Senaste nytt

Flygbolagen LAN och TAM blir LATAM

Jacob

Medlem
Det finns långtgående planer på att slå ihop det chilenska flygbolaget LAN med det brasilianska flygbolaget TAM för att bilda LATAM, ett flygbolag som skulle vara värt närmare 100 miljarder kronor med 40.000 anställda och 115 destinationer i 23 länder. LATAM skulle dessutom bli Latinamerikas största flygbolag.

De chilenska myndigheterna har redan godkänt hopslagningen och på onsdagen godkände även Brasiliens konkurrensverk det nya flygbolaget, men de insisterade samtidigt på att LATAM måste välja en allianstillhörighet, idag är LAN med i Oneworld medan TAM är med i Star Alliance.

Alla väntar fortfarande med spänning på åt vilket håll det nya bolaget väljer att gå. Vad tror ni?
 

Bryant

Medlem
Jag hoppas det går till staralliance eftersom TAM är ett riktigt bra flygbolag. Har inte LAN varit med i *A tidigare?
 

Dr. Miles

Expert
Jag hoppas det går till staralliance eftersom TAM är ett riktigt bra flygbolag. Har inte LAN varit med i *A tidigare?

Nej, de har inte varit med någon annan alliance än oneworld.
Kanske de var med LatinPass, men jag kommer inte ihåg.

Appropå LatinPass, de körde 1 miljon Latin Pass miles kampanjen i år 2000.

De som gjorde alla de 4 punkter nedan fick en miljon LatinPass miles.
  • Flyga internationellt flyg med alla 10 LatinPass medlemsflygbolag
  • Flyga med LatinPass partnerflygbolag(KLM, US Airways, TWA)
  • Bo minst två av partner hotell och minst tre nätter totalt
  • Hyra bil hos hyrbilpartner minst fem dagar totalt

Min bekant begav sig till Sydamerika och Nordamerika för att kvalificera denna kampanj.

KLM Business class award mellan Europa och Asien kostade 75.000 LatinPass miles.
Så fick han ganska många turer efteråt.
 

Roger J

Medlem
Båda allianserna behöver ju en stor aktör i Sydamerika. Om Star Alliance blir av med TAM är ju täckningen återigen jättelåg i regionen...
 

erhel

Medlem
Min gissning är att de kommer att ingå i Oneworld eftersom LAN är det större av de två bolagen. Sen borde väl linjenätet i allianserna passa bättre i Onweorld för det nya bolaget?
 

PYRZ

Medlem
Det var på tiden :) Har åkt både med TAM och LAN (economy) och varit lika nöjd/missnöjd. LAN verkar dock vara lite mer "premium" jämfört med de andra bolagen i Latin Amerika, en kollega som bor i Brasilien.

Hoppas att nya LATAM blir *A medlemmar, *A är ju inte så starka annars i Latin Amerika, tappar man TAM så finns det väl inga bolag med i *A i Latin Amerika då?
 
Toppen