Senaste nytt

Byte utrikes till inrikes i Oslo, vilket skämt!

A

Aurora

Guest
Nån som har koll på hur det är nu med byte från utrikes till inrikes? Är det smidigt?

Samt hur är det med lounge access när man ska vidare inrikes?

Mvh Knutas

Innenriks lounge på OSL åpner i begynnelsen av Juni, det ryktes datoer fra 2-6 Juni.

Jeg reiser ARN-OSL-TOS-OSL-ARN minst 1 gg mnd, uansett håndbaggasje, innsjekket baggasje eller ikke - skal alle som kommer fra utland og skal videre til innland gjennom tollen. Dermed går du ned til ankomst på utland, for tiden er dette litt kaotisk pga ombygging, du kommer "rett inn i" taxfree-butikken og du må gå gjennom taxfreebutikken for å komme til baggasjebåndene. Deretter er det enten å vente på baggasjen din, eller gå rett gjennom tolla om du bare har håndbaggasje. Vel gjennom tolla går du opp trappen til 2 etg hvor du først må levere baggasjen din på bagdrop (hvis du hadde innsjekket baggasje som du hentet ut ved ankomst), videre gjennom sikkerhetskontroll (forhåpentligvis fast-track, for den er grusomt treig på OSL) og vips er du igjennom :)

Jeg har personlig rekord på +/- 15 minutter med kun håndbaggasje og fast track-tilgang. Synes ikke det er så masete, men det kommer jo helt an på hva man forventer seg. Hverdagslig for meg kan være a nightmare for others :)
 

xvikmic

Medlem
Om du har bagage, så välj alltid en resa med minst 1 timme mellanlandning i Oslo.

Hade en resa som var 45 minuter en gång, och fick vänta i över 30 minuter på att få mitt bagage. (Ja, de är ibland extremt långsamma i Oslo).
Resultatet blev att jag missade min connection.
 

sfalc

Medlem
Jag tycker att det oftast fungerar bra, flyger ofta Arlanda-Oslo-Trondheim, mitt personliga rekord är nog i samma härad som Auroras.
Incheckad bagage kräver nog 1 h bytestid för att undvika stegrat blodtryck. Annars är det bara att raskt vandra till säkerhetskontrollen, även om det kan vara kö brukar det flyta på bra.
 

knutas

Medlem
Kan meddela att det gick på ca. 15 min in till inrikes för vidare färd mot BGO vilket kan anses helt OK. Hade dock inget bagage och av erfarenhet kan dom vara ganska sega på OSL. Desto smidigare var det på hemvägen igår då det bara är att gå vidare till international från inrikes på OSL. Dock blev det försening hem pga planet från Milan med sprucken ruta, fast jag hade det trevligt i loungen så det gjorde inget.

Såg även att inrikesloungen på 300kvm är klar 2 juni. Trevligt!
 
Toppen