Senaste nytt

Fråga om bagage vid flera segment på olika flygbolag

Mikael

Medlem
Jag har en resa nu i januari som går från Sverige till Kina (ARN-FRA-PEK-CSX).
De två första segmenten är med LH och i business, det sista är inrikes inom Kina med CA i ekonomi, allt är på samma biljett.

Hur mycket baggage kan jag ta med mig? Både incheckat och handbaggage. Enligt IATA resolution 302 (länk: http://old.lidot.lv/upload/IATA_Resolution_302.pdf) borde det vara LHs regler som gäller för samtliga sträckor då de blir "most significant carrier", har jag tolkat detta rätt?
Gäller detta både för incheckat baggage och handbaggage?
Anledningen till att jag frågar är att jag sannolikt kommer att behöva plocka ut baggaget i Beijing ta det genom tullen och checka in det igen, varvid diskussion kan uppstå. Jag har ringt Air China och de hävdar att jag bara har rätt till ekonomi-baggage på inrikes-sträckan.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har gjort liknande resor flera gånger tidigare.
Det var inget problem när det var samma biljett och på mitt e-ticket stog det 30 kg även på kina inrikes flyg när jag flög in i Kina i Business class.
 

Mikael

Medlem
Vad står det på din etkt?
Jag arbetar ibland som incheckningsagent och jag brukar kolla där :)
Förmodligen en väldigt dum fråga, men hur får jag tag på e-ticketen?
Resan är bokad med US Airways-poäng, jag har en bokningsreferens till LH/amadeus, en till CA (och en till TK som hemresan går via). Via Lufthansas sida kan jag även se biljettnumret. Jag fick ingen bekräftelse från US Airways på bokningen och det går inte att titta på bokningen via deras sida, detta har jag påpekat och klagat på men de säger att det beror på att det är så många olika bolag inblandade.
Ingenstans kan jag se antal kilon för de olika segmenten.
 

Mikael

Medlem
Har kollat både classic.checkmytrip.com och "nya" checkmytrip.com, tyvärr ingen "Show etkt".
Däremot ser jag nu på nya checkmytrip (brukar inte använda denna) att det finns en rad om baggageinformation. "information är inte tillgänglig" står det på samtliga segment :-(
 

Dr. Miles

Expert
Om du är bokad med US Airways miles, får du inte någon e-ticket via Amadeus system(t ex via CheckMyTrip).

Du får helt enkelt ringa till deras Call Center och begära en e-ticket per e-mail.

Men om jag kom ihåg rätt, det stog ingen bagageinfo. på e-ticket från US Airways.
 

Mikael

Medlem
Har pratat med:
- US Airways (de hänvisar till bolagen som resan sker med)
- Air China (de hänvisar till Lufthansa)
- Lufthansa (de hänvisar till Air China)

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
 

Roger J

Medlem
Ditt segment Frankfurt-Beijing styr bagagereglerna. Det är alltså detta som gäller för alla segmenten på din resa:
Lufthansa ® - Free baggage allowance for tickets issued with effect from 1 June 2011
Borde inte vara något problem att svara på för något av flygbolagen tycker man.
Du får 2x32kg på din biljett samt en ytterligare 32kg om du har Star Alliance guldkort. Samt två handbagage.
Det är SAS som du checkar in med och de har samma regler på sina flygningar så det blir säkert inte något problem.

Ett möjligt problem, varför ska du ta ut väskorna och checka in dem på nytt i Beijing? Då kan det nog bli frågor eftersom sista segmentet är i Economy. Måste du ändå göra det så kanske det är bra att skriva ut Lufthansa-sidan som länkas ovan och ha med samt en utskriven e-ticket som visar att det är en biljett hela vägen till CSX.
 
Last edited:

Mikael

Medlem
Tack Roger. Det var den slutsatsen jag också hade kommit fram till, mha resolution 302 ovan. Oroväckande dock att ingen representant från de tre flygbolagen lyckats svara på denna fråga.

Jag trodde jag behövde hämta ut baggaget i PEK, ta det genom tullen och sedan checka in det igen då sista segmentet är inrikes. Men jag kanske har fel. Jag hoppas jag har fel.
 
Toppen