Vaniljvodka
Medlem
Igår lördag så skulle jag flyga ARN-VCE med Blue1s B717. Avgångstid 08.00. Det blåser ganska friskt på Arlanda. När vi ska lyfta så avbryter plötsligt piloten starten efter ett par hundra meter och vänder runt för ett nytt försök. Meddelar oss att han fått ett "wind shear"-alarm som gör att han måste avbryta. Förklarar också att den här typen av alarm gör att en start kan bli riskabel eftersom vindarna inte riktigt går att förutse (om jag förstår saken rätt).
Vid det andra försöket så sker samma sak igen. Vilket innebär att vi måste åka tillbaka till gate för att tanka. Väl där så konfererar kaptenen med flygledarna och de bestämmer sig för att göra ett nytt försök från en annan startbana där vindarna förhoppningsvis är snällare. Innan dess så kommer kaptenen ut i kabinen och låter folk ställa frågor till honom. Jag undrar varför alla andra plan kan lyfta utan problem och han hänvisar till att datorn i den här flygplanstypen är känsligare.
Det tredje försöket sker på en startbana en bra bit ifrån vår gate (F35). Samma sak händer dock igen och vi rullar tillbaka till gate och de låter alla passagerare gå av. Jag sitter på rad 2 och frågar återigen kaptenen vad han tror anledningen är och nu säger han att datorn är överkänslig och att det måste vara nåt fel på den/planet.
Vid gaten erhåller vi mat-vouchers efter en stund och därefter får jag (dock ingen annan eftersom de inte säger nåt i högtalarna förrän senare) reda på att planet ska bytas ut. SAS skickar SMS med nya avgångstider varje kvart och ingen av tiderna stämmer. Men till slut så är det nya planet (ytterligare en B717) på plats och man lastar över allt bagage.
Runt 11.40 inleds boarding igen och vi rullar ut strax efter tolv, dryga fyra timmar försenade. Kaptenen berättar att Helsingfors ska skicka tekniker till Arlanda för att kolla vad som var fel med planet och beger sig ut mot startbanan. Vinden har mojnat något har vi sett på våra väderappar, men är fortfarande hyfsat stark. Då jag sitter så nära cockpit så hör jag dock återigen först varningssignalen och direkt efter varningsrösten "wind shear, wind shear" ljuda därinifrån. Men nu avbryter inte kaptenen utan gasar på och vi lyfter något skakigt, men ändå hyfsat normalt.
Jag får ingen chans att fråga kaptenen varför han kunde lyfta denna gång när det först hade med flygplanstypen att göra och var alldeles för riskabelt och sedan handlade om en överkänslig, kanske trasig, flygdator. Men nu, med ett nytt plan, så hör man alltså samma alarm som sedan ignoreras. Jag har hört att det finns så kallade "bogus alarms" som piloter kan bortse ifrån om de på annat sätt kan konstatera att "wind shear" inte förekommer. Om de första också var "bogus alarms" så borde kanske fyra timmars försening varit max två?
Har skickat in ett klagomål och ansökan om ersättning till SAS. Dock inte nämnt så värst många detaljer som här ovan. Får väl se vad de svarar om 4-5 veckor sisådär.
Extra segt med en sån här stor försening när vi endast hade ett drygt dygn i Venedig. Nu blev det mindre än så.
Vid det andra försöket så sker samma sak igen. Vilket innebär att vi måste åka tillbaka till gate för att tanka. Väl där så konfererar kaptenen med flygledarna och de bestämmer sig för att göra ett nytt försök från en annan startbana där vindarna förhoppningsvis är snällare. Innan dess så kommer kaptenen ut i kabinen och låter folk ställa frågor till honom. Jag undrar varför alla andra plan kan lyfta utan problem och han hänvisar till att datorn i den här flygplanstypen är känsligare.
Det tredje försöket sker på en startbana en bra bit ifrån vår gate (F35). Samma sak händer dock igen och vi rullar tillbaka till gate och de låter alla passagerare gå av. Jag sitter på rad 2 och frågar återigen kaptenen vad han tror anledningen är och nu säger han att datorn är överkänslig och att det måste vara nåt fel på den/planet.
Vid gaten erhåller vi mat-vouchers efter en stund och därefter får jag (dock ingen annan eftersom de inte säger nåt i högtalarna förrän senare) reda på att planet ska bytas ut. SAS skickar SMS med nya avgångstider varje kvart och ingen av tiderna stämmer. Men till slut så är det nya planet (ytterligare en B717) på plats och man lastar över allt bagage.
Runt 11.40 inleds boarding igen och vi rullar ut strax efter tolv, dryga fyra timmar försenade. Kaptenen berättar att Helsingfors ska skicka tekniker till Arlanda för att kolla vad som var fel med planet och beger sig ut mot startbanan. Vinden har mojnat något har vi sett på våra väderappar, men är fortfarande hyfsat stark. Då jag sitter så nära cockpit så hör jag dock återigen först varningssignalen och direkt efter varningsrösten "wind shear, wind shear" ljuda därinifrån. Men nu avbryter inte kaptenen utan gasar på och vi lyfter något skakigt, men ändå hyfsat normalt.
Jag får ingen chans att fråga kaptenen varför han kunde lyfta denna gång när det först hade med flygplanstypen att göra och var alldeles för riskabelt och sedan handlade om en överkänslig, kanske trasig, flygdator. Men nu, med ett nytt plan, så hör man alltså samma alarm som sedan ignoreras. Jag har hört att det finns så kallade "bogus alarms" som piloter kan bortse ifrån om de på annat sätt kan konstatera att "wind shear" inte förekommer. Om de första också var "bogus alarms" så borde kanske fyra timmars försening varit max två?
Har skickat in ett klagomål och ansökan om ersättning till SAS. Dock inte nämnt så värst många detaljer som här ovan. Får väl se vad de svarar om 4-5 veckor sisådär.
Extra segt med en sån här stor försening när vi endast hade ett drygt dygn i Venedig. Nu blev det mindre än så.