Senaste nytt

Vad är giltiga undantag för att inte bli kompenserad?

sandsater

Ny medlem
Nedanstående stycken går att läsa lite här och var. Men vad innebär det egentligen? Mitt flyg från Malta->Frankfurt-GBG blev inställt dagen vi skulle åka och vi kom iväg ett dygn senare. Lufthansa svarar (delvis) följande på mitt klagomål och kompensationskrav.

The reason for the delay of flight LH1277 on 21 November 2011 was an unforeseen technical defect with the aircraft. It was possible to repair it on site, however, this caused the flight to depart later. In order to clear the flight for departure as quickly as possible and to keep the waiting period for our passengers as short as they could, our technicians promptly investigated all available options for repair.

Safety is Lufthansa’s first priority. We therefore maintain our aircraft regularly according to the instructions of the manufacturers. This naturally also applies to our partner corporations. The defect which led to the delay in this case is a rare occurrence and could not be foreseen. Even with the best of intentions, unexpected problems can occur in exceptional cases and at short notice. However, you can rest assured that we and our partners are doing everything in our power to ensure that such isolated incidents are kept to a minimum.

As a result, we offered our passengers the option of rebooking their tickets free of charge. Of course, we do everything we can in order to transport you to your destination punctually and reliably. However, the delay of LH1277 on 21 November 2011 was caused by unusual circumstances which could not have been avoided even if all possible measures had been taken. Therefore we appreciate your understanding that we are unable to comply with your request for compensation.


Undantag

Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina ekonomiska skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

Extraordinära omständigheter

Flygbolaget är inte skyldigt att ersätta passagerarna med schablonersättning om det inställda flyget beror på ”extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”.

Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget.

Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall. Det innebär att det inte finns några bestämda situationer som alltid är extraordinära.
 

Dr. Miles

Expert
Nedanstående stycken går att läsa lite här och var. Men vad innebär det egentligen? Mitt flyg från Malta->Frankfurt-GBG blev inställt dagen vi skulle åka och vi kom iväg ett dygn senare. Lufthansa svarar (delvis) följande på mitt klagomål och kompensationskrav.

Hej sandsater, välkommen till BusinessClass.se!

Bevisbördan ligger alltid på flygbolagets sida att bevisa vad som var "oförutsett tekniska fel".
Om de inte kan förklara vettigt sätt, så har du rätt till kompensation.
 

sandsater

Ny medlem
Jag tyckte att dom på inget sätt kunde förklara på ett vettigt sätt. Det är väl kanske deras standardförfarande, vad vet jag. Jag slängde över det på ARN så får vi se vad dom tycker.
 

gdaily

Medlem
Tjenare Sandsater,

Vi satt tydligen på samma flyg :) Jag fick nästan samma svar från Lufthansa, som du kan läsa här:
http://www.businessclass.se/ovrigt/...oersenade-flyg-hur-skall-goera.html#post24136

För mig bokade de om via Munchen-Köpenhamn-Stockholm, så att jag sedan hann vidare till Tallinn för SM. Jag skickade in ett klagomålsbrev där jag ville ha ersättning för hotellet i Köpenhamn samt pengar för försenmingen. Jag fick slantar för hotellet och lite flygpoäng som kompensation, men inga kompensationspengar för förseningen. Jag tänker inte bråka vidare med LU, men jag hoppas att du gör det. Jag fortsätter däremot att bråka med Visa-kortet...
 

sandsater

Ny medlem
Jag hör av mig när jag har fått något slags besked.

Ett tillägg till Visa-kortsförsäkringen kan jag ju nämna här också som i alla fall jag inte kände till innan. Har aldrig behövt utnyttja något så kanske inte så konstigt.

Vi var ett sällskap på tre personer. Normalfallet är väl då att en person bokar, precis som vi gjorde.
Då påstås det (har även läst det i efterhand) att han kan få ersättning (om han är berättigad till det), så även övriga medresenärer i gruppen, OM dom har Visa-kort i samma bank.

I det här fallet hade bokaren Swedbank precis som den andra, jag själv som hade i Nordea skulle alltså inte få ett skit.
 

tourist

Medlem
Vi var ett sällskap på tre personer. Normalfallet är väl då att en person bokar, precis som vi gjorde.
Då påstås det (har även läst det i efterhand) att han kan få ersättning (om han är berättigad till det), så även övriga medresenärer i gruppen, OM dom har Visa-kort i samma bank.

I det här fallet hade bokaren Swedbank precis som den andra, jag själv som hade i Nordea skulle alltså inte få ett skit.

Alla resekortförsäkringar jag någonsin har läst villkoren för gäller kortinnehavaren och familj som bor på samma adress plus i vissa fall medresenärer som skulle ha kunnat boka med sitt eget motsvarande kort precis som du beskriver. Men jag tror att många inte tänker på det när de bokar för kompisgänget...
 

sandsater

Ny medlem
Svar från ARN

Av anmälan framgår att förseningen inträffade på Malta. Nämnden avser därför att lämna över ärendet till behörig myndighet på Malta. För att underlätta för den maltesiska myndigheten att pröva tvisten, vänligen skriv ut och fyll i EU-reklamationsblanketten i engelsk version, http://www.konsumentverket.se/Globa...Ämnen/Resor/Dokument/eu_complaint_form_en.pdf , och returnera till oss. Vi kommer därefter att överlämna ärendet till Malta.
 
Toppen