • United har inte dynamisk länk till SAS inventory. Det innebär att det tar upp till 24 timmar innan en biljett ställs ut som innehåller SAS: både bokat som SAS prefix men också som United prefix code share. Observera att detta inte gäller integrerade partners som Lufthansagruppen. (tips av Senator)
  • När en biljett är utställt, kan man enkelt hitta partnerns bokningsnummer. I detta fall använder SAS och Lufthansa båda Amadeus, så man får upp en Amadeus PNR. Mycket användbart för sätesval och dyl. (tips av Senator)
  • Uniteds webbsida verkar inte stödja lokala/avatalade priser. T ex det går inte att hitta THAIs Premium Economy/Business class biljetter från Stockholm/Köpenhamn.
  • Var försiktig när du bokar en resa som börjar inom 24 timmar från bokningstillfället.
    Uniteds webbsida har haft problem att biljettera ut bokning som består endast av partner flygbolags flygningar, i kort varsel.
  • Vänligen komma ihåg att det fungerar som en resebyråbokning. United agerar som resebyrå och biljetterar ut med 016- biljettnummer. Om/när det blir problem med bokning, ska man vända sig till United först då det är de som har sålt och utfärdat biljetten.
  • Du kan inte välja säte i förväg (i alla fall inte vid bokning) även om du bokar i SAS Plus hos Uniteds webbsida.
    Screenshot20140624_6.png
    Screenshot20140624_7.png
 
Last edited:

sfalc

Medlem
Testade precis. Jag hade sparat ca 400 kr om jag hade frågat här först, efter att jag blev irriterad på SAS bokningstjänst, istället för att ringa en resebyrå.
 

bhen

Medlem
Tack och bock, ett utmärkt tips från den gode doktorn.

Hej, jag får inte helt till det, jag vill boka:
28/11 SVG-CPH-VNO 09:50-15:20 i Plus
30/11 VNO-FRA-SVG 14:25 - 18:20 i LH Economy

Får bara felmeddelanden att bokningsklass inte matchar kabinklass när jag provar med bokningsklasserna som sas anger för plus, oavsett om jag väljer businessfirst eller business.
Hur fylla ut?
 

sfalc

Medlem
Får bara felmeddelanden att bokningsklass inte matchar kabinklass när jag provar med bokningsklasserna som sas anger för plus, oavsett om jag väljer businessfirst eller business.
Hur fylla ut?

Kom ihåg att kolla att bokningsklasserna är tillgängliga hela vägen. D.v.s om K,L,T finns VNO-FRA men inte FRA-SVG kommer det inte fungera. Samma för SAS plus. A,P finns kanske inte men H finns.
 
Toppen