Senaste nytt

Får vi se fler flygplan från Airbus i trafik?

Fredrik

Medlem
Frågan är vilka typer av plan det handlar om och om dessa trafikerar ARN? Det verkar från min horisont att Airbus 320-familj är populärare än Boeings 737 och där ligger det stora volymer plan. För långdistansplanen är bilden något annorlunda verkar det som. Airbus fick lägga ned 340 medan Boeing 777 säljer fortsatt bra och 787 till slut är på marknaden medan Airbus 350 är långt från färdig.
 

rvarttinen

Medlem
En liten kul anekdot i sammanhanget:

Vi tittade nyligen lite på några bilder från en resa till NYC i somras. En del av bilderna är från interiören i det A380-plan vi åkte med ... när min kära hustru fick se dem utbrast hon: "Åh...jag vill åka Airbus igen ..!.. " - m.a.o. hennes uppfattning om bekvämlighet och lyx i luften är synomymt med Airbus, i affärsklass bör tilläggas. Vidare "Airbus" = "Airbus A380".

Det tycks mig som om Airbus har lyckats på någon punkt vad gäller att se till att de blir förknippade med bekvämlighet. Kanske har Boeing fått en uppförsbacke i och med att de kommer med sitt 'bekvämare' plan (787) efter A380:n?
 

Bonden

Medlem
Vi tittade nyligen lite på några bilder från en resa till NYC i somras. En del av bilderna är från interiören i det A380-plan vi åkte med ... när min kära hustru fick se dem utbrast hon: "Åh...jag vill åka Airbus igen ..!.. " - m.a.o. hennes uppfattning om bekvämlighet och lyx i luften är synomymt med Airbus, i affärsklass bör tilläggas. Vidare "Airbus" = "Airbus A380".

Och då har hon inte ens provat First på en a380!
Om ni åkte LH så är det stor skillnad :)
 
Enligt en artikel i DN idag så har Airbus ca dubbelt så många flygplan beställda än Boeing:

Airbus förbi Boeing i år - DN.SE

Det beror på att Airbus hann före med nästa generation narrowbody (A320 Neo). Boeing släppte sin 737 Max för några månader sedan och nu väller det in order där också. Istället för att titta på antalet order 2011 kanske ni ska kolla på ordervärdet, Boeing säljer massor med dyra 777ER...

Observera att siffran DN nämner avser order lagda under 2011 - inte total orderstock som ser helt annorlunda ut. Boeing börjar leverera enormt många 787 under 2012 och det blir många sköna dollar i kassan, tror dom har uppemot 40st färdiga plan på fabriken...

Det kommer inte bli större andel Airbus i luften för båda tillverkare kör 100% fulla produktionslinjer och levererar ungefär lika många plan.
 
Toppen