Senaste nytt

Hotellrum i samband med ändrad avgångstid?

Hasse E

Medlem
Hej!

Undertecknad samt fru Hasse E bokade in en resa till Genéve den 9:e december med ordinarie avgångstid från ARN 0915, tror jag att det var. Nu fick jag mail från SAS igår där de har ändrat utresan till kl. 06.15 istället. Poängen är att då vi ej bor i Stockholm hade vi tänkt att åka tåg till ARN direkt, mycket smidigt. Detta går inte nu, inga tågavgångar, varför jag ringer upp SAS och undrar om vi kan åka upp till ARN dagen innan för att på SAS bekostnad bo en natt på hotell. "Jajamen, inga problem svarade en trevlig tjej på supporten(jag har sparat hennes namn) men jag kan inte själv boka något åt er. utan det gör ni själva och begär kompensation av SAS efteråt". Hur är eran erfarenhet, fungerar det så enkelt? Enligt flickan på supporten var det inga problem....
 

agehall

Medlem
Öh, det var faktiskt inte det svar jag hade förväntat mig. Om det stämmer, vilket jag är tveksam till, så är det långt bortom vad ni har rätt till (vilket iofs är trevligt). Jag skulle nog inte lita på det där och det spelar ingen som helst roll om du har personens namn eller inte.
 

Hasse E

Medlem
Nja, jag tyckte nog att det också gick för lätt.....Jag får nog vända mig till SAS igen.......
 

fcx

Medlem
Eftersom resan är om ett halvår borde du hinna få ett svar om du mailar frågan till SAS. Skriftligt är alltid bäst...
 

011430121

Medlem
Hej!

Undertecknad samt fru Hasse E bokade in en resa till Genéve den 9:e december med ordinarie avgångstid från ARN 0915, tror jag att det var. Nu fick jag mail från SAS igår där de har ändrat utresan till kl. 06.15 istället. Poängen är att då vi ej bor i Stockholm hade vi tänkt att åka tåg till ARN direkt, mycket smidigt. Detta går inte nu, inga tågavgångar, varför jag ringer upp SAS och undrar om vi kan åka upp till ARN dagen innan för att på SAS bekostnad bo en natt på hotell. "Jajamen, inga problem svarade en trevlig tjej på supporten(jag har sparat hennes namn) men jag kan inte själv boka något åt er. utan det gör ni själva och begär kompensation av SAS efteråt". Hur är eran erfarenhet, fungerar det så enkelt? Enligt flickan på supporten var det inga problem....

Fick samma svar när en bokning ändrades, om det skulle bli en övernattning i OSL skulle SAS boka den, fick även välja om jag ville övernatta en natt på avreseorten men skulle då skicka in kvitto till SAS och Max ett 4* hotell skulle jag få ersättning för.
 

agehall

Medlem
Åh sjutton. Det är ju rätt imponerande isåfall. Det ska SAS ha en eloge för tycker jag - det är långt bortom vad EU261/2004 föreskriver för resor så här långt fram i tiden.
 

nili

Medlem
Har en fråga ang ett liknande fall. Hade en bokning MAN-ARN-SDL där jag skulle vara framme på SDL på kvällen. En fligth blev inställd och jag blev ombokad till ett morgonflyg i stället. Dvs jag fick en övernattning på Arlanda. Ringde SAS för alternativ men de hittade inget bra och agenten sa att det är bara att skicka in kvitto för hotellet i efterhand så blir jag kompenserad. Flyget blev inställt 15 dagar före. När jag skickar in kvittot så blir jag nekad med hänvisning till EU 261/2004 och 14 dagarsregeln. Men jag sökte ju inte enligt EU261/2004. Då skulle jag ju dessutom fått €400. Har för mig att någon här länkat till någon annan internationell "flyglag" som ger passagerare rätt till ersättning för påtvingad hotellnatt. Eller kommer jag ihåg fel? Kan inte hitta när jag söker iaf.
 

nili

Medlem
Ersättning har du inte rätt till , men hotell ja.

Tack!
Ja och det är precis det jag hävdar (ersättning har jag aldrig krävt eftersom jag vet att det inte går under EU261/2004) men dom nekar eftersom det var 15 dagar före
 
Toppen