Senaste nytt

[Tips] Bra sätt att göra av med Avios

Swisser

Medlem
Att betala 45k Avios för att flyga till GOI är väl inget bra sätt att använda sina Avios på. Då är det ju mycket bättre att använda sina AAdvantage miles så kommer man undan med bara 30k miles i J. Du kan till och med flyga i F-class för bara 40k miles, som är 5k miles billigare än med Avios.
 

Senator

Moderator
Att betala 45k Avios för att flyga till GOI är väl inget bra sätt att använda sina Avios på. Då är det ju mycket bättre att använda sina AAdvantage miles så kommer man undan med bara 30k miles i J. Du kan till och med flyga i F-class för bara 40k miles, som är 5k miles billigare än med Avios.

Det beror i min världen också på vad anskaffningskostnaden av Avios vs. AAdvantage är för någon, gärna baserat på hemort. T.ex. har vi inte access till AA kreditkort i Sverige, men vi har BA.

I min värld är det viktigt att titta på helheten inklusive kostnaden för "förvärv" av Avios/Poäng/Miles och inte bara jämföra uttagen.
 

Homer

Medlem
Ja, men jag åker inte till Indien&Pakistan frivilligt med egna pengar/poäng, så länge jag inte hittar någon superdeal därifrån. :)

Hippieturismen kanske aldrig nådde Japan, men du måste tänka på alla västerländska gamlingar som vill göra nostalgiresor, röka, bada och meditera.
 

Swisser

Medlem
Självklart är det så som du skriver Senator, men var och får ju själv göra sin kalkyl för inskaffningskostnaden av sina miles. Jag jämförde bara uttagssidan och där är AAdvantage ljusår bättre än BAEC i detta fall.
 

agehall

Medlem
Jag jämförde bara uttagssidan och där är AAdvantage ljusår bättre än BAEC i detta fall.

Fast det är ju samma sak som att säga att alla priser är lägre i £ än i SEK om man bara tittar på prislappen och inte tar hänsyn till växlingskursen... Det är ju äpplen och päron man jämför.
 

Swisser

Medlem
agehall,
Jag tror inte du förstod vad jag skrev och menade.
Kostnaden i miles för en tripp till GOI är mycket lägre hos AAdvantage än hos BAEC.
Sedan måste man naturligtvis ta hänsyn till kostnaden per miles i de olika programmen. Den kostnaden kommer att var helt olika hos olika personer, alltså för att använda ditt uttryck kommer vi alla att ha olika "växlingskurser". De som har ett kreditkort knytet till sitt BAEC har naturligtvis en lägre inköpskostnad för sina miles. Nu är det så att alla har inte ett sådant kreditkort och jag tillhör denna grupp. Din kurs kanske är som GPB till SEK, men för mig är kostnaden ungefär på samma nivå i bägge programmen.
BAEC 2-4-1 vouchern får du bara en gång per år, så man kan inte utgå från att man alltid kan resa till en kostnad baserad på användandet av en sådan. Om du flyger ensam eller fler än två personer, så får man ju också en helt annan kallkyl.
Sedan bör man ju dessutom ta hänsyn till de tillkommande kostnaderna för att boka en award ticket och här vet vi att BAEC inte är det billigaste programmet. De är ju kända för höga bränsletillägg.
 

agehall

Medlem
agehall,
Jag tror inte du förstod vad jag skrev och menade.
Kostnaden i miles för en tripp till GOI är mycket lägre hos AAdvantage än hos BAEC.

Jag förstod exakt vad du skrev. Min analogi är precis detsamma - siffran som står på prislappen är lägre om den är i £ än i SEK. Det är alltså en helt sned jämförelse om man inte tar med en "växlingskurs".
 
Toppen