Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Jag var med om den mest exotiska SAS boarding jag varit med om på väg till Split.

Vid utropet att "EuroBonus Gold och resande i SAS Plus" kan boarda så rörde sig ingen. Alla satt kvar. Det var så fridfullt och långsamt att jag blev alldeles tagen. Överhuvudtaget var folk inte så jätteintresserade av att gå ombord, det var ju så skönt att sitta på en stol vid gaten.

Tog evigheter för alla att gå ombord. Planet avgick inte i tid men det var väldigt prestigelöst och stressfritt.
 

Bryant

Medlem
På Arlanda igår: SK945 avgick från F62. Två separata köer för att komma in i Gaten. Men vid boarding så blir det alla på en gång oavsett utrop eftersom ingen står och kontrollerar. Märkligt.
 

Tamgåsen

Medlem
Jag frågade för tre veckor sedan personalen vid gaten från ARN till UME om SAS numera infört s.k. priority boarding på inrikesflyget. Jo, blev svaret, vi kör numera priority boarding på alla flygningar. Mycket riktigt ropade personalen ut att SAS Plus, Eurobonus diamond, Eurobonus guld och Star Alliance Gold kan gå först. I praktiken var det dock ingen skillnad mot en vanlig boarding. Folk trängde sig på och gick obehindrat genom vändkorset, till synes oavsett biljettklass eller bonuskort. På vägen tillbaka från UME blev det inget försök till priority boarding.

Snälla SAS, varför kan ni inte kontrollera biljetterna och vänta 30 sekunder efter att alla SAS Plus, Eurobonus diamond, Eurobonus guld och Star Alliance Gold gått ombord innan ni släpper på kvarvarande resenärer?
 
Last edited:

megaman

Medlem
Jag frågade för tre veckor sedan personalen vid gaten från ARN till UME om SAS numera infört s.k. priority boarding på inrikesflyget. Jo, blev svaret, vi kör numera priority boarding på alla flygningar. Mycket riktigt ropade personalen ut att SAS Plus, Eurobonus diamond, Eurobonus guld och Star Alliance Gold kan gå först. I praktiken var det dock ingen skillnad mot en vanlig boarding. Folk trängde sig på och gick obehindrat genom vändkorset, till synes oavsett biljettklass eller bonuskort. På vägen tillbaka från UME blev det inget försök till priority boarding.

Snälla SAS, varför kan ni inte kontrollera biljetterna och vänta 30 sekunder efter att alla SAS Plus, Eurobonus diamond, Eurobonus guld och Star Alliance Gold gått ombord innan ni släpper på kvarvarande resenärer?

Det här är så dåligt och gör en bara så förbannad.

Ska ni ha Priority Boarding så får ni styra upp det från ax till limpa. Ropa ut detta i högtalarna och sedan totalt skita i det därefter är bara ett hån mot era frekventa resenärer.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Nä prio boarding fungerar inte, inget att hymla om. Däremot ropas det i princip alltid ut, men folk följer det inte. Om folk skiter i det eller om man inte förstår är en annan femma.

Däremot är det inget jag bryr mig om, vem vill in på planet och sitta där i värmen och svettas? Jag försöker gå på så absolut sent som bara är möjligt. Det finns bara en nackdel och det är om man har bagage, det är svårt att hitta en ledig plats. Men med en väska klarar jag mig i 99% av fallen.
 
Inte ett ord om priority boarding på torsdagens kvällsavgång SK1678 TXL-CPH. Alla på en gång. Dessutom blev det en kö som varade länge, då boardingagenten kom dit och såg ut att göra sig klar, men det dröjde ca 20 min ytterligare innan boarding kunde påbörjas. Planet blev för övrigt 10 min sent...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Inte ett ord om priority boarding på torsdagens kvällsavgång SK1678 TXL-CPH. Alla på en gång. Dessutom blev det en kö som varade länge, då boardingagenten kom dit och såg ut att göra sig klar, men det dröjde ca 20 min ytterligare innan boarding kunde påbörjas. Planet blev för övrigt 10 min sent...

Visar väl bara hur idiotiskt det är att ställa sig upp för att köa....
 

011430121

Medlem
Inte ett ord om priority boarding på torsdagens kvällsavgång SK1678 TXL-CPH. Alla på en gång. Dessutom blev det en kö som varade länge, då boardingagenten kom dit och såg ut att göra sig klar, men det dröjde ca 20 min ytterligare innan boarding kunde påbörjas. Planet blev för övrigt 10 min sent...

På TXL är det inte SAS som sköter markservicen, här kan det nog missas någon gång.
 

mha321

Medlem
På TXL är det inte SAS som sköter markservicen, här kan det nog missas någon gång.
Fast sas bryr sig ju inte om prioboardingen , det är rätt uppenbart. Så det borde snarare vara en fördel att flyga från någonstans där någon annan tar hand om det - förutsatt att denna "någon annan" är van vid att jobba med bolag som har status passagerare (tex är väl en charter-handler ingen bra idé).
 

MegaFlyer

Medlem
Flög i torsdag arn-oslo och priority boarding förklarades inte på något sätt, ingen koll eller förklaring av vad priority boarding innebär. I oslo vad det lite bättre mot dus, men ingen kontroll eller omnämning av guld eller *A.

SAS missar ett tillfälle att promota sitt bonusprogram, dess fördelar genom en superkanal som boardingutroppen är och skapar samtidigt badwill genom att inte hålla koll på vem som boardar tidigt.
 
Toppen