Senaste nytt

Ändrad tidtabell Lufthansa, vad gäller?

Unicornone

Medlem
Hej alla lärda, visa medlemmar!

har en fråga som jag misstänker att någon har svar på. Har bokat Arlanda-Frankfurt-Singapore-Denpasar med LH. Bokningen är av sympatiskäl med vänner dock gjord hos