Senaste nytt

Dubai under ramadan

maba

Medlem
Upptäckte precis att vi kommer att vara i Dubai under den sista veckan av ramadan. För några år sedan så var vi i Aqaba under ramadan och där var det svårt att få tag på något att äta under dagen. Nu undrar vi om det är något man behöver oroa sig för i Dubai eller är det business as usual, nu tänker vi på restauranger som inte är anslutna till västerländska hotell eller några malls.
 
Jeg var i Dubai under Ramadanen sidste sommer og det var lidt besværligt, men absolut muligt. Så længe man er i bil/taxa etc. kan man spørge chaufføren om det er ok man spiser og drikker (der er mange lokale der ikke holder Ramadan). Rigtig mad i løbet af dagen er på større hoteller bag forhæng. Foodcourts osv. Er lukkede i løbet af timerne med solskin.

Hvis man planlægger lidt, kan overleve at gå ind på toilettet for at tage en tår vand og har lidt sund fornuft omkring ens omgang med fødevarer når det er lyst er det ikke et problem.

Nu ved jeg ikke hvornår ramadanen falder i år, men sidste år var det i slutningen af juli og der var det ubehageligt varmt udenfor med >40C alle dage.
 

adhoc76

Medlem
Jeg var i Dubai under Ramadanen sidste sommer og det var lidt besværligt, men absolut muligt. Så længe man er i bil/taxa etc. kan man spørge chaufføren om det er ok man spiser og drikker (der er mange lokale der ikke holder Ramadan). Rigtig mad i løbet af dagen er på større hoteller bag forhæng. Foodcourts osv. Er lukkede i løbet af timerne med solskin.

Hvis man planlægger lidt, kan overleve at gå ind på toilettet for at tage en tår vand og har lidt sund fornuft omkring ens omgang med fødevarer når det er lyst er det ikke et problem.

Nu ved jeg ikke hvornår ramadanen falder i år, men sidste år var det i slutningen af juli og der var det ubehageligt varmt udenfor med >40C alle dage.

Låter inte så kul om man är på semester, eller?
 

johhenrik

Medlem
Fast nu har väl barerna öppet osv? Jag har spenderat ramadan i Duabi ett antal år, men nu är det ett antal år sen. Iaf så blev det mer och mer liberalt för varje år som gick.
 
Låter inte så kul om man är på semester, eller?
Vi havde booket og blev så sidenhen opmærksom på at der var Ramdan, så der var ikke så meget at gøre. Fra mit synspunkt handler det dog om at indrette sig efter situationen og vi havde en super ferie alligevel - det krævede bare lidt ekstra omtanke og planlægning.

Fast nu har väl barerna öppet osv? Jag har spenderat ramadan i Duabi ett antal år, men nu är det ett antal år sen. Iaf så blev det mer och mer liberalt för varje år som gick.
Nu har jeg kun været i Dubai den ene gang, men hvad jeg læste mig til, for et år siden, så blev det mere og mere liberalt ind til man for et par år siden valgte at stramme lidt op på det igen.

Nu var jeg ikke på specielt mange barer, men McD og andre fastfood restauranter og lokale restauranter var ikke åbne i løbet af dagen. Mit indtryk var at det primært var restauranter i den dyre ende og så vestlige hoteller der havde åbent til frokost.

På Sheraton Deira hvor vi boede var der sat 'tæpper' op foran restauranten så det ikke var muligt at se folk der spiste - der var således også mulighed for at holde åbent hele dagen.

Nu skal man huske (det er du jo nok klar over johhenrik :) ) at det bliver mørkt ret tidligt i Dubai, sammenlignet med Skandinavien og der er masser af mennesker på gaden om aftenen så det oplagt at gå ud for at spise efter mørkets frembrud og den efterfølgende aftenbøn.

Sådan for at opsummerer, det er ikke den bedste tid på året at besøge Dubai, men hvis turen er booket/du meget gerne vil besøge Dubai netop der, er det absolut muligt at få en god tur ud af det. Man skal bare være indstillet på at der skal planlægges lidt ex. hvis man bliver sulten kan man ikke være sikker på at kunne finde steder der har åbent på hvert eneste gadehjørne. Omvendt er der selvfølgelig restauranter der er åbne i de store malls, men priserne er sat der efter.
 

Jacob

Medlem
I praktisk mening får man inte äta och dricka offentligt medan solen är uppe, vilket gör det lite knepigt när man är ute och det är väldigt varmt. Det påstås att man kan få böter om man gör det och blir påkommen och att detsamma gäller för västerlänningar.

Visst finns det restauranger och kaféer öppna, men färre än vanligt och de som är öppna har svarta skynken för fönstren. Det handlar om att inte skapa frestelse för de som fastar. De ställen som är öppna måste skaffa särskilt tillstånd för detta och så klart visa all nödvändig hänsyn.

Absolut klarar man sig, men det är lite mer omständligt än normalt. På hotellen är det mesta som vanligt, men även där kan det hända att det finns skynken, särskilt om det finns något matställe i den allmänna lobbyn.

Fördelen med att åka till Dubai under ramadan är att det kan vara lite lägre hotellpriser än normalt.
 

maba

Medlem
Visst finns det restauranger och kaféer öppna, men färre än vanligt och de som är öppna har svarta skynken för fönstren. Det handlar om att inte skapa frestelse för de som fastar. De ställen som är öppna måste skaffa särskilt tillstånd för detta och så klart visa all nödvändig hänsyn.

Ok tråkigt bara att luncha bakom ett svart skynke men det löser sig på något sätt. Fattar inte att jag inte kollade upp noggrannare när ramadan infaller i år före jag bokade :confused:
 
Ok tråkigt bara att luncha bakom ett svart skynke men det löser sig på något sätt. Fattar inte att jag inte kollade upp noggrannare när ramadan infaller i år före jag bokade :confused:
Klassiker ;)

Det med maden er helt ok, der er jo heller ikke så meget andet end sand og butiksvinduer at se på alligevel :p
 

Jacob

Medlem
Ok tråkigt bara att luncha bakom ett svart skynke men det löser sig på något sätt. Fattar inte att jag inte kollade upp noggrannare när ramadan infaller i år före jag bokade :confused:
Ramadan kommer tydligen vara 28 juni-28 juli i år, då är det varmt i Dubai. Ät en rejäl frukost på hotellet på morgonen och du står dig rätt bra till middagen. Man blir inte så hungrig i värmen. Det är värre med vätskan när det är 40+ grader och man inte kan dricka offentligt, är du ute och går och du är törstig kan du inte bara plocka upp en vattenflaska och dricka hur som helst. För att undvika eventuella problem passade jag ofta på att dricka när jag var på toaletten.
 

Jacob

Medlem
Här har du ett kafé på Sheikh Zayed Road under ramadan, ja det är öppet. Vita jalusier för fönstren och svarta skynken för dörrarna.

IMG_2879.jpg
 
Toppen