Senaste nytt

Är det dumt att boka på detta sätt? Går det att få ett bättre pris på nåt annat sätt?

Teddulin

Medlem
Hej! Jag är ny medlem här och tänkte höra om någon har något att kommentera ang denna planerade bokning. Jag tänkte åka med min sambo till New York 18/1-22/1-2012. Jag har tänkt boka flygbiljetter direkt på SAS hemsida. Vi vill åka businessclass på vägen dit och economy på vägen hem. Priset för detta skulle bli 29800 SEK. Planerar sedan att bo på The Alex, Studio Suite med Frukost inkl. Priset för detta blir 1653 $ för 4 nätter på hotellets egen hemsida. Går det att boka denna resa till ett väsentligt mkt bättre pris? Ska tilläggas att jag har AMEX-platina, men efter att ha kollat runt lite på deras travel service så verkar det inte kunna gå att boka så mkt billigare (kan ju i och för sig ringa dom o höra efter). Tacksam för svar
 

Gnopps

Medlem
Välkommen till sidan, kul att du hittat hit! Jag förutsätter att priset du fått är för två personer samt att du reser från Stockholm. Känner du till http://www.Optiontown.com? Om du är beredd att chansa kan du boka billigaste ekonomibiljett på ett SAS-flyg och sedan ansöka om uppgradering via den sidan. Går det igenom blir du uppgraderad i förväg för ett betydligt billigare pris än att köpa affärsklass direkt, lyckas det inte sitter du där bak. Se dessa två trådar för mer info: http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/211-uppgradering-med-optiontown.html och http://www.businessclass.se/flygbiljetter/1008-lyckade-uppgraderingar-via-optiontown.html.

Om du flyger SAS ut men köpt från United Airlines (dvs. flyget är bokat med UA-nummer) och sedan åker med Continental istället för SAS hem (också med UA-kod) så kan du få ner priset till runt 13000 SEK per person affärsklass ut och ekonomi hem. Ring United (United Airlines - Airline Tickets, Airline Reservations, Flight Airfare) eller valfri resebyrå och fråga dem vad för pris de kan ge dig på dessa flyg:

UA 6959 18/1 bokningsklass Z
UA 68 22/1 bokningsklass K

Jag själv skulle dock ha flugit ekonomiklass ut och affärsklass hem. På dagsflyg behöver jag inte sitta lika bekvämt utan tar hellre den komforten när jag ska sova på hemvägen. Men detta är en personlig preferens som sagt.

Återkom gärna och berätta hur du bokade!
 

Teddulin

Medlem
Tack för svaret. Ja priset var för två pers. Möjligt att jag kollar med United men det var ju ändå hyffsat lika pris ändå. Vet inte om jag har lust att chansa med Optiontown. Håller med om att det är jäkligt skönt att kunna sova bra på hemresan men den kan ju i bästa fall gå 1.5 timme snabbare. Vet du förresten vad det kostar att uppgradera vid incheckningen med SAS? Jag åkte med Malaysian till NY en gång och uppgraderade hemresan för jag tror det va 500 $!! (Galet bra!)
 

Roger J

Medlem
Uppgradera på flygplatsen (med poäng eller pengar) kan man alltid försöka med, till exempel om det inte blev något med Optiontown.
Tror inte SAS kör betald uppgradering vid check-in på Arlanda nu, det kanske någon annan kan svara på?
Från New York ska det gå bra, ligger också på ca 500 USD per person och väg. Gå till SAS biljettdisk på newark innan du checkar in och fråga.
Observera att uppgradering vid check-in inte ger poäng för för den nya finare biljetten utan för den bokningsklass du hade från början.
 

joemume

Medlem
Kollade upp cash-Ups från ARN med SAS-kundtjänst häromdagen och enligt dem så skall det fungera från ARN också.
 

jth

Medlem
Jag vill bara påpeka för säkerhets skull att optiontown endast uppgraderar då flyger är överbokat. En helg i slutet av Januari skulle jag nog säga att sannolikheten är synnerligen liten för optiontown-uppgradering. Jag åkte till NYC precis samma helg förra året och ingen av mina OT-uppgraderingar gick igenom. Flyget var max 1/3 fullt i bägge riktningarna.
 

Kristofer

Medlem
Det har inte varit överbokat på alla OTs som jag fått igenom. Reglerna kring när OT gör upgrades finns vad jag vet inte publicerade någonstans, allt är bara antaganden.
 

jth

Medlem
Är du säker på det? Jag har för mig att det inte har varit överbokat när jag fått igenom OT.

Det är (som kristoffer påpekar) inte offentligt under vilka omständigheter OT beviljar uppgraderingar. Men den allmänt rådande uppfattningen är att det är ett sätt för SAS att behandla överbokningar i ekonomiklass istället för att ge folk gratis op-upgrades. Min(begränsade) erfarenhet är att OT uppgraderingar bara gått ingenom då ekonomiklass varit fullsatt (och då förmodligen överbokat).
Men ingen vet som sagt, och det kan ju i vissa vara så att OT och SAS uppgraderar folk även då det inte är fullt, för att kanske få fler på kroken :)
Det vore intressant att höra fler erfarenheter i "lyckade uppgrderingar-tråden" och speciellt i de fall då det inte varit fullt i ekonomiklass!
 

Teddulin

Medlem
Imorgon bär det av. Bokade Business Flexible (SAS) på ditresan och Economy Fixed på hemresan. Har även testat Optiontown för hemresan (både eco-extra & Business), men det verkar som om man inte ska ha för höga förväntningar av att lyckas bli uppgraderad på detta sätt, men håller tummarna. Ringde för övrigt SAS och frågade om det gick att köpa till sig en uppgradering med enbart pengar från New York, NOPE blev svaret.. Boendet blev till slut The Towers at The New York Palace. Gjorde hotellbokningen hos Expedia då priset var helt överlägset jämfört med vad AMEX-platina kunde erbjuda. Opentable är en kanonsida för restaurangbokningar!! Nu hoppas vi bara på 5-6 plusgrader och sol, men det ser tyvärr inte så lovande ut.
 
Toppen