Senaste nytt

Flygbolagen som har Married segment

Dr. Miles

Expert
Jag har fått frågor vid några tillfälle om Married segments och om det finns något sätt att kringgå det,

Married segments innebär att om du t ex hittar plats på Stockholm-Zurich och Zurich-New York JFK, så behöver du inte hitta det på Stockholm-Zurich-New York JFK. Dvs platstillgången beror av mer än just det segment du tittar på. (citat från agehalls text i http://www.businessclass.se/forum/s...lyga-lufthansa-med-eurobonus-2.html#post75782)

Följande flygbolag har Married segments:

Om ni vet andra flygbolag som kör Married segments, meddela gärna så jag kan lägga till i listan.

Fråga:Finns det något sätt att kringgå det?

@Senator skrev så här i http://www.businessclass.se/forum/f...ndon-hittar-bara-hos-ita-kayak.html#post90102, så det kanske går att göra det om man ringer till flygbolagets kundtjänst.
Du kan ringa Swiss och be dom att manuellt köra detta... Senast hade jag och agenten i Australien ett humoristiskt samtal hur morbid det lät när hon sa "I need to request to divorce these married segments". Jag svarade henne; "Madame, I am afraid I can't avoid making a pass at the notion of divorce sounds rather harsh given that we are talking about an airline ticket!" :p

Sen är frågan om det är värt att betala 250kr för denna resa? Jag hade en D-klass biljett fylld med "married segments" medan det fanns bra tillgänglighet på flighterna jag önskade... Lilla nackdelen med Swiss...
 
Last edited:

Senator

Moderator
@DrMiles, jag kan tyvärr bekräfta att Lufthansa nu kan läggas till listan över bolag med "Married Segments". Dock skall jag vid ett tillfälle förklara att det (trots allt) finns fördelar med detta..
 

gdaily

Medlem
Det omvända kan också vara fallet... Det var fan omöjligt att flyga Air Berlin mellan Malta - Stad 1 i Tyskland - Berlin - Arlanda på en köpebiljett, men som bonusbiljett gick det alldeles utmärkt att boka.
 

agehall

Medlem
@DrMiles, jag kan tyvärr bekräfta att Lufthansa nu kan läggas till listan över bolag med "Married Segments". Dock skall jag vid ett tillfälle förklara att det (trots allt) finns fördelar med detta..

Fördelen är ju att de "sparar" platser ombord på longhaul flighter för oss som kommer mer connections. Det som egentligen är dåligt med married segments, är att våra verktyg, såsom ITA Matrix inte hanterar det hela korrekt och därmed lurar oss att tro att det finns platser när det egentligen inte finns.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan bekräfta att Turkish Airlines har Married segments även på bonusresor.

Det finns ingen bonusresaplats tillgänglig mellan Bangkok-Istanbul på 2014-DEC-31 (inte på andra datum heller)
Screenshot20140603_1.png

Däremot finns det bonusresaplats på Bangkok-Istanbul-Stockholm på 2014-DEC-31
Screenshot20140603_2.png

Det handlar inte om olika tillgänglighet mellan ANA och LifeMiles då LifeMiles visar inte heller något result när jag söker Bangkok-Istanbul på 2014-DEC-31.
Screenshot20140603_3.png
 

AABack2ARN

Medlem
Undrar om inte Cathay har married segments också? Kollade på London-Hong Kong-Singapore och fick följande:

cx256cx711.png

För I-klass är det wait list. På de individuella segmenten ser det dock ut så här

cx256.png
cx711.png
 

Dr. Miles

Expert
@DrMiles, jag kan tyvärr bekräfta att Lufthansa nu kan läggas till listan över bolag med "Married Segments". Dock skall jag vid ett tillfälle förklara att det (trots allt) finns fördelar med detta..

Kör Austrian (OS) också Married segments?

P klass på OS312 mellan Stockholm->Wien på 2014-JUL-29.
Det är "Closed".
Screenshot20140617_5.png

P klass på OS312 mellan Stockholm->Wien på 2014-JUL-29 anslutning till OS7219 (LH1237) till Frankfurt.
Det finns 8 lediga platser i P klass.
Screenshot20140617_4.png
 

AABack2ARN

Medlem
Nu vet jag inte exakt hur "married segments" definieras, men jag fick för mig att det som är riktigt jobbigt med dem är när det är individuell tillgång på de ingående sträckorna men ingen (eller mindre) tillgång på kombinationen av sträckorna.

I exemplet från OS är det ju lite tvärtom: OS vill inte sälja P-klass på ARN-VIE men kan tänka sig att göra det på en genomresa ARN-VIE-XXX. Det tror jag i princip de flesta flygbolagen håller på med, inklusive SAS.
 
Toppen