Senaste nytt

Hjälp, försenat/försvunnet bagage

yip_man

Medlem
Hej
flög från CPH-LHR-MEX med BA, vidare från MEX-AGU med Air Mexico. Dum som jag var litade jag på vad BA sa på Kastrup, att bagaget skulle vara incheckat hela vägen och att jag inte behövde hämta ut det. Nu är det troligen kvar i Mexico city. På flygplatsen Aguascalientes så sa de att jag måste hämta ut det i Mexico city.

Nu har de skrivit en PIR rapport och jag har fortfarande inte sett röken av det 1,5 dygn senare. Kan jag göra mer för att skynda på processen och hur stor är risken att jag aldrig får se mitt bagage igen.

Om jag ska driva en claim hur vet jag då om jag ska driva mot Air Mexico eller BA?

Sen tycker jag att man borde kunna se var bagaget sist befann sig eller?
 

agehall

Medlem
Jag vet inte hur det är i Mexico, men om man måste förtulla in bagaget på första flygplatsen man landar på, så spelar det ju ingen roll om du checkar in bagaget hela vägen eller inte. Någon gång har jag fått väskor incheckade till inrikesdestinationer i USA men jag måste likförbaskat hämta ut dem när jag kommer till USA, gå igenom tullen och sedan checka in dem igen.

Sådant här ska man ALDRIG lita på att incheckningsagenter vet utan kolla alltid hur det funkar om du ska mellan landa i ett land där du inte vet hur det funkar.
 

yip_man

Medlem
Nu visar det ju sig i efterhand att det borde förtullas i Mexico city. Frågan är får flygbolaget igenom väskan eller måste jag åka tillbaka för att hämta den?
 

Dr. Miles

Expert
Nu visar det ju sig i efterhand att det borde förtullas i Mexico city. Frågan är får flygbolaget igenom väskan eller måste jag åka tillbaka för att hämta den?
Som agehall skriver, det hanteras olika beroende på flygbolaget.

Det beror nog helt på. Det är inte säkert att det är upp till flygbolaget...
För många år sedan flög min chef till Sligo, Irland med KLM + Aer Arann som genomgående biljett och väskan kom inte fram till Sligo och den fastnade i Dublin. Aer Arann vägrade transportera väskan till hans hotell och inte ens till Sligo flygplats.
Det slutade så att min chef fick hämta väskan i Dublin på hemvägen.
 

AABack2ARN

Medlem
Vet inte hur detta skulle hanteras i Sverige där det nu råder olika regler beroende på vilket flygbolag man reser vidare med efter ankomst till exempelvis Arlanda - oavsett om man har allt på en biljett eller inte.

Jag tror dock det kan ha att göra med hur mycket tullfaciliteter som finns på den mottagande flygplatsen - om det inte finns några tullfaciliteter lär de vara ganska ovilliga att skicka baggaget dit.

Hoppas verkligen det löser sig
 

yip_man

Medlem
Vet inte hur detta skulle hanteras i Sverige där det nu råder olika regler beroende på vilket flygbolag man reser vidare med efter ankomst till exempelvis Arlanda - oavsett om man har allt på en biljett eller inte.

Jag tror dock det kan ha att göra med hur mycket tullfaciliteter som finns på den mottagande flygplatsen - om det inte finns några tullfaciliteter lär de vara ganska ovilliga att skicka baggaget dit.

Hoppas verkligen det löser sig

Verkar ev som att det är på väg nu.

ska man driva några claims mot någon. Vet att jag får betalt upp till 1500kr för utlägg för kläder osv via first card som betalar våra resor. Men ska jag driva något mot BA eller Air Mexiko?
 

jumbooze

Medlem
Har du hemförsäkring kanske du kan få schablonbelopp därifrån
(förutsatt att du har rent mjöl i påsen, dvs inte själv är anledningen till förseningen)
 
Last edited:

Holloman

Medlem
Verkar ev som att det är på väg nu.

ska man driva några claims mot någon. Vet att jag får betalt upp till 1500kr för utlägg för kläder osv via first card som betalar våra resor. Men ska jag driva något mot BA eller Air Mexiko?

Om det är så att du (likt i USA) skulle ha tagit väskan genom tullen och sen lämnat den vid en "transferdesk" tror jag du har svårt att få igenom något claim mot flygbolagen. De lär kunna peka på information på flygplats, i broschyrer och liknande som visar hur du borde gjort.

OT, jag gillar Lufthansas arrivalfilmer de visar på långdistansplanen. Där kan man virtuellt följa med processen efter landning och känner direkt igen sig när man kommer av planet.
 
Toppen