Senaste nytt

Inrikesresor i Indien - erfarenheter från olika flygbolag

Traveller

Medlem
Indien blev land nummer 91 som jag besökt. Kom därifrån igår. På min resa åkte jag med flera olika inrikesbolag och tänkte jag kan dela med mig lite av erfarenheterna. Ett bolag sticker helt klart ut som det bästa även då det är ett LCC (low cost carrier).

Under dessa dagar i Indien besökte jag Dehli, Uidapor samt Bangalore. Reserna jag gjorde var över dagen och alla ben med olika bolag.

Delhi - Udaipor med JETSTAR Konnekt

Dehlis flygplats (Del) är stor. Vid infarten till "departures" finns en uppsättning bemannade kulsprutor och mängder med militärer med automatkarbiner. Oftast är det en väldigt lång kö till säkerhetskontrollen om du flyger ekonomi. Givetvis gjorde jag det denna gång men lyckades övertala en Indier som vaktade vid business class ingången att släppa mig och min Indiska landschef igenom ändå. Kvinnor har egna metalldetektorer samt får snällt finna sig i att gå in i ett eget förtäckt bås för muddring.
IMG_1411.jpg
Den här dagen flögs det till Udaipor med en ATR72 som var ganska risig. Planet var smutsigt, många oljeränder på vingarna, och stekhett inuti. Buss till planet på plattan. Trångt mellan stolarna, så trångt att jag hade mina knän i stolen framför och rädsla att personen framför skulle fälla ryggstödet. Ingen service ombord alls. Inte ens ett glas vatten. Helt klart det sämsta av de 4 bolag jag flög.

Udaipor - Dehli med Air India

Udaipors flygplats är en liten historia. Endast två gater på hela flygplatsen men 6 incheckningsdiskar. Säkerhetskontrollen är också en ganska liten historia men effektiv. Även här får kvinnor gå in i en förtäckt bur och bli väl undersökta. Framför terminalbyggnaden finns en några militärer med en bemannad kulspruta.
IMG_1413.jpg
Det kom en Airbus 319 och hämtade oss. Planet var rent och snyggt, bra med plats mellan stolarna. Alla platser hade små fina skärmar för entertainment men tyvärr verkade de flesta vara trasiga. Såg dock ingen som klagade på detta så man får väl anta att det är standard. Flög även denna gång i Ekonomi men fick god mat och rikligt med vatten på denna 1.5 timme långa resa. Alla jag mött har sagt att man inte skall flyga med Air India. Det gick hur bra som helst och av de 4 bolag jag rankar här så blir dom nummer 2 faktiskt.

Delhi - Bangalore med JETSTAR

En relativt ny Boeing 737-800 hämtade oss denna gång i Delhi. En måltid där man kunde välja mellan vegetariskt eller kyckling serverades ombord. Gott om dricka. Tätt mellan stolarna, en känsla av att det är för många platser infann sig. I det stora hela en okay flygning och ett ok plan. Nummer 3.

Bangalore - Delhi med Indigo

Bangalore är ju en bra flygplats med gott om utrymme, snabb säkerhetskontroll och incheckning. Många butiker och restauranger on air side. Som vanligt kulsprutor framför terminalen och fullt med maskingevärbeväpnade militärer. Den här resan skulle göras med Indigo (:|: Indigo Multitrade Private Limited :|:) som är en ren LCC. Men, dom är en liten uppstickare på den Indiska marknaden och trafikerar sina rutter med superfärska Airbus A320. Det blev buss till plattan där vi gick ombord. Det första som slog mig var att det var riktigt fräscht inuti. Rent, snyggt, bra färger, ljust osv. Hamnade på rad 15 som var raden bakom nödutgångarna. Trångt, väldigt trångt och utan tvekan LCC mått. Knäna slog i stolen framför. Som tur var kom ingen på platsen framför så jag tog för mig av den lediga nödutgångsstolen som egentligen kostar extra. :) Gott om plats för benen vart det nu. Mat ombord kostar pengar och kan föreställas. Servicen var riktigt bra, kapten med copilot annonserade på ett piggt och fräscht sätt. Helhetsupplevelsen var riktigt bra faktiskt. Indigo platsar som ett "riktigt" flygbolag, dom är bra. Helt klart nummer 1 av dessa bolag. Så, vinnaren av denna mindre proffsiga utvärdering, som baserar sig enbart på upplevelse, är utan tvekan Indigo.

Ville dela med mig lite av erfarenheterna och kanske leder det någon till ett bättre val??
 

agehall

Medlem
Jag har flugit inrikes i Indien två gånger. Första resan var med Jet Airways och den var väl helt OK. Har iaf inga dåliga minnen från den.

Den andra resan företogs med Kingfisher och Air India. Kingfisher flighten var hemsk. Det var trångt och varmt och ingen direkt service alls. Air India var inte mycket bättre på min flight, men jag misstänker att det kan variera rätt rejält beroende på flygplanstyp mm.
 

sk-sthlm

Medlem
Det är väl Indigos gamla A320 som SAS har fått, så deras torde ju vara rätt nya! Jag flög med dem för rätt många år sedan, men då var de abslout det bästa inrikesbolaget i Indien!
 
Air India undviker jag helt efter dåliga upplevelser med gamla slitna skitiga flyg. Kingfisher har jag inte haft problem med men JET är mitt förstaval.
 

Trox

Medlem
Jag har flugit med Air India och Jet Airways inrikes.

Jet var helt OK. Trots att det var en kort flight så serverade man en smörgås. Den var tillräckligt god och gav inte magknip. Air India fungerade också bra med punktlig avgång och snabb service. Båda bolagen hade relativt nya, och välstädade, flygplan.
 
Toppen