Senaste nytt

Flygresa Malmö-Göteborg via Arlanda

Jag bokade en resa från Malmö till Göteborg med mellanlandning på Arlanda. Jag blev positivt överraskad av att priset var billigare för både SAS Go och SAS Plus än om jag endast bokat en resa från Malmö till Arlanda! Jag vet att detta fenomen förekommer inom tågtrafiken där det ibland kan läna sig att boka en "längre" resa för att få ett lägre pris men jag visste inte att det gick att göra på motsvarande sätt vid flygbokningar (även om det inte är riktigt samma sak då Malmö-Göteborg är en kortare resa fågelvägen). Nu kommer jag givetvis att flyga hela vägen till Göteborg och få dubbel frukost och dubbla poäng :)

Är detta ett sätt för SAS att konkurera med SJ och Øresundstågen på sträckan eller finns det andra orsaker till prissättningen? Det kanske finns liknande prissättning på andra sträckor, dvs där hela flygsträckan är billigare än en del av sträckan?
 
Tack för länkarna! Jag kände till att det på utrikesflygningar kan vara stor prisskillnad beroende på om man flyger från Köpenhamn, Malmö eller Arlanda oberoende av antalet mellanlandningar och var man mellanlandar (t.ex. att Malmö-Arlanda-Köpenhamn-USA kan vara billigare än Köpenhamn-USA). Jag visste dock inte att detsamma kunde gälla vid rena inrikesflygningar. Det blir kanske till att boka fler resor till Göteborg när man ska till Stockholm :) Jag har oftast endast handbagage så det enda problemet blir väl att de saknar en vid incheckningen på Arlanda. Finns det någon risk för "bestraffning" när man endast flyger en del av sträckan? Jag har läst att man kan tvingas betala mellanskillnaden men hur fungerar det när man bokar via resebyrå? Kan ens Eurobonusnummer bli "svartlistat" eller liknande? För hemresan blir det dock svårt att hitta en destination med mellanlandning på Sturup...
 

agehall

Medlem
Finns det någon risk för "bestraffning" när man endast flyger en del av sträckan? Jag har läst att man kan tvingas betala mellanskillnaden men hur fungerar det när man bokar via resebyrå? Kan ens Eurobonusnummer bli "svartlistat" eller liknande? För hemresan blir det dock svårt att hitta en destination med mellanlandning på Sturup...

Om du sätter detta i system, dvs gör det väldigt ofta, så kan det få konsekvenser. Om det är en engångsföreteelse så har du inget att oroa dig för.

Risken för att du ska krävas på någon mellanskillnad är dock minimal. Vad ska flygbolaget göra om du tex blir hastigt sjuk under din mellanlandning och inte kan fortsätta resan..?

Det man givetvis ska komma ihåg, är att om man hoppar över ett segment, så avbokas alla efterföljande automatiskt. Så i praktiken är det bara sista segmentet man kan hoppa över utan att resten av resan avbokas.
 

Layzedad

Medlem
Om du har hoppats på två frukostar gäller det att du har bokat i plus annars får du bara två koppar kaffe.
 
Toppen