Senaste nytt

Awardplatser i business class till San Francisco

Andreas.Net

Medlem
Varför finns det så få awardplatser i C till SFO ?
Kollar man till ORD eller IAD så finns det ju gott om plats.

/A
 

Transit

Medlem
Nu vet jag ej riktigt men min gissning skulle vara att de släpper färre platser dit då det är en (relativt) ny destination med bra beläggning.
Men andra mer medvetna resenärer här på forumet vet kanske mera?

Hoppas det ändras snart också!
 

jth

Medlem
"Då slår vi på den döda hästen en omgång till då" :)

Skämt åsido, ser att du är relativt nyregistrerad och det här är något som vi länge muttrat över här på bc.se.
Det korta svaret är väl helt enkelt att rutten går bra och man vill hellre sälja biljetterna. I början när rutten introducerades fanns det inte ens awardplatser i ekonomi. Numera har det väl dykt upp en och annan awardplats tom i business men att de har så begränsad tillgång är nog något vi får leva med tillsvidare.
 

Andreas.Net

Medlem
Jo jag har märkt att det har muttrats en del om detta tidigare, jag vill lyfta frågan på nytt.
Grejen är att jag har sökt varje dag nu sen Januari ett år fram i tiden med hjälp av ANA tool CPH -> SFO 2 platser i C och inte hittat någonting så man undrar ju om dom överhuvudtaget släpper några platser alls, ändrar man till Economy så hittar man plats på nästan varje flight.

/A
 

Senator

Moderator
I marknadsekonomin heter det väl "supply and demand"? :)

Jag tycker minnas att VD Richard Gustavsson berättade i en intervju att CPH-SFO var ohört lyckosam satsning, men bra yield och nästan 90% kabinfaktor. Så (tyvärr) innebär det att man behåller lönsamma säten och säljer dessa för cash och inte poäng.
 

jumbooze

Medlem
Hej Andreas.Net,
Om du har status (EBD) och har en Amex voucher 2-4-1 och hittar en plats för poäng så skulle du kunna få hyfsad poängkalkyl på det genom att applicera 2-4-1 på awardresan (blir 50% 50k) och sedan ta en "bästa tillgång" SAS Business Saver (200k - 60k - 27,5k)
Då blir det 162,5 miles för båda om min matte stämmer. Det kanske kan hjälpa med tillgången om du bara behöver leta efter en plats.

Ps. Tänk på att "SFO" kan vara svårt för nya medlemmar så det är bättre att skriva ut namnet. Ds.
 

Andreas.Net

Medlem
Hej Andreas.Net,
Om du har status (EBD) och har en Amex voucher 2-4-1 och hittar en plats för poäng så skulle du kunna få hyfsad poängkalkyl på det genom att applicera 2-4-1 på awardresan (blir 50% 50k) och sedan ta en "bästa tillgång" SAS Business Saver (200k - 60k - 27,5k)
Då blir det 162,5 miles för båda om min matte stämmer. Det kanske kan hjälpa med tillgången om du bara behöver leta efter en plats.

Ps. Tänk på att "SFO" kan vara svårt för nya medlemmar så det är bättre att skriva ut namnet. Ds.

Jag har tyvärr endast EBS.
 
Toppen