Senaste nytt

Finnair stänger Schengen-loungen i juli

RonnieK

Medlem
Dagens i-landsproblem!

Har en semesterresa till Barcelona bokad i juli (ARN-HEL-BCN,BCN-HEL-ARN). På utresan har vi en layover på 2.5 h och på hemvägen 5 h. Det fanns en kortare men avsevärt dyrare anslutning hem men jag resonerade som så att vi kunde slappa i loungen och lapa i oss diverse drycker. Vi har ju ändå semester, right?

Nu till problemet. Av en slump såg jag på FlyerTalk att Finnairs lounge i Schengen-terminalen stänger igen den första juli och återöppnar renoverad senare i höst.
finnair_lounges.png
(Från sidan 8 i sommarnumret av Blue Wings)

Detta är ju förskräckligt! Tänk att anlända en flygplats och mötas av en stängd lounge :eek: Det är ju nästan värre än att bli nergraderad från business till ekonomi precis innan boarding. Kanske inte riktigt så illa men jag åker nästan hellre ekonomi i tre timmar än är utan lounge i 5 timmar.

Har vi resenärer några som helst rättigheter i detta fall? Jag tycker det är svagt av Finnair att inte ens kommunicera ut den stängda loungen på annan plats än i deras tidning som man kan läsa ombord på flyget. Jag hade aldrig bokat dessa flighter om jag vetat det jag vet nu.

Jag hörde med Finnair på Twitter om de har tänkt sig någon form av kompensation för avsaknaden av lounge men de beklagar bara sorgen (om man inte är AY Platinum då man tydligen blir omhändertagen på annat sätt). Tycker det är lite svagt att de kan ta betalt 48€ för ett loungebesök men inte kompensera på något sätt då man inte får tillgång till loungen som man borde haft.

Vi som reser är AY silver (ger lounge-access hos Finnair) och flyger i poäng-uppgraderad business.
 

agehall

Medlem
Det är väl bara att ha passet med sig och traska över till den nybyggda loungen i icke-schengen-delen?
 

RonnieK

Medlem
Det är väl bara att ha passet med sig och traska över till den nybyggda loungen i icke-schengen-delen?

Får man det? Senast jag var på Vantaa ville jag till Starbucks för att köpa en mugg men fick inte då det låg på "fel sida" enligt flygplatspersonalen jag talade med. Jag tolkade det som att man behöver ett boardingkort också men så kanske inte är fallet?
 

Jonas C

Medlem
Schengen Loungen är inte mycket att hänga upp i julgranen. Tycker definitivt att man gör rätt i att gå över till non-schengen loungen, i synnerhet om man har fem timmar att spendera.
 
Toppen