Senaste nytt

Parkering på Arlanda flygplats

taxvalp

Medlem
Blev upphömtad av en vän utanför T5 i går och då var korttidsparkeringen precis vid ankommande helt avstängd, vilket ställde till en del problem. Är det någon som vet om det fortfarande är så och hur länge det ska pågå i så fall? Hittar inget på Swedavias hemsida...


Fick nu veta på Twitter att korttidsparkeringen (max 30 min) för upphämtning utanför T5 fortfarande är ständ pga ombyggnad. Man kan dock stå i parkeringshusen för 80 kr/h. Smart sätt att garantera att få in pengar- det var ju sisdådär med betalningsgraden på korttidsparkeringen...
 

agehall

Medlem
Jag märkte samma sak i söndags - blev riktigt snopen eftersom det inte noterats här. Hoppas verkligen den öppnar igen snart.
 

taxvalp

Medlem
Hämtade på ARN i går och skyltarna styr numera mot utomhusparkeringen en nivå under dit man tar hissen och man har mycket bagage. Hade faktiskt aldrig noterat den tidigare, funkade dock ok fast lite längre att gå.
 

agehall

Medlem
Det är mycket sämre ifall man hämtar någon som själv ska hitta ut till parkeringen. Det är mycket mer komplicerat att gå dit. Alt måste man betala och gå in i terminalen för att möta upp.
 

taxvalp

Medlem
Det är mycket sämre ifall man hämtar någon som själv ska hitta ut till parkeringen. Det är mycket mer komplicerat att gå dit. Alt måste man betala och gå in i terminalen för att möta upp.

Helt sant, igår gick jag ändå in i terminalen och då funkade det ju ok. Det verkar dock som att jag fick betala två gånger så jämfört med förra parkeringen där ett fåtal betalade så är nuvarande strategi en bra kassako för Swedavia...
 

JensE

Medlem
Sommarpriser nu på parkering.

Sommarparkera 1 vecka från 599 kr
Nu är det hög tid att boka din parkering inför semesterresan i sommar. Du är garanterad en plats i parkeringshus och betalar från 599 kr för 1 vecka (ordinarie pris 2 560 kr).
Prisexempel:
Parkering
1 vecka
Terminal 2: parkeringshus P21 från 599 kr (ord. pris 2 560 kr)
Terminal 4: parkeringshus P41 från 699 kr (ord. pris 2 560 kr)
Terminal 5: parkeringshus P51
från 849 kr (ord. pris 2 560 kr)
Erbjudandet gäller parkering under perioden 13 juni-18 augusti. Priset gäller när du bokar senast 7 dagar innan planerad infart. Därefter kan priserna komma att justeras. Begränsat antal platser till ovanstående priser. Prisexempel ovan avser 8 dygn. Fler priser och parkeringsområden finns i bokningstjänsten.
 

fly4fun

Medlem
Fortfarande helt gratis på el-bilsparkeringen utanför T5 ;)
Står där just nu... Känns skönt att kunna lämna bilen utanför T5 i 11 dagar och betala 0 kr, samt få en gratis "tank". Tack Swedavia!
 

Resenären

Medlem
Jag hade en förbokad parkering på Arlanda, som fungerade helt smärtfritt vid inpassering, dvs jag körde fram till avläsaren så att bommen öppnades. I automatens display önskades jag, med namn, välkommen!
Men när jag skulle köra ut, så ville inte bommen öppnas. I bekräftelsen från Swedavia står så här:
3. När du lämnar parkeringen kör du till utfartsbommen. Ditt registreringsnummer Xxx123 checkas av mot din bokning och bommen går upp.

Jag kontaktade dem och fick till svar:
Vid förbokning så fungerar det som så att kameran läser av registreringsskyltarna vid infart och då skrivs en biljett ut automatiskt. Denna biljett ska sedan användas vid utfart. Registreringsskyltarna läses alltså inte av vid utfart utan det är biljetten som ska öppna bommen. :mad:

Vad är er erfarenhet vid senaste besök? Biljett eller ej vid utfart?
 
Har för mig att bommen åkte upp automatiskt vid utfart för något år sedan.
Nu är det alltid biljett som gäller. Ganska bra tycker jag att inte vem som helst kan dra iväg allt för lätt med min bil.
 
Toppen