Senaste nytt

Det verkar som att jag ska till Kathmandu, Nepal

Är det någon på BusinessClass som varit i Kathmandu i Nepal? Jag fick ett samtal imorse och det verkar som att jag ska åka dit kanske redan i slutet på veckan för att stanna 2-3 dagar.

Snabb research visar visumkrav (?) för svenskar. Att det är lite lätt oroligt där politiskt.

Har hittat Business Class biljetter med Turkish för runt 17.000kr med vettiga flygtider. Qatar låg på ca 23.500kr och hade lite knepigare flygtider. Andra förslag välkomna!
 

flybob

Medlem
Jag är lika förvånad som du, kan inte säga exakt men det är ett möte med en leverantör typ.

I Nepal av alla ställen. Jag hoppas att det blir av och att du gör ett reportage!
Antar att du redan läst detta förresten:

Normalt utfärdas visum på två till tre veckor. Kontakta annars Generalkonsulatet, telefon 08 –
611 90 32.

Edit:
Hittade dock detta nu:

Ansöka på plats

Det går även att ansöka om visum på plats när du anländer på Kathmandus flygplats.
Det du behöver ha med dig för att ansöka om visum till Nepal på plats är:
Pass giltigt längre än 6 månader
Nytaget passfoto
Avgiften i kontanter i amerikanska dollar
På flygplatsen i Kathmandu gäller följande avgifter för de olika visumen:
15 dagars visum kostar 25 USD
30 dagars visum kostar 40 USD
90 dagars visum kostar 100 USD
Förutom att kön är väldigt lång till visumdisken är det inte jobbigt att skaffa visum på plats.
Visum Nepal - Läs allt om visum till Nepal här!
 
Last edited:

011430121

Medlem
En arbetskamrat var där för ca 5 år sedan, och han blev magsjuk, lags in på sjukhus när han kom hem! Men det var han, trevlig resa Martin!
 

maba

Medlem
Visum skaffar du lätt vid ankomsten och har för mig att det kostar runt 25 dollar, glöm inte att ta med ett extra foto. Bodde fyra nätter på Radisson i Kathmandu och kan inte påstå att jag kände av några politiska oroligheter. Nu vet jag inte hur TKs flygtider ser ut men själv flög jag Qatar och deras transit var ganska lång på obekväma tider så du gör nog rätt i att välja TK.

Om du får tid över så rekommenderar jag att du hyr en bil med chaufför och tar dig upp i bergen runt staden, fantastisk utsikt. Ett annat tips är att du smörjer in dig med solskydds crème med HÖG solskyddsfaktor, man bränner sig ganska fort utan att hinner märka det. Hoppas du kommer iväg då det är en annorlunda men väldigt trevlig destination :)

EDIT:
Ser att jag blev typ 2a eller 3a under tiden jag skrev
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nu har andra redan skrivit men det går att få visa on arrival på Kathmandu flygplats.

Jag är lika förvånad som du, kan inte säga exakt men det är ett möte med en leverantör typ.
Ny partnerskap med Nepal Airlines (RA, tidigare Royal Nepal Airlines)?

Du kommer nog inte att äta på något håll-i-väggen ställe men var försiktig med ej upphettad mjölk. Det kan finnas risk att få Diphtheria.

NaTHNaC skrev:
Diphtheria

Risks for travellers

A widespread and effective vaccination programme has resulted in diphtheria being rare in resource-rich countries of the western hemisphere. Cases of diphtheria occasionally occur in unvaccinated travellers to endemic regions, with those spending prolonged periods with the local population at particular risk. The normal reservoir of C. ulcerans is cattle, and human cases have been associated with the consumption of raw dairy products. Travel, and close contact with cattle or other farm animals including cats and dogs, are potential risk factors for infection [4, 10].

Transmission

Diphtheria is spread between humans via respiratory droplets and occasionally through contaminated fomites or from exudates from infected skin lesions during close physical contact. Conditions of crowding and poor hygiene increase the risk of transmission. Chronic carriage and asymptomatic infections are common [3].
 
Last edited:
Hvorfor får jeg aldrig den slags opringninger? :confused:

Jeg håber du kommer afsted, jeg var så heldig at være på den anden side af bjergene for lidt over 2 år siden, hvilken fantastisk oplevelse! Det gode ved Kathmandu er at byen 'kun' ligger i 4500ft (Frequent flyers regner vel i fod :p ) så du bør ikke have problemer med højden.
 
Var i KTM för ett antal veckor sedan. Ett par tips baserat på tidigare besök:

1. Se till att vara bland de första att lämna planet och ta dig in i terminalbyggnaden till immigration snabbt för en plats i kön (och ha alla praktiska detaljer klara) för Visa-On-Arrival processen. Välj rätt kö direkt och bespara dig tid!
2. Boende - Hyatt Regency, går att beställa airport transfer via hotellet. Har för mig det kostade $25 USD eller liknande per väg - kan faktureras rummet. Hyatt har en fö resmålet trevlig Executive lounge och fina gröna inhängnade områden inklusive walking trek. I rummen ingår ficklampa för användning vid strömavbrotten.
3. Vid återresa finns en mindre lounge efter immigration som, beroende på tid och om man lyckas hitta en sittplats, kan fungera som en relativt lugn oas i den, åtminstone vid vissa tidpunkter, bildas annars tämligen ovärdiga upplevelsen som de kallar gateområdet. Dessvärre ligger loungen innan en security checkpoint och har stundtals långa köer.

//SC
 
Toppen