Senaste nytt

Ditt reseår 2011

Jacob

Medlem
2011 börjar gå mot till slut och det är hög tid att summera året som varit.

Jag tänker exempelvis på:
*Hur många flygningar har du gjort?
*Hur långt har du totalt flugit under året?
*Vilka flygbolag har du flugit?
*Nya flygplatser besökta under året?
*Nya flygbolag testade under året?
*Annat "första gången" under året?
*Bästa reseminnet?
*Sämsta reseminnet?
*Största överraskningen?

Samt inte minst:
*Mål för 2012?

Det här är en tradition som ursprungligen kommer från flygsidan Flyertalk men som är nog så trevlig att köra här också. Ovanstående är förslag på rubriker att ta med, har du annat du vill dela med dig av får du givetvis gärna göra det. Hotell, tåg, hyrbilar, resminnen i allmänhet...
 

Jacob

Medlem
För min egen del har jag aldrig flugit så mycket som under 2011 och jag är faktiskt inte klar för i år än. Vilket år! Att vi drog igång BusinessClass.se har inte minst bidragit till en del extra resande.

*Hur många flygningar har du gjort?
Det ser ut som det kommer sluta på 97 flygningar i år. Ganska otroligt! Dessutom är drygt 60 i business eller första klass. :)

*Hur långt har du totalt flugit under året?
Det blir runt 111.000 miles, knappt 4,5 varv runt jorden.

*Vilka flygbolag har du flugit?
Oj många! Det har varit mycket testande av flygbolag under året. 30 om jag räknat rätt.

*Nya flygplatser besökta under året?
Brisbane, Delhi, Ho Chi Minh City, Kiev, Krabi, Luxemburg, Milano/Linate, Moskva/SVO, Port Vila, Riga, Rom

*Nya flygbolag testade under året?
Aeroflot, Aerosvit, Air Baltic, Air Vanuatu, Alitalia, Brussels Airlines, China Southern, Czech Airlines, Dragonair, Ethiopian Airlines, Eva Air, KLM, Luxair, Malev, Qantas

*Annat "första gången" under året?
Guldkort i alla tre allianserna har jag aldrig haft tidigare.

*Bästa reseminnet?
Det finns många... Men det är svårt att inte nämna Singapore Airlines Suites. Hade också en suverän flygning i Lufthansa första klass i början på året som etsat sig fast.
Sedan hade vi fantastiskt kul på Tur-mässan i Göteborg i mars.

*Sämsta reseminnet?
Jag måste ha varit en föredömlig "medveten resenär" för jag får faktiskt anstränga mig för att komma på saker att klaga på bland de knappt 100 flygningarna, det är inget som riktigt sticker ut.
Men min upplevelse med Emirates i somras mellan Hong Kong och Bangkok var en besvikelse.

*Största överraskningen?
De flesta har väl läst min reserapport om Ethiopian Airlines. Aeroflot ska definitivt också nämnas.
Men bäst av allt är ändå att BusinessClass.se utvecklats så bra som det gjort.

*Mål för 2012?
Få ihop de sista tier poängen till ett BA Silver. Börjar få ihop bra med poäng i mitt Flying Blue konto också och är riktigt sugen på att testa Air France första klass. Samt i kategorin udda flygbolag noterade jag att Belavia flyger till Arlanda, det ska jag klämma in på något sätt.

I övrigt kan jag glädja mig åt att ha både Star Alliance Gold, Sky Team Elite Plus och One World Sapphire säkrade för hela 2012.
 
Jag gick från 0 flygningar till över 60.
Flygplatser 2011: ARN, LLA, SFT, TOS, OSD, OSL, KRS, GOT, AAL, AAR, MMX CPH, FRA, LUX, MUC
Flygbolag 2001: SAS, Lufthansa, Luxair
 

Fredrik

Medlem
Hade 66 flygningar totalt och en sammanlagd sträcka av 61 000 miles. 35 flygningar var med SAS och alla utom 1 av dessa var i Economy och den sista i Eco Extra. Flög även SQ F och var på ICN för första gången. Nya bolag under året var bl.a. Air France, Asiana och Air New Zealand.
 

joemume

Medlem
Lämnar ett rätt intensivt reseår bakom mig. Ca 130 flygningar, mest short och medium haul, men även några stycken longhaul, framförallt till USAs västra delar (SLC,SFO, DEN, samt de obligatoriska mellanlandningarna på EWR och ORD).
Har inte prövat så många nya bolag i år, om man inte räknar Aer Lingus för lite resor till Irland. Annars är det mest SAS, LH, LX, BA, UA, CO samt nån enstaka AF.
Har varit EBG i snart 10 år, men har som Jakob guldkort i tre allianser nu, vilket är något nytt.. :)

Tycker årets absoluta guldkorn är LX som utan tvekan är Europas bästa flygbolag, i min enkla mening... :D
 

PYRZ

Medlem
2011 var ett intensivt år, speciellt med tanke mina resvanor från tidigare år, då jag snittade 10 flygningar/år...

