Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

NyfikenGrau

Medlem
Inte ett ord om priority boarding på torsdagens kvällsavgång SK1678 TXL-CPH. Alla på en gång. Dessutom blev det en kö som varade länge, då boardingagenten kom dit och såg ut att göra sig klar, men det dröjde ca 20 min ytterligare innan boarding kunde påbörjas. Planet blev för övrigt 10 min sent...

Fast TXL-CPH brukar väl vara buss ut till planet, ett så litet plan att bara en buss behövs? Då blir ju prio boarding lite meningslöst.

Annars håller jag med SAS404, tycker det snarare är lyx att kunna gå ombord så sent som möjligt. Idealet är att vara sist utan att ha sinkat avgången och höra "boarding completed" när man kommer in i kabinen :)
 

NotRyan

Medlem
Annars håller jag med SAS404, tycker det snarare är lyx att kunna gå ombord så sent som möjligt. Idealet är att vara sist utan att ha sinkat avgången och höra "boarding completed" när man kommer in i kabinen :)

När du kommer och ska sätta dig på rad 3 så drabbas du av att minus-resenärerna på rad 15 har slängt upp sitt bagage i din hatthylla, och skåpen just bakom galleyt är fulla - närmast lediga utrymme är på rad 20, halleluja!!!!!
 
Fast TXL-CPH brukar väl vara buss ut till planet, ett så litet plan att bara en buss behövs? Då blir ju prio boarding lite meningslöst.

Nej det saknades brygga, men planet stod precis vid gaten. Ner på plattan och promenad den korta biten fram till trappan. Ingen buss till planet alltså, till skillnad från ankomsten i tisdags. Så har det varit alla gånger jag har rest till/från Berlin. Buss från planet, men inte till. Flygplanstypen var en A320 som var relativt välfylld efter rad 9 (framför nästan tomt).

När du kommer och ska sätta dig på rad 3 så drabbas du av att minus-resenärerna på rad 15 har slängt upp sitt bagage i din hatthylla, och skåpen just bakom galleyt är fulla - närmast lediga utrymme är på rad 20, halleluja!!!!!

Samt att jag uppskattar fönsterplats, och då är det väldigt skönt att slippa be grannarna att resa sig och gå ut i mittgången...
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok, simonbertilsson, då förstår jag. Jag skulle tro att vi reser på helt olika tider i veckan, eftersom jag oftast kan välja helt fritt och kan ta onsdag lunch eller lördag fm eller vilket som nu har lägst pris (lägst beläggning). När jag flyger är det alltid deras lilla Bombardier som står långt bort vid LHs gamla servicehall på TXL, och i CPH är det naturligtvis piren som ligger längst bort från allt och dessutom en trappa ned ;)

Hur som helst, jag har i princip aldrig så mycket handbagage att jag behöver använda hyllorna, så det ger väl också lite olika prioriteringar.
 
Ok, simonbertilsson, då förstår jag. Jag skulle tro att vi reser på helt olika tider i veckan, eftersom jag oftast kan välja helt fritt och kan ta onsdag lunch eller lördag fm eller vilket som nu har lägst pris (lägst beläggning). När jag flyger är det alltid deras lilla Bombardier som står långt bort vid LHs gamla servicehall på TXL, och i CPH är det naturligtvis piren som ligger längst bort från allt och dessutom en trappa ned ;)

Hur som helst, jag har i princip aldrig så mycket handbagage att jag behöver använda hyllorna, så det ger väl också lite olika prioriteringar.

Det här var en ren citybreak (konsert på onsdagen) och jag valde tidig resp sen avgång för att få så mycket ut av staden som möjligt. :)
Det skulle ha varit A321 ner, men blev byte till A320, och då stannade vi där borta vid LH's servicehall. Ankomst och avgång på CPH var A-piren, väldigt långt bort precis som för dig. Förra sommaren när jag reste ner var det dock CRJ, vilket jag är rätt glad att slippa nu. :p
 

Hissen

Medlem
Verkar vara väldigt olika hur boarding utropas/genomföres från Arlanda med SAS. Senaste veckorna har det väldigt tydligt ropats ut prio-boarding och som sedan genomförts på mina flyg. Idag flög jag till Düsseldorf och då ropade man bara ut boarding "plus rad 1-3" och samma mening "sedan rad 4 och bakåt", vilket fick till följd den vanliga trattprincipen. OT. Vid ankomst till DUS hade dom ordnat omvänd prio-bagage hantering. Alla prioröd-taggade väskor kom 20 min efter att den sista otaggade väskan hämtats. :-(
 

Llehs

Medlem
Kors i krysset, SAS framhärdade med priority-boarding idag på ARN-LLA 17:50. Tror det är första gången man upprepat och förtydligat utropet!

Inte för att jag tillhör de som köar men det är ju kul att man tillämpar sina egna rutiner.
 

Mikael64

Medlem
På samtliga flygningar idag Klr-Arn-Got-Arn-Klr var SAS mycket noga med Priority boarding. Vem som kunde gå ombord först och vilka som fick vänta.
 

megaman

Medlem
I dagens mailutskick från SAS:

"SAS Priority Boarding
Nu kan vi äntligen tillmötesgå ett återkommande önskemål från många av våra kunder, nämligen Priority Boarding. En skylt med förtursordningen för de prioriterade och mest lojala kunderna kommer att finnas på ombordstigningsdisken vid gate då dessa resenärer får gå ombord på planet först. "
 

agehall

Medlem
Jaha, när ska de börja efterleva reglerna då? Vad de ropar ut och skriver på sina skyltar är ju helt ointressant så länge man inte konsekvent gör enforcement också...
 
Toppen