Senaste nytt

Kreditkort till EuroBonus om man bor utomlands?

minatoku

Medlem
Hej allihopa,
Det här blir mitt första inlägg. Har läst mycket på siten och på forumet de senaste månaderna och nu fick det bli ett eget konto :)

Fick höra rykten på jobbet om att kontorschefen på ett av kontoren använder sitt eget kreditkort kopplat till något bonusprogram för att betala kontorshyran (det är inte ett jättestort kontor) och på så vis kommit upp i diamant-status och får uppgraderingar jämt. Nu är det förstås inte så många som kan göra så, men jag tänkte att jag faktiskt inte har någon större koll på kreditkort kopplade till bonusprogram. Här på forumet finns det ju till och med en egen avdelning för det, så jag antar att det faktiskt lönar sig?

Eftersom jag bor och jobbar i Tokyo så det blir lite knepigt... Även om jag anmäler med en adress i Sverige så lär jag inte kunna använda mitt japanska bankkonto. Eftersom jag får lön dit i JPY så skulle jag bli tvungen att skicka över pengar jämt, med bankavgifter och sånt där, så det verkar inte vara någon höjdare. Skulle kunna försöka att få kort hos ANA och/eller JAL, men då får man väl börja om från 0 poäng? (fast så jättemånga har jag ju inte på EB än)
Sen är det lite knepigt att få själva kortet, de brukar vara lite mistänksamma mot utlänningar utan permanent uppehållstillstånd...

Hur som helst, finns det någon i en liknande situation? Bor utomlands? Har ni/hur har ni ordnat med bonus-kreditkort?
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, minatoku!

Om du har fast inkomst och längre arbets/uppehållstillstånd i Japan, så kan du ansöka kreditkort i Japan.

Både ANA och Japan Airlines miles förfaller efter 36 månader och ingen förlängning även om kontot är aktivt.
Enda undantag på de programmen är, att du blir deras top tier medlem (ANA Mileage Club Diamond eller Japan Airlines JGC Premier eller JGC Diamond). Då förfaller inte dina miles så länge du är top tier medlem.

Alternativt kan du ansöka Delta Skymiles American Express Gold i Japan.
Det kortet är mycket unikt och det ger Skyteam Elite Plus staus(motsvarande Star Alliance Gold) direkt.

Mer info om kortet kan du hitta på denna tråd.
http://www.businessclass.se/skyteam...ort-ger-skyteam-elite-plus-status-direkt.html
 

Moco

Medlem
Det är ju inga problem att få ett kort i Sverige såvida du är skriven i Sverige och kan uppvisa en inkomst på något sätt (dock behöver den sällan vara i Sverige, utan det är bara att styrka den på något sätt). Däremot är ju transaktions- och FX-kostnader etc. nackdelar om du får lön utomlands och sedan använder ett kort utställt i SEK. EuroBonus-korten ger ju heller inte sk baspoäng vilket gör att du inte kan gå från t.ex. Basic till Gold genom att enbart betala med kortet, utan det är nödvändigt att flyga för att uppnå en sådan förändring. Du bör kanske ha en tydlig koppling till Sverige/Skandinavien för att det ska löna sig att krångla med just ett kombinerat EuroBonus-kort (att du faktiskt kommer att utnyttja poängen) annars är det nog bättre med något lokalt alternativ. Jag har själv arbetat som utsänd/utomlands i många år och använt mig av dessa kort. Det är svårt att svara på och varierar ju som allt annat. Får du lön i Sverige så blir det ju lite enklare och kanske mer ekonomiskt försvarbart....om det nu alls är en faktor :)
 
Så vitt jag vet så är Delta det enda bolaget där man kan få status genom att betala med deras kort. Poängen som man får på köp är alltså motsvarande baspoäng. Ganska trevligt.
 

minatoku

Medlem
Tack allihopa,
Jo, eftersom jag både bor, jobbar och får lön i Japan så är det nog lika bra att ge upp EB. Det där American Express på Delta som ger SkyTeam guld status verkar ju som en ganska bra deal, synd att man inte flyger SkyTeam särskilt ofta.

Jag kollade upp ANA och de har faktiskt en ganska utförlig beskrivning av deras olika kreditkort på engelska, men tyvärr när man klickar på Application så hamnar man hos banken som ger ut korten och då är allting på japanska... Men man får bita ihop, antar jag. Ska testa om jag kan omvandla mitt nuvarande kreditkort till deras.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kollade upp ANA och de har faktiskt en ganska utförlig beskrivning av deras olika kreditkort på engelska, men tyvärr när man klickar på Application så hamnar man hos banken som ger ut korten och då är allting på japanska... Men man får bita ihop, antar jag. Ska testa om jag kan omvandla mitt nuvarande kreditkort till deras.

Observera att ANA miles går ut efter 36 månader från intjäningsdatum oavsett om du har aktivitet eller inte.

Som jag skrev redan, om du inte flyger så mycet så att du kan bli ANA Mileage Club Diamond, United Mileage Plus kredit kort kan vara ett alternativ.
Hos United Mileage Plus går miles inte ut så länge du har aktivitet(plus/minus).

Om du fyger mycket med oneworld, så finns det American Airlines AAdvantage kreditkort också.
 

minatoku

Medlem
Observera att ANA miles går ut efter 36 månader från intjäningsdatum oavsett om du har aktivitet eller inte.

Som jag skrev redan, om du inte flyger så mycet så att du kan bli ANA Mileage Club Diamond, United Mileage Plus kredit kort kan vara ett alternativ.
Hos United Mileage Plus går miles inte ut så länge du har aktivitet(plus/minus).

Om du fyger mycket med oneworld, så finns det American Airlines AAdvantage kreditkort också.

Jag tackar och bockar, det här verkar precis vara vad jag behöver.

Förmodligen så flyger jag inte i närheten så ofta som många andra här på forumet, sedan jag flyttade till Tokyo så har det blivit ungefär 4 - 6 längre flygningar per år, hälften privat och hälften i arbetet. Nu ska jag i och för sig få en ny tjänst från och med 1:a januari så det kan bli mindre resor i jobbet framöver, så därför vore ju Uniteds kort kanske ett bättre alternativ om poängen (miles) håller längre.

När jag åker tillbaka till Sverige har det mest blivit SK, AY eller LH, eftersom de är de snabbare bytena. Borde egentligen ha hållit mig till en allians kanske, för att samla poäng på ett ställe, ska försöka hålla mig inom Star Alliance i fortsättningen. Har ju också upptäckt Options Town (via forumet här) vilket förstås gör SK mer attraktivt.
 

Dr. Miles

Expert
De som bor i Japan och har förvarvsinkomst i Japan kan ansöka American Express Sky Traveller Card.
Denna Amex kort har årsavgift 10.500 JPY(ca 860 SEK) och man tjänar 1 Membership Rewards poäng per 100 JPY.
Sedan kan man konvertera 1.000 Membership Rewards poäng till 1.000 SAS EuroBonus poäng.

Information om kortet på japanska:
 
Toppen