Senaste nytt

Funkar Optiontown på SAS longhaul?

Axelzon

Medlem
Hej
Har en utresa med SK973 (CPH-BKK) i Januari och undrar om man kan via OT söka lyckan i att uppgradera från Y+ till C?

Tackar

//Axelzon

Originaltitel: Funkar OT på SK long hual?
Ändrad av: Jacob
---
 

A380*G

Medlem
Har inte hängt med i OT diskussionerna så ni får ursäkta om frågan redan är besvarad men går det att använda OT för awardbiljetter?
 

Axelzon

Medlem
Hej A380*G,
Jag är inte alls med i OT sedan tidagare (ja lite då), vad är skillnaden mellan Award och en hederlig upgrade?
 

agehall

Medlem
Man kan inte uppgradera awardbiljetter alls. Varken med poäng eller OT. Det kan säkert göras undantag i vissa fall på flygplatsen, men det skulle då vara undantagen...

Om du har en biljett bokad i Y så bör det inte vara så dyrt att uppgradera till C, så jag skulle nog testa att registrera mig för en uppgradering om jag vore som du. Du riskerar ju bara €5 då du får tillbaka priset för uppgraderingen ifall den inte går igenom.
 

A380*G

Medlem
Min erfarenhet är att awardbiljetter tillåts att uppgraderas med poäng på stand by basis om det finns plats. Normala lounge agents eller incheckningspersonal tillåter det inte men be vänligt att dem frågar station manager, då brukar det ordna sig. Faktum är att SK sparar på att poäng används för uppgradering på egna flighter än att de används för tex uttag sv resor hos partnerbolag.
 
Via OT uppgraderade jag CPH-BKK till C från S och betalade motsvarande vad det kostar att uppgradera från K till S...alltså runt 135-140 Euro. När jag nu kommer flyga hem igen har jag på förhand bokat en biljett i C då prisskillnaden mellan S och C inte var mer än 1 000 kronor (räknat från billigaste C klass biljett till dyraste S klass biljett).

Man kan inte uppgradera awardbiljetter, varken med poäng eller genom OT.
Håller tummarna att din uppgradering går igenom....så mycket skönare att sova sig till BKK....:)
 

agehall

Medlem
Ett litet förtydligande: Kabinklasserna hos SAS brukar benämnas C,Y och M för business, economy extra respektive economy. Y bokas i bokningsklasserna Y,B eller S.

När det gäller OT, är det kabinklass som spelar roll, dvs det kostar lika mycket att uppgradera M->C oavsett vilken bokningsklass i economy man har.
 

Malu

Medlem
Glatt besked i mailen idag - hela familjen (5 pax) uppgraderade CPH-BKK från Eco Restricted till C (bokad i Z) imorgon på nyårsafton.
Avgångstiden just denna kväll är tidigarelagd till 19.30 - undrar varför? Bra att det blir tid för en riktig middag istället för att starta efter 22.

Får passa på att önska att ett Gott Nytt År också! :)
 
Toppen