Senaste nytt

Varning för BA Visa - kortförsäkringen är usel

gdaily

Medlem
I den här tråden
http://www.businessclass.se/ovrigt/...staellda-foersenade-flyg-hur-skall-goera.html
berättade jag om mina problem kring en inställd flygning från Malta till Arlanda.

Jag har begärt ersättning från BA Visa-kortet på 700 kr, vilket är det jag har rätt till. Försäkringen handläggs av Folksam. Till anmälan skickade jag in alla papper jag fått från flygbolagen, alla biljetter, alla boardingkort och liknande, samt en beskrivning som i stort följer länken ovan.

Först fick jag ett brev hem, där de begärde in ett förseningsintyg som visar ordinarie ankomsttid och aktuell ankomsttid samt orsak till förseningen. Det svarade jag på genom att hänvisa till de redan inskickade papprena.

Idag fick jag hem ett brev där de avslår min begäran med kommentaren "vi har noterat att det har varit en tidtabellsförändring som du fått reda på i god tid före avresan". Om de menar att tidtabellsförseningen uppstår i god tid när man redan står i gaten, och de tre första passagerarna redan klivit ombord på bussen, låter jag vara osagt...

I vilket fall som helst, jag vill varna för BA Visas "reseförsäkring". Den täcker alldeles för lite, och uppenbarligen gör Folksam allt för att slippa betala ut de pengar man trots allt har rätt till.

Jag har startat den här tråden dels i syfte att varna, men också ge Folksam möjligheten att komma i svaromål till min kritik, då jag skriver ned länken till denna tråd i mitt svar till dom.

Jag har lärt mg två saker: Aldrig använda mitt BA-kort för att betala någon resa i framtiden, dels hur Folksam behandlar sina kunder. Hade jag haft andra försökringar hos dom hade jag sagt upp dessa.

Ola Brandborn
Ärendenummer XGB-99138-0 111121
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Airbus747

Medlem
Folksam,,resterna av det i förfall socialdemokratiska partiet, Folksam är likadana dv s gamla partikamrater som äter Toblerone eller gör som den nya ledaren ,,har glömt hans namn. Tack för tipset.
Ola , kanske vi sitter HU någonstans??
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kristofer

Medlem
Vi försökte få ersättning på försäkringen som är inkluderat i vårt Visa Business på jobbet. Kortet är från Swedbank, och försäkringen då naturligtvis Folksam.. Fungerade lika kass för oss med.
 

Kricka

Medlem
Har köpt några biljetter inför 2012 på mitt BA Visakort så man får hoppas att det
inte strular.. "Folkskam" finns inte som ett försäkringsalternativ i vår familj !
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Jag har också dålig erfarenhet av Folksam. (dessutom det är också BA Visa försäkringen)

De sa nej till handskrivna kvitto från klädköp i Kina.
De måste fatta att alla affärer i alla länder inte har maskinskrivet kvitto. :eek:
 
  • Gilla
Reactions: Gus

gdaily

Medlem
Jag struntar egentligen i pernagrna som sådana, 700 kr är inte hela världen. Men när någon indirekt kallar mig för lögnare så blir jag jävligt förbannad och envis.

I går kväll skrev jag ett brev till klagomålsansvarig på EnterCard (utgivaren av BA Visa), där jag uttryckte mitt missnöje. Jag har tidigare älskat mitt Visa-kort, som jag använt till alla dagliga inköp, men hädanefter blir det SAS Eurocard och Dinerskortet som gäller. Jag funderade tidigare på att säga upp Diners pga den försämrade loungeaccessen, men det här avgjorde saken. Diners får stanna.

I brevet inkluderade jag länken till den här tråden. I och med att man måste skriva gammeldags pappersbrev så ber jag moderatorerna att inte ändra rubriken på tråden, så att EnterCard kan kommentera om de känner för det, vilket jag uppmanade dom.

Jag kommer nu att överklaga Folksams beslut, och jag hoppas verkligen att de säger nej en gång till, så att jag kan dra det här ärendet till Allmäna Reklamationsverket. Jag kommer inte ge mig, jag har rätt. Det var dussintalet svenskar ombord på planet som jag kan skaka fram som vittnen om så skulle behövas (både bridge- och pokerspelare som jag på ett eller annat sätt kan få fatt på).
 

agehall

Medlem
Jag kan rekommendera Länsförsäkringars tilläggsförsäkring Tur&Retur. När jag behövt använda den har det funkat helt smärtfritt. När mitt bagage kom bort för ett par år sedan ville de inte ens ha kvitton på mina utlägg...
 

henrik l

Medlem
För ett antal år sedan betalade jag all resor med mitt First Card (Master Card) och det var/är Europeiska reseförsäkringar som är försäkringsbolaget. Jag gjorde en anmälan om försenat bagage vid två tillfällen. Jag tror det tog 10 dagar från anmälan till det att jag hade fått pengarna. Trots att jag är BA-anhängare känns det det väldigt tveksamt om man ska använda kortet i samband med resebetalningar med tanke på Folksams beteende.
 
Riktigt tråkigt med era erfarenheter med Folksam. Har själv försäkring genom dem och har aldrig upplevt några problem med dem vid t ex. flygförseningar. Ska låta det vara osagt, men det är nog inte bara Folksam som behöver ett förseningsintyg. När jag råkade ut för en försening med BA kontaktade jag BA och fick sedan mitt intyg. Skickade in till Folksam och pengarna trillade in på kontot dagarna senare. Kan du inte kontakta flygbolaget igen och be dem om ett förseningsintyg? Då du onekligen verkligen varit med om en flygförsening, då finns det ju ingen anledning att misstro dig.
 
Toppen