Senaste nytt

Inställt tåg - vad täcker försäkringen?

OliT

Medlem
Trafikverket har ställt in all trafik i Norrland på grund av stormvarning, och således också det tåg jag skulle åka till Stockholm med i kväll.
SJ säger att de återbetalar biljetten, men vad gäller nu? Jag bokade med mitt Eurobonus-Amex och omfattas därför av den försäkringen, så jag antar att den träder in.

Kan jag boka ett flyg i morgon och få kostnaden för det täckt på något sätt? SJ erbjuder bara ombokning till annat tåg, men jag jobbar i morgon förmiddag och det blir lite svårt att hitta dit med tåg.
 

Jacob

Medlem
Jag vet inte exakt vad reglerna säger men de allra flesta flyg från Norrland till Stockholm ser ut att vara knökfulla sånär som på enstaka plats här och där.

Hoppas du kommer fram i tid.
 

OliT

Medlem
Ja, jag landade faktiskt precis på ARN. Jag var ute rätt tidigt (eftersom jag räknade med att SJ inte skulle ha någon lösning) och fick en plats på en knökfull 737 från Skellefteå. Blir nog bara en timme sen till jobbet.

Amex går dock inte att få tag på förrän i morgon, får se vad de säger.
 

OliT

Medlem
Ja, från Skellefteå var det en -600. Men det är å andra sidan inte en knytpunkt för tågen i övre Norrland på samma sätt som Luleå. Jag fick precis SMS från SJ om att mitt tåg beräknas kunna gå 18.44, alltså ett dygn för sent.
Nu måste jag ta ställning till om jag ska avboka biljetten, eller låta den vara. Om jag avbokar är jag rädd att gå miste om eventuell ersättning på försäkringen.
 

mry

Medlem
Jag tror faktiskt att de flesta försäkringsbolag kommer hävda att det är SJ som ska ersätta dig för de ska de enligt lag.

Det borde vara som så att de erbjuder återbetalning och om du har haft mer kostnader än det ska SJ ersätta dig om du kan påvisa att du har mer kostnader än så.

Alltså kostade flygbiljetten mer än tågbiljetten så kan du få skillnaden av dem.

Därimot får du nog ersättning för förseningen av försäkringsbolaget på kortet.
 

Roger J

Medlem
Flyttade denna diskussion till SJ-forumet eftersom vi just nu (tyvärr) behöver info om rättigheter vid inställda tåg :(
 

Jacob

Medlem
Så här står det på SJs hemsida

Trafikstopp då SMHI har utfärdat en klass 2-varning

2011-12-27 klockan 08.00

På grund av nattens hårda väder meddelar Trafikverket att det förnärvarande är stopp i tågtrafiken på följande sträckor:
Bollnäs-Ljusdal
Hudiksvall-Sundsvall
Mora-Borlänge-Sala
Ånge-Långsele
Ånge-Storlien

Skadornas fulla omfattning är fortfarande okänd och en ytterst preliminär prognos från Trafikverket är satt till klockan 12.00 den 27 december.

Vi avråder resande att påbörja sin resa då vi inväntar prognos från Trafikverket på skadornas omfattning.
Fullt återköp oavsett flexibillitetsnivå eller ombokning till annan avgång gäller.

Har du en återbetalningsbar biljett och vill avboka gör du det via Sök beställning här ovanför på startsidan.

Har du en ombokningsbar eller ej ombokningsbar biljett och vill avboka och få pengarna tillbaka gör du det via formuläret nedan.

För ombokning till annan avgång kontaktar du oss via 0771-757575 eller besöker någon av våra resebutiker.
 

OliT

Medlem
Nu har jag fått besked från Amex/Solid, och de täcker de extra resekostnaderna upp till 1 500 kronor.
Det viktiga var att jag inte hade accepterat SJ:s återbetalning.

Jag fick betala en femhundring extra för flygbiljetten och 900 (!) kronor för flygtaxin, så det ska ganska exakt täcka.
Taxin gick dock inte att betala med Amexkortet, något som annars är ett krav för utläggen.
Tjejen jag pratade med sa att de har förståelse för att det inte alltid går att betala med Amex-kortet, men att jag hade kvitto var tillräckligt.

Sammanfattningsvis: Amex fixar biffen.
 
Toppen