Antal flygningar: 46
Hur långt: 105421 miles

Flygbolag: AC, AF, AV, KF, SN, LA, LH, MH, PC, SK, MI, SQ, JK, LX, JJ, TG, TK, UA,
Nya flygplatser: ZRH, SFO, EWR, YYZ, BKK, HKG, KUL, BER, BRU, SCL, SDQ, MEX, GRU, EZE, PTY, DUS, SIN,
Nya flygbolag: AC, AV, KF, LA, MI, SQ, LX, JJ, TG, UA,

Första gången under året: *G tack vare businessclass.se, då jag började "lära mig" mer om olika FF programvilket ledde till *G hos A3 efter 1,5 resor :)

Bästa reseminnet:
Sämsta reseminnet: CDG och AF... Behöver jag säga mer?
Största överraskningen: AV från MEX till SCL. Hade aldrig talats om bolaget innan så jag var lite skeptiskt men allt funkade bra, förutom maten.
 

palmen

Moderator
Nu är man ingen FF direkt, men kan passa på att lägga in mina flygningar för i år

Hur många flygningar har du gjort?
13

Hur långt har du totalt flugit under året?
Har inte tillgång till denna info just nu, men alla flygningar är inom Europa

Vilka flygbolag har du flugit?
SK, DY, BA, Air Baltic

Nya flygplatser besökta under året?
ABZ, DUS, INN, RIX

Nya flygbolag testade under året?
Air Baltic

Annat "första gången" under året?
Första resan ner till Alperna, kommer nog inte vilja åka skidor i Sverige längre

Bästa reseminnet?
Whiskyresa till Skottland, allt fungerade utan minsta incident under resan. När vi kom hem hade vi dock inget bagage pga försenat flyg till LHR, kom dock dagen efter. Trevligt resesällskap, bra budgetboende, bra hyrbil och för mycket bra whisky för att det ska vara hälsosamt för plånboken :)

Sämsta reseminnet?
BAs regler för incheckat bagage, 6 personer och 6 bagage som skulle checkas in gick inte att dela upp att 5 personer hade en varsin resväska och 2 personer delade på en väska. Nu har man dock lärt sig att det är bättre att inte vara 100% ärlig och istället låta var och en checka in 1 väska oavsett vems inenhållet är. Tog närmare 20 minuter innan vi fick checka in väskan, dom förstod väl att det var ltie väl mycket paragrafrytteri, vi kunde ju packat ur allt ur denna väskan och sen låta en person packa i den och säga att det är hans saker.

Största överraskningen?
Att vi kom med planet hem från LHR efter att flygningen från ABZ blev närmare 1½ timme sen i starten men vi lyckades köra in förseningen till enbart 1 timme, på 10 minuter lyckades vi byta plan på T5.

Mål för 2012?
Att strategiskt jobba för att bygga upp mitt poängsaldo hos EB för att uppnå antalet miles jag har som mål fram till sommaren 2015.
Förhoppningsvis kommer det en bra signup-bonus för EB AMEX snart :)
 
Last edited:
*Hur många flygningar har du gjort? 22 stycken

*Hur långt har du totalt flugit under året? Gcmap säger 20360 miles

*Vilka flygbolag har du flugit? Absolut övervägande mest KL (tack vare den smidiga anslutningen på LPI). Övriga: FI, OK, CO, TF, LH, SN.

*Nya flygplatser besökta under året? KEF, PRG, ORD, DUS, ROM, BRU, TXL

*Nya flygbolag testade under året? FI, OK, CO, SN

*Annat "första gången" under året? Skaffade mig efter tips på Businessclass ett Diners Club-kort och har utnyttjat det flitigt för lounge access.

*Bästa reseminnet? När vi efter ankomst till ORD blev upphämtade av en limo jag beställt och mitt resesällskap höll på att tappa hakorna.

*Sämsta reseminnet? Med tanke på att jag förra året höll på att fastna på LHR och inte komma hem innan jul, och därefter lovade att aldrig mera flyga, har allting förflutit mycket, mycket väl! Min kompis som på vår långweekend i PRG fick reda på att den incheckade väskan hamnat i Kina kan ha en annan åsikt.

*Största överraskningen? Att jag lyckats få ihop så många resor på ett år med väldigt lite semester.

*Mål för 2012? Har redan 34000 miles inbokade till tre olika kontinenter de närmaste månaderna. Hitta en lämplig destination och för första gången flyga i F med hjälp av US Airways-milen.

Ett stort tack till alla på businessclass.se, inte minst redaktionen och initiativtagarna, för allt jag lärt mig och kunnat dra nytta av under året!!!
 

niksal

Medlem
Antal flygningar eller miles har jag inte koll på. Skriver ni upp alla eller hur kommer ni ihåg dem? Antalet är 90-100. Flygbolag är SK, KF, WF, AY, DY, QI, TG och SQ.

Nya flygplatser för mig var DPS, DXB, BLL, KRP, AES samt NYO.

TG och SQ var för mig nya flygbolag.

Bästa reseminnet har nog inte med flyg att göra, utan hotell. Dels blev jag Club Carlson Concierge, men det har nog varit en besvikelse. Men på Sheraton Towers i Singapore fick vi en läcker chokladkaka till rummet tack vare guld-status hos SPG och det att min fru nämnde att det var vår bröllopsresa. Visst fanns det trevliga minnen C-klass med SQ och TG, men ingenting spektakulärt, och ingenting att berätta om på detta forum.

Sämsta reseminnet är många. Otaliga förseningar med KF och DY i Oslo samt den udda landningen i NYO pga avbrottet i ARN.

Största överraskningen har kanske varit att jag i år flugit ca 90% av flygningarna i ekonomi. Tidigare år har det varit betydligt fler Y+ flyg, men nu när kabinerna är tommare i norden, så har det nästan aldrig funnits behov för Y+ biljetter.

Mål för 2012... Att på något sätt motivera för mig själv samt frun att nappa på ett av de lysande C-klass erbjudanden som finns och bara resa någonstans för flygandets skull.
 
Last edited:
Toppen