Senaste nytt

Nya personer i besättningen

011430121

Medlem
Har noterat den senaste tiden att SAS har börjat anställa styrmän, för någon vecka sedan åkte jag med en som hade två sträck och i förra veckan en som hade ett streck, frågade kabinchefen och hon sa att han hade bara flyget i 6 dagar som SAS styrman.
Personligen så kommer jag inte ihåg när jag så en styrman med "bra ett streck"
Någon som kommer ihåg efter hur många år man får två respektive tre streck som styrman på SAS?


Känns även som om de nya kabincheferna är rätt så ung, runt det 40 år (allt är ju relativt vad ung är)
 

CJ2

Medlem
Kan tänka mig att ett streck är de som pluggar på TFHS och har SAS som host airline, eller?

Är inte helt säker hur det är på SAS, men tror det är ungefär såhär:

ett streck - ny styrman <6mån
två streck - styrman
tre streck - styrman >2(?) år

Det är olika på olika bolag. I mitt bolag har alla styrmän 3 streck från dag ett.

CJ2
 

jth

Medlem
SAS hade ju en anställningsrunda förra året av styrmän så det är väl effekterna av den som börjar märkas nu.
 

Hall

Medlem
Var på en flight LHR-ARN igår med två riktiga blåbär som FA så det är nog inte bara styrmän som kommer nya.
 

Hall

Medlem
Kan också vara sommarpraktikanterna. Har en bekant vars tjej nyligen "exats" för tjänstgöring på SAS.

Möjligt men de var plus 25 båda två. Verkade inte vana vid mycket servering så det kanhända att de jobbat tidigare på Ryan eller liknande.
 
Tycker att det är skoj då det kommer in nytt folk i SAS, både piloter och kabinanställda. En kompis känner en av de allra färskaste styrmännen, tror faktiskt att personen i fråga är den yngste av alla SAS styrmän.
 
Toppen