Senaste nytt

Svart SJ Prio-kort, blev uppgraderad till 1 Klass

Kandinsky

Medlem
haha jag brukar höra om det finns möjlighet att sitta i första klass, behöver sällan visa kortet det står på biljetten vad man har för nivå. Det är väl som att fråga om uppgradering på hotell när du är där? Men du kanske är "för svensk" för att utnyttja dina förmåner?

Jag har en hel del att lära, det är ju tämligen uppenbart i alla fall.. Men det stämmer, jag har aldrig bett om någon uppgradering på hotell heller. Detta förutsätter väl dock att man har någon typ av bonuskort av rang från aktuell kedja, eller?
 
haha jag brukar höra om det finns möjlighet att sitta i första klass, behöver sällan visa kortet det står på biljetten vad man har för nivå. Det är väl som att fråga om uppgradering på hotell när du är där? Men du kanske är "för svensk" för att utnyttja dina förmåner?

Jag har tagit det till nästa nivå, jag mailar veckan innan och ber om uppgradering. Fungerar bra så här långt ;)
 

Agö

Medlem
Jag har tagit det till nästa nivå, jag mailar veckan innan och ber om uppgradering. Fungerar bra så här långt ;)

I Dubai senast mailade jag flera vändor till Radisson. Ja, till dess de lovade att uppgradera oss då vill säga. Handlar väl om optimering. Varför betala för ett rum på Club-nivå om man kan vara garanterad uppgradering till denna nivå och betala mindre?
 

ChabbeT

Medlem
Jag har en hel del att lära, det är ju tämligen uppenbart i alla fall.. Men det stämmer, jag har aldrig bett om någon uppgradering på hotell heller. Detta förutsätter väl dock att man har någon typ av bonuskort av rang från aktuell kedja, eller?

Ja precis ett kort av lämpligt hög nivå... Martin Björnström gör samma sak brukar mejla om det är internationella hotell och ringa om det är svenska...
 
Last edited:

tob

Medlem
Fick precis min första Op-Up till första klass på SJ2000 som årskortsresenär (silver) sedan april.
Fick frågan av konduktören som kollade biljetterna om jag "som viktig kund" inte hade lust att hellre åka i första klass idag.
Och det ville jag ju, rätt skönt att sitta i en nästan tom första klass istället för en fullsmockad andra klass.. :cool:
 

etnoy

Medlem
Har märkt en stor skillnad mellan olika tågvärdar och uppgraderingar. På snabbtåget på stambanan har jag ca 70-80% chans att bli uppgraderad när jag frågar på perrongen. Vissa tågvärdar, däremot, tittar på en med stora ögon och förstår inte alls vad man menar. Det senare händer ofta på Intercity-tågen. Det har också hänt att jag frågar på perrongen om det finns möjlighet till uppgradering, får OK, sätter mig i 1 klass och när tågvärden kommer för att kolla biljetterna säger han att det "kommer kosta >500 kr att sitta här"...
 
Åkte härom veckan Stockholm-Göteborg. Frågade tågvärden på perrongen om det fanns plats i 1klass och om det gick bra att bli uppgraderad. Ja visst svarade hon glatt och gav mig en ny plats vilken hon skrev på biljetten. Väl på plats, när tåget var på rull,kom tågvärdschefen för detta tåg och gav mig en mindre utskällning om att man skall först sätta sig där man har sin sittplats, sen kan dom uppgradera vid biljettviseringen... Skulle jag nu flytta tillbaka? Och jag hade ju frågat och fått ok. Fel person hade frågan ställts till fick jag till svar. Behövde inte flytta tillbaka för att därefter flytta tillbaka till 1 klass, men nästa gång skulle jag sätta mig rätt från början och inte fråga på perrongen, minsann. Charmknutte!
 

Najk

Medlem
Åkte härom veckan Stockholm-Göteborg. Frågade tågvärden på perrongen om det fanns plats i 1klass och om det gick bra att bli uppgraderad. Ja visst svarade hon glatt och gav mig en ny plats vilken hon skrev på biljetten. Väl på plats, när tåget var på rull,kom tågvärdschefen för detta tåg och gav mig en mindre utskällning om att man skall först sätta sig där man har sin sittplats, sen kan dom uppgradera vid biljettviseringen... Skulle jag nu flytta tillbaka? Och jag hade ju frågat och fått ok. Fel person hade frågan ställts till fick jag till svar. Behövde inte flytta tillbaka för att därefter flytta tillbaka till 1 klass, men nästa gång skulle jag sätta mig rätt från början och inte fråga på perrongen, minsann. Charmknutte!

Customer service at its finest! :)
 
Precis! SJ:s måtto tycks vara "Attack är bästa försvar".
För några år sedan fanns SJ Service Academy, men det är nu sålt... Gick väl inte så bra ;-)
 
Precis! SJ:s måtto tycks vara "Attack är bästa försvar".
För några år sedan fanns SJ Service Academy, men det är nu sålt... Gick väl inte så bra ;-)

Alltid undrat vad dom höll på med där. Dom hade en stor kontorsbyggnad i Frösunda business park norr om stockholm för några år sen. Efter det flyttade dom ner till mindre lokaler på bangårdsområdet i Solna. Vips sen va dom borta.
 
Toppen