Senaste nytt

Tips på bra restauranger i Venedig

Vaniljvodka

Medlem
Reser till Venedig i mitten på juni (trippla poäng via julkalendern) och skulle behöva restaurangtips. Aldrig varit där förut. Vi bor i San Marco åt Dorsoduro-hållet (Hotell Palazzo Paruta). Är endast där ett dygn. Gärna nån bit ifrån turiststråken, men inte för långt att gå. Uteservering vid vattnet är ett plus.

Tacksam för hjälp.
 

Palazzi

Medlem
Jag beklagar att du inte lyckats få någon vettig hjälp ännu, och inte heller jag har bra koll på Venedig.
Venedig är en stad som är nära omöjlig att orientera sig i, även som frekvent resenär... Jag har själv förpassats till pizza-slice på stadens bakgator.

Det FINNS prisvärda stråk även i Venedig, men det kan ta timtal av snurrande innan man hittar dit. Jag har hittat ett sådant område, och det låg vid en liten fiskmarknad... Jag kan försöka luska lite, men kan inte garantera att jag hittar på det igen.

En annan tanke jag har är att höra med min farmor. Det är den enda person jag vet som har bott i Venedig i flera månader, utanför turistsäsong (midvinter). Jag vet att hon fick tips om flera lokala "hak" där hon även stötte samman med svensk-italienare som flyttat hem....

Mer hjälp kan jag nog inte bidra med i dagsläget.
 

Palazzi

Medlem
Det gick snabbare än jag tänkt - fick tips om en liten hemsida på venetiansk dialekt (nära omöjligt att förstå) med bara tips om saker man inte vill tipsa turister om.

Den lokala maten i Venedig serveras på så kallade "Bacaris", men även dessa börjar bli eftertraktade för turister. När man sökte vidare på de enskilda namnen hittade jag en engelsk bloggpost med en hyfsad sammanfattning:

http://www.swide.com/food-travel/italian-food/best-venice-wine-bars-bacari-tour/2013/07/15
 
Last edited:

Vaniljvodka

Medlem
Dessvärre så var det mestadels tips på så kallade cichettis (typ tapas) och det hade jag redan koll på. Första stället på listan, Cantinone Gia' Schiavi, är ett av dom jag väljer bland för vårt lunchstopp. På kvällen vill vi nog testa något som känns lite mer som en riktig middagsrestaurang. Men jag har hittat några alternativ via Tripadvisor som känns lovande så det kanske blir någon utav dom. Tack ändå för input.
 

frta02

Medlem
Vi kom hem från Venedig i Torsdags efter att ha spenderat två nätter där.

Hotell: Hilton Molino Stucky (Blev uppgraderad till King Executive rum tackvare Guld kortet och fick även då tillgång till executive loungen som bjöd på t ex snittar, gott kaffe och Prosecco.

Middag dag 1: Quadri, ristorante quadri
Middag dag 2: Met Restaurant - Hotel Restaurant Metropole - Luxury Restaurant Venice

Båda är "fine dining" med varsin Michelin stjärna men skulle jag välja är Quadri trevligare och stråt vassare.

Sen rekommenderar jag starkt att åka förbokad taxibåt från flygplatsen in till staden. Kostar 100 EURO t/r om ni kan tänka er dela med max 8 andra men då blir ni avsläppta precis vid erat hotell samtidigt som ni får en trevlig sightseeing. Egen taxibåt kostar 200 EURO t/r.

Star Alliance Guld loungen på MarcoPolo flygplatsen var sådär men även där Prosecco som gör livet så mycket lättare :)
 
Toppen