Senaste nytt

Bokning av SAS Plus hos Lufthansa

mha321

Medlem
Skulle ge mig på att boka en ARN-MAD-MUC-ARN-vända framåt hösten, timad så att ARN-MAD blir precis innan SAS slutar flyga den direkt, och hemvändningen är efter det men dessutom med behov för ett kort stopp i Munchen så det gjorde mindre. SAS Plus till MAD är ju både billigt och ger många poäng till MAD, så det gäller ju att passa på. En snabb koll på ITA Matrix visade också att det skulle gå att sedan flyga lufthansa P-klass hem från MAD till en merkosnad på ca 200kr mot att flyga ekonomi (förutsatt plus ner). Sold! I wish... Ingen OTA eller flygbolag ville sälja mig den...

Om jag valde Plus ner, så visade sas.se endast ekonomi hem med lufthansa. Visserligen via MUC, men alltså bara 200kr billigare än business hem.

Lufthansas webbsite säljer överhuvudtaget inte biljetter på SAS.

Ingen OTA jag hittade kunde ge mig Premium Economy åt ena hållet och Business åt andra, utan då blev det full Business även på SAS-flyget ner, vilket blev väldigt mycket dyrare. Någon som vet någon site som tillåter det?

Provade att ringa SAS och boka. De kan enbart boka SAS-codeshare på lufthansas biljetter, och där var lägsta business-klassen J-klass, och landade på runt 13,000kr. För en person. No thanks...

Till slut efter en ganska lång kö till Lufthansas telefonförsäljning (status på SAS men totalt ca 200 miles på mitt M&M-konto så ingenting där, därmed vänta i långa ön), så fick jag tag i någon som faktiskt kunde lösa det.

Men - och nu till den egentliga poängen. När han bara gjorde en sökning så fick han också bara upp antingen ekonomi eller business, men han kunde sälja biljetten med SK-flightnummer. Men när jag specificerade att det specifikt var B-klass på SAS-flyget (som jag fått från ITA Matrix) så sade han först att "det finns inte i listan", men sedan "oh, om jag skrev in det specifikt fast det inte fanns i listan så gick det igenom". Och det gjorde det - SK-flightnummer och B-klass på vägen ner=SAS Plus, och LH-flight med P-klass på vägen hem=Business. Kostnaden ca 200kr i merkostnad över economy, och 250kr i bokningsavgift.

Med andra ord ett tips om någon försöker boka SAS Plus via lufthansa telesales - det går tydligen att välja Plus-klasserna även om de inte dyker upp i deras lista. Går man på deras default så blir det dyra "business-klasser" även om du bara får Plus.

Lufthansa-killen kunde bara fixa seating på LH-flygen, och även efter att bokningen dök upp på sas.se så gick det inte att ändra seating på SAS-benet. Det fixade däremot diamond-supporten i princip med vändande e-post.
 

mha321

Medlem
SAS och Lufthansa är ju praktiken konkurrenter. Men undantag för codeshare Skandinavien-Tyskland och att de båda är med i Star Alliance finns det inget större samarbete.

De har väl codeshare på en del mer än skandinavien-tyskland. SK har ju flightnummer på en del longhaul LH, vill jag minnas. Och LH har på domestic i sverige t.ex. Det stora de avslutade var väl JVt.

Men det åsido. Vad jag kan se så kan du överhuvudtaget inte boka SK-flights mellan sverige och tyskland på lufthansa.com, även de som har LH-codeshare. Eller också så har de tagit bort alla codeshare åt det hållet, vilket naturligtvis inte är omöjligt.

Men som sagt - de bokar dem fortfarande när man ringer dem, det är bara på webbsiten som begränsningarna finns.
 

Jacob

Medlem
Jag skrev själv så här efter mitt samtal med Lufthansas Nordeuropachef:

Jacob skrev:
De flesta vet säkert att Lufthansa och SAS numera gått skilda vägar och avslutat det joint-venture som funnits i många år. Lufthansa själva betonar denna brytning som odramatisk och något som växte fram ganska naturligt då flygbolagen började dra åt olika håll med olika mål och strategier. SAS och Lufthansa kommer fortsätta samarbeta genom medlemskapet i Star Alliance och har ett fortsatt codesharesamarbete mellan Skandinavien och Tyskland, men de blir förstås samtidigt konkurrenter på andra områden.

Nytt servicekoncept i business class, förbeställning av mat och nya webbsidor. Vi har mött Lufthansa och Swiss - BusinessClass.se

Jag tycker generellt när man tittar runt att båda bolagen drar sig för att sälja biljetter hos det andra bolaget. Även på sas.se händer det att förbindelser med bl.a. Lufthansa inte dyker upp i sökningen trots att det både finns codeshare, biljettpriser och tillgänglighet.
 

mha321

Medlem
Jag skrev själv så här efter mitt samtal med Lufthansas Nordeuropachef:



Nytt servicekoncept i business class, förbeställning av mat och nya webbsidor. Vi har mött Lufthansa och Swiss - BusinessClass.se

Jag tycker generellt när man tittar runt att båda bolagen drar sig för att sälja biljetter hos det andra bolaget. Även på sas.se händer det att förbindelser med bl.a. Lufthansa inte dyker upp i sökningen trots att det både finns codeshare, biljettpriser och tillgänglighet.

Stämmer säkert. Jag brukar få upp LH-flighterna i mina sökningar på sas.se, men mitt urval är definitivt ganska litet på just det :)

Poängen kvarstår dock.
 

hg1980

Medlem
Hade en liknande upplevelse idag. Skulle boka GOT <> MUC i April. Sökte på sas.se (då det ger mest AMEX poäng att boka där :)). 18000kr för en t/r på Lufthansas flighter i Business. Kikade på lufthansa.com, 3800kr på exakt samma flighter. SAS måste ha skrivit på världens sämsta code share agreement?
 

agehall

Medlem
SAS måste ha skrivit på världens sämsta code share agreement?
Varför det? Bara för att biljetten blir dyr för din del behöver det inte innebära att SAS har gjort ett dåligt codeshare agreement med LH.

Däremot så blir ditt liv komplicerat så fort du blandar in codeshare och därmed kan du snabbt råka ut för att du måste upp i ganska höga bokningsklasser som sedan omvandlas till något som inte alls är så högt hos operating carrier. Detta är fullt normalt och har inget med dåliga codeshare avtal att göra.
 

hg1980

Medlem
Varför det? Bara för att biljetten blir dyr för din del behöver det inte innebära att SAS har gjort ett dåligt codeshare agreement med LH.

Däremot så blir ditt liv komplicerat så fort du blandar in codeshare och därmed kan du snabbt råka ut för att du måste upp i ganska höga bokningsklasser som sedan omvandlas till något som inte alls är så högt hos operating carrier. Detta är fullt normalt och har inget med dåliga codeshare avtal att göra.
Jag vet att du har rätt. Men jag har personligen aldrig sett något liknande under alla år jag flugit British / American exempelvis. Codeshare eller ej har skiljt hundralappar. Samma när jag tidigare flög mycket KLM / Delta. Men kanske är skillnad på deras samarbeten.
 

mha321

Medlem
Jag vet att du har rätt. Men jag har personligen aldrig sett något liknande under alla år jag flugit British / American exempelvis. Codeshare eller ej har skiljt hundralappar. Samma när jag tidigare flög mycket KLM / Delta. Men kanske är skillnad på deras samarbeten.
Utan att ha någon egentlig beläggning för det tycker jag det känns som det är ett vanligare fenomen i star alliance.

Och det är förstås mycket ovanligare på de sträckor där bolagen har joint venture, tex ba vs aa över Atlanten (men inte nödvändigtvis på andra sträckor mellan de bolagen)
 
Toppen