Senaste nytt

Någon som varit i Gambia? Tips och råd önskas

Hej,

Jag är helt ny här på forumet. :D

Tänkte kolla om någon av er har flugit till Gambia?

Anledningen varför jag frågar är för att jag fått ett erbjudande om att hälsa på ett par vänner där nere.

Jag såg att enklast var att flyga charter med Ving. Flyget går då ARN-LPA-BJL. Kostar runt 7.000 om man åker vintertid. Runt december/januari.

Vidare kunde man även flyga med Vueling, ARN-BCN-BJL, men då är återresan lite knasig. Man landar 06:00 på morgonen i Barcelona, och får vänta 7 timmar till 13:00 på hemresa.
Den resan kostar runt 4.000 i billigaste ek varianten som Vueling har. Utan bagage och utan någon flex till ombokning.

Man kan ju boka (som jag nästan alltid gör och är väldigt nöjd med), via Booking.com. Då ligger en - två veckor på runt 2000 - 2.500 SEK.

En annan skillnad är att Vueling flyger A-320. Något som jag flugit mycket på Wizz då jag är frequent flyer där, och Thomas Cook flyger ju som bekant sin 787 till Banjul.


Vad jag undrar är vad Ni skulle välja?, eller om Ni rentav skulle åka från Bromma med Brussels airlines via Belgien och sen ner?

Har någon av er varit i Gambia? Hur var maten och hur klarade sig magen?, jag vet att man kan behöva profylax för just det?!,

Ok, hoppas någon har tid och möjlighet att svara, och vi ses och hörs bergis vidare här på forumet! :D

Med vänlig hälsning;

Joel Hallberg.
 

palmen

Moderator
Har tyvärr ingen info om Gambi, men välkommen till forumet.
Tror nog du är forumets första frequent flyer på Wizz, någon reserapport att bjuda på? :)
 

agehall

Medlem
Jag hade helt klart föredragit Brussels via Bryssel framför de andra bolagen du nämner.

Vad gäller skydd mot sjukdomar, så gäller att du ska ha det vanliga grundskyddet. Utöver det bör du ha vaccinerat dig mig Gula Febern för att besöka Afrika, även om det kanske inte är den vanligaste sjukdomen i den delen. Skulle även överväga vaccination mot rabies.

Profylax mot malaria är ett måste imho. Själv föredrar jag Lariam även om Malarone nog är bättre om man tål det. Lariam har nackdelen att man kan få hallucinationer som biverkning samt att den effektivaste behandligenen inte är kompatibel, så blir man sjuk och äter Lariam, så kan man vara illa ute. Jag tillhör dock de som inte tål Malarone, så Lariam är det som funkar bäst för mig. Dessutom använder man förstås mycket anti-myggmedel för att undvika att bli biten öht.
 
Har tyvärr ingen info om Gambi, men välkommen till forumet.
Tror nog du är forumets första frequent flyer på Wizz, någon reserapport att bjuda på? :)

Tackar!,

Jo jag har flugit en hel del med Wizz. Visst dom lyfter sällan i tid, men dom kommer alltid fram. Att köra priority gör jag även med glädje på Ryan, utöver Wizz. Det är värt det.

Jag kan absolut inkomma med en reserapport senare från Wizz. Oftast har jag varit helt nöjd faktiskt Även med Ryan. Men då ska man veta att jag inte har haft något inställt flyg eller liknande. Mater är medioker på båda flyg så de behöver vi inte tala om! =)
 
Tackar för tanken om Brussels air!,

Det var kanske lite det jag tänkte på också. Även lär de ju ha en bättre service och bättre ekonomibiljett, även om jag skulle vilja flyga business förstås.

Jag är helt novis på business-biljetter. Flög en gång SAS MD80 GDN-CPH. Den resan kostade 3.500 Svenska då. Det är ett par år sedan. Att sitta längst fram i MDn och fri frukost var det kanske inte värt, men till Köpenhamn kom jag! =)

För övrigt är säte 26A det bästa i gamla MDn om ni nu råkar flyga den i USA!

-Jo jag har hört talas om Profylax. Är det här medel som vanligtvis har en stark biverkan?, jag får väl kolla på Fass.
Är inte så glad i när magtrakterna börjar göra sig påminda. Är även lite skraj för det tyvärr :(

Hur är hotellen, folket och maten då?
 

agehall

Medlem
Jag har bara rest till afrika över dagen eller bott på västerländska hotell. Då är maten helt OK men man är aldrig säker. Sunt förnuft tar en dock långt...

Vad gäller folket, så finns det mycket vänligt folk i Afrika. Däremot så finns det även många fattiga och människoliv värderas inte alltid så högt som man önskar. Därför kan farliga situationer uppstå nästan varsomhelst. Återigen, sunt förnuft kommer man långt med.
 

Palazzi

Medlem
Har tyvärr ingen info om Gambi, men välkommen till forumet.
Tror nog du är forumets första frequent flyer på Wizz, någon reserapport att bjuda på? :)

Första frequent flyers kanske, men Ubbe har testat: http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/7338-wizz-air-ett-resereportage.html

För att återgå till topic skulle jag personligen ha valt Brussels Airlines.

Fördelen med Vueling är ju annars att flyget delas upp i "korta" etapper - Barcelona till Banjul är inte jättelångt. Ska man flyga ekonomiklass så gör man det ju gärna så kort som möjligt.
Det jag skulle vara orolig för är om något krånglar, så att man inte blir fast.

Om det blir Vueling ser jag gärna ett reportage!
 

Jacob

Medlem
Brussels Airlines är mycket stora på Afrika (särskilt länderna i Västafrika) och är pålitliga att flyga med. Åker du från Stockholm finns stora fördelen att de flyger från Bromma flygplats.

Jag har inte varit i Gambia men i Senegal (nästan samma då Gambia ligger inklämt i Senegal). Gambia är ett populärt turistland och båda länderna relativt säkra (med Afrikanska mått).

Finns nog ingen anledning att oroa sig, men håller med agehall, använd sunt förnuft. Att t.ex. vingla hem ensam mitt i natten efter lite för mycket att dricka är som att be om problem.
 

ulagun

Medlem
Son och sonhustru reste dit på någon billig sistaminuten resa för något år sedan.
Enligt dem så verkar i stort sett hela dett lila fattiga landförsöka försörja sig på charterturism med allt det för med sig.
Deras hotell var av bra charterklass men hela hotellområdet var inhägnat med stängsel. Vakter vid in/utpassering. De flesta gästerna lämnade i stort sett aldrig hotellområdet.
När de lämnade så blev de omringade av personer som försökte sälja på dem allt från rundturer till krims-krams.
Någon vettig restaurang utanför hotellområdet hittade de aldrig.
Fina stränder men irriterande med diverse påstridiga nasare m.m.
Sonens åsikt om Gambia är att det kunde ha varit ett underbart land men att denna sämsta sort av turism förstört befolkningen.
 
Toppen