Senaste nytt

Amex EuroBonus 2for1 till USA

magic

Medlem
Hej!

Första inlägget här, har läst flera trådar och imponerats av kunskaperna och erfarenheten ni besitter.

Jag planerar att ta med mig familjen (2 vuxna & 2 barn 5/8 år) till Florida i höst. Jag har Amex 2for1 intjänat under 2011 och lite drygt 200k poäng att göra av med.

Hur använder jag poäng/pengar bäst?

Jag har flugit direktflighterna ARN-EWR och ARN-IOR tidigare, ska jag välja nån av dem? Eller IAD? Och sen vidare med inrikes? Boka Economy för alla? Eller boka Economy Extra för någon/några? Eller C? Uppgradera direkt eller senare? Uppgradera via Optiontown? Skippa 2for1 och flyga med annat bolag hela vägen till Miami/Orlando? Annat förslag? :confused:

Tack på förhand!
/Magnus
 
Hej Magnus,
Enligt min mening får du "mest valuta" för poängen om du tar ut dem i antingen eco extra eller business. För business kostar det 45 000 poäng per vuxen tur/retur. Det blir 90 000 för er båda. Nu är jag osäker på hur mycket SK debiterar för barn som reser i business för poäng. Jag skulle välja att antingen flyga till Newark eller Chicago och inrikes därifrån. Checka av vilket som ger bäst anslutning och flygtid. Tänk på dock att dessa bokningar kommer bli på olika PNR (separata bokningar), är lite osäker (tror att det går) att få dina väskor taggade direkt till slutdestinationen, även då de ligger på olika bokningar. Då behöver du bara plocka ut väskorna i USA, tulla dem och sedan i ankomsthallen lägga dem vidare på bandet. Du behöver mao inte checka om dina väskor. Något som kan vara av betydelse om ditt flyg från Stockholm skulle vara försenat. När du reser på Amex 2f1 gäller det bara flygningar med SAS och inga eventuella codeshare/star alliance bolag.
För att uppgradera genom optiontown krävs det att du har köpt biljetten, den gäller inte om du bokar den för poäng.

Så, om jag skulle ha varit som du skulle jag använt poängen till business. Ordinarie pris för en sådan biljett ligger väl runt 20-23000 kronor per person, i detta fall betalar du 45 000 poäng per person. Jag har själv samma erbjudande och kommer använda dem för att flyga Business i sommar till USA.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

mvh Mattias
 
Last edited:

seat56f

Medlem
Att få tag i fyra bonusplatser till USA i business på samma flyg kan nog visa sig tufft, så antingen kompletterar du med köpta biljetter eller väljer en annan kabin. Eftersom barn 2-11 år bara betalar 50% av priset för poängresor så är det mest förmånliga att boka med Amex-vouchern för de vuxna, och sedan boka de två barnen på vanliga poängbiljetter, och åka hela familjen för priset av två vuxenresor. Dina 200k räcker då oavsett om du åker ekonomi/eco extra/business.

Tänk på att boka tidigt för att få platser & att amex-vouchern bara gäller ett år från utskriftsdatum (dvs resan måste vara genomförd då).
 

Roger J

Medlem
Om du lyckas få Business-platser med SAS till New York eller Chicago skulle jag lätt boka det eftersom dina poäng räcker med AmEx burnoff-vouchern. Och sedan köper ni en billig inrikesbiljett för de amerikanska sträckorna. Det blir 180000 poäng för alla fyra. Dock tror jag inte du kommer hitta platser med SAS. Hur gamla är barnen? Kan de sitta i Economy Extra?
 

magic

Medlem
Barnen är/blir 6 resp. 8 år. Vouchern är giltig till 24:e oktober och det är mycket riktigt få platser kvar i business under andra halvan oktober.
 

magic

Medlem
Och det samma gäller såklart också ARN-OSL-EWR - och på denna rutt finns det faktiskt några dagar där fyra bonusbiljetter ska vara tillgängliga i andra halvan av oktober 2012, båda vägar.
Yes, nu har jag scannat av alla tillgängliga biljetter. Siktar på att ringa och boka imorgon. Tack för all hjälp!
 
Toppen