Senaste nytt

En månad i Asien med spädbarn - tips på hotell och aktiviteter?

Vi åker till Singapore den 16/1 och hade planerat en månad i Asien och Australien. Ju närmare vi kommer avresedatum - desto mer frågetecken har uppstått vad gäller destinationer, boende och aktiviteter. Normalt sett finns inga gränser för mig men nu när vi har en liten Linnea på fyra månader så försvinner plötsligt många destinationer.

Vi skulle såklart kunna stanna på Intercontinental Singapore Club floor i en månad men det känns bortkastat. Singapore är dock en fantastiskt startpunkt med bra boende där allt fungerar även för spädbarn.

Bali var ett självklart stopp innan vi insåg att sjukvården inte är tillräckligt bra för att ta hand om vår dotter om något händer. Australien var också "självklart" men kombinationen Australian Open tennis (i Melbourne), högsäsong och extremt hög dollarkurs (över 7kr) gör inte det så lockande just vid dessa datum.

Det kinesiska nyåret gör att mycket är fullbokat eller 50-75% dyrare än normalt i Sydostasien. Har funderat lite på att återvända till JW Marriott i Khao Lak, Thailand som är fantastiskt bra.

Just nu tänker vi oss fem dagar i Singapore på vägen ner och kanske fem dagar innan vi flyger hem. Det ger oss cirka 18 dagar att "leka med". Kom gärna med tips & idéer - all inspiration välkommen!
 

jsn

Medlem
Har inte rest med småbarn, men när jag och en polare var i de faggorna för några år sedan så åkte tog vi bussen upp till Kuala Lumpur och spenderade ett par dagar. Sedan flyget (AirAsia) över till Borneo och Kota Kinabalu några dagar, tillbaka till KL och sedan några dagar till Langkawi (AirAisia), innan återresa till Singapore via KL. På Borneo så åkte vi på en djungeltrip med Uncle Tan Uncle Tan Wildlife Adventures ("This is not Hilton") vilket var mycket intressant, om än inte småbarnsvänligt :(
 

Matsson

Medlem
Rekommenderar gärna Le Meridien Kao Lak, har tillbringat flera semestrar med 3 barn 1år och uppåt. Bra mat bra spa samt stort poolområde med barn avd. Välj gärna villa om ni ej är fler än 3. Dessutom babysittingservice med hög kvalitet.
Trevlig resa!
 
Har inte rest med småbarn, men när jag och en polare var i de faggorna för några år sedan så åkte tog vi bussen upp till Kuala Lumpur och spenderade ett par dagar. Sedan flyget (AirAsia) över till Borneo och Kota Kinabalu några dagar, tillbaka till KL och sedan några dagar till Langkawi (AirAisia), innan återresa till Singapore via KL. På Borneo så åkte vi på en djungeltrip med Uncle Tan Uncle Tan Wildlife Adventures ("This is not Hilton") vilket var mycket intressant, om än inte småbarnsvänligt :(

Det där skulle jag lätt kunnat göra utan Linnea men vi åker inte till Borneo med en fyramånaders dotter och jag flyger inte något annat än Business Class med henne heller :)

Funderar på Khao Lak men då blir det TG C SIN-BKK-HKT istället för Air Asia :)
 

Unicornone

Medlem
Har ingen erfarenhet av att resa med spädbarn men vi var här i februari: Kamandalu Resort and Spa, Ubud, Bali - Official hotel website! tyvärr bara tre nätter sedan blev det 10 dagar på Bali Hyatt i Sanur och två på Lembongan island. Med facit i hand skulle vi ha haft mer tid på Kamandalu, 56 villor, 10-15 gäster och tre ggr så mkt personal :cool: Apor i trädgården på morgnarna, har inga såna hemma.... Men små barn vet jag inte hur det är att ha med även om Balineserna generellt gillar små västerländska barn.
 

rlager

Medlem
Håller med om att man varmt kan rekommendera Le Meridien Khao Lak. Jag och familjen åker dit för tredje året i rad nu på sportlovet. väldigt bra för barnfamiljer. Fantastiska poolvillor som bokstavligen ligger direkt vid stranden. Sju bra restauranger. Jag har inte kunnat hitta något bättre för samma pris någon annanstans i Asien. Rekommenderas varmt. LM har egen transfer med barnstolar och de har en egen välkomstlounge direkt i arrival hall. Jag skrev lite om hotellet på tripadvisor efter första vistelsen för två år sedan. http://www.tripadvisor.se/ShowUserR...h_Spa_Resort-Khao_Lak_Phang_Nga_Province.html

Flyger inte Silk Air direkt till HKT? Men går kanske inte anv EB poäng? Vi bodde på lemeredien khao lak med alex när han var 9mån. En härlig vecka, otroligt barnvänligt hotel. Rek som ovan ni tar en "villa" (de lyxigaste har egen pool och havsutsikt). Ett litet krux vi hade var transfer från HKT. Vi valde transfer med chaufför och barnstol via kids on board (Britax Child Seat and Safe Transports for Kids - Phuket, Thailand)
 
Last edited:

abacklund

Medlem
Kul! Jag och frun skall till HKG, SIN och Khao Lak på ungefär samma datum som du.

Vi åker på en US-award med LH-F från MUC till HKG (håller tummarna för en nyconfad F på 346:an - man kan ju har tur ibland), stannar 3 dagar och sedan SQ-C till SIN med ett 3 dagarstopp och sen en betald SQ/SilkAir-M mellan SIN och HKT. Vi bokade Ramada i Khao Lak (löjligt bra pris när vi bokade för 2 månader sen) och kommer sedan åka tillbaka till SIN, stanna ett par dagar före hemfärd i TG-F via BKK och LHR.

Vi funderade också på Bali - var där för 2 år sedan på Bali Hyatt i Sanur och älskade det - men januari känns lite risky vädermässigt. Frun gillar sol :)

Martin - om du är i SIN den 20-22 januari och vill sänka en whisky, dra ett PM så fixar vi till något.
 
Toppen