Senaste nytt

Coop ny SAS-partner

Malu

Medlem
Jeg vet kanskje ikke nok om COOP og ICA i Sverige, men så vidt jeg har fått med meg har ingen av de noen moralsk forkastelige prinsipper de drifter på? :)

I den svenska arbetarrörelsen kunde man i princip vara trogen från vaggan till graven; Handla på Konsum, ha pengarna på Sparbanken (Swedbank), tanka på OK, åka på semester med Reso, bo i HSB och begravas av Fonus.
 

NotRyan

Medlem
COOP har bra varor, dessutom ger dom återbäring åt medlemmarna som äger COOP, detta minskar också incitamenten (på gott och ont naturligtvis) för ledarna i butikerna att i varje läge maximera vinsterna, exempelvis genom att packa om köttfärs, "förädla" utgånget kött, m.m.

Bägge alternativen behövs. Såväl medlemsägda butiker, som privata där människor får en chans att lyckas genom hårt arbete...

Så ja. Jag tycker det är bra med detta samarbete...
 

Dr. Miles

Expert
COOP har bra varor, dessutom ger dom återbäring åt medlemmarna som äger COOP, detta minskar också incitamenten (på gott och ont naturligtvis) för ledarna i butikerna att i varje läge maximera vinsterna, exempelvis genom att packa om köttfärs, "förädla" utgånget kött, m.m.
Det står "Blandfärs" på förpackningen. ;):p
 

Xilan

Medlem
I den svenska arbetarrörelsen kunde man i princip vara trogen från vaggan till graven; Handla på Konsum, ha pengarna på Sparbanken (Swedbank), tanka på OK, åka på semester med Reso, bo i HSB och begravas av Fonus.

Vara försäkrad i Folksam...
 

CaptainM

Medlem
Lite OT: Har alltid av ideologiska skäl undvikit dessa aktörer (Folksam, COOP, HSB etc), något som jag haft med mig sedan barndomshemmet.
Jag är dock osäker hur ägarförhållandena ser ut idag, är SAP inblandade fortfarande?

Ska bli spännande att följa hur detta samarbete utvecklar sig, för familjen spenderar idag 90.000 kr/året på ICA, kan jag få en hyfsad mängd EB-poäng för det, kan jag rucka på mina ideal. :)
 
Jag handlar alla mina basvaror hos COOP och tycker att de är ett sympatiskt företag, exempelvis deras beslut att enbart sälja ekologiska bananer. Ska bli intressant att se hur poängmodellen ser ut. COOP gör ju som av en händelse om sitt bonusprogram i juli (samtidigt som SAS ska berätta mer om samarbetet med COOP - Tjäna EuroBonuspoäng på COOP! - SAS) efter att de gått minus under ett tag. Personligen gillade jag modellen med faktisk cashback men om de firrar en bra modell i konverteringen till EB-pinnar är jag all ears.
 

Homer

Medlem
Låter som att kursen mot Eurobonus blir 1:3 :(

1 poäng per krona är grundregeln

Exempel på vad du kan använda poängen till:
30 000 poäng - inrikesresa från SAS



Dubbla poäng på första köpet
Du får dubbla poäng på första köpet i det nya programmet. Handlar du för 500 kronor får du 500 grundpoäng och 500 extrapoäng.
https://www.coop.se/MedMera-kortet/Registrera-din-e-postadress/


Coop ska tydligen presentera nya medlemmsprog. idag. borde dyka upp mer info då.
 

dino_81

Medlem
Låter som att kursen mot Eurobonus blir 1:3 :(

1 poäng per krona är grundregeln

Exempel på vad du kan använda poängen till:
30 000 poäng - inrikesresa från SAS

Fast är det så dåligt?

Med Coop MedMera Visa/MasterCard ger varje krona upp till ett poäng. Om man räknar att det ger alltså varje krona 0,33 EuroBonuspoäng efter konvertering? Det är ju bättre än alla SAS brandade kreditkort.

På Coop ska man alltså dra sitt MedMera och betala med SAS Diners Club (eller Amex?) och externt betalar man med Coop MedMera.

Eller tänker jag helt galet nu?
 

OliT

Medlem
Låter som att kursen mot Eurobonus blir 1:3 :(

1 poäng per krona är grundregeln

Exempel på vad du kan använda poängen till:
30 000 poäng - inrikesresa från SAS



Dubbla poäng på första köpet
Du får dubbla poäng på första köpet i det nya programmet. Handlar du för 500 kronor får du 500 grundpoäng och 500 extrapoäng.
https://www.coop.se/MedMera-kortet/Registrera-din-e-postadress/


Coop ska tydligen presentera nya medlemmsprog. idag. borde dyka upp mer info då.

Det förutsätter ju dock att det menas att det är en tur- och returresa. Det kan lika gärna syfta på en enkelresa, och då är ju kursen 1:5.
 
Toppen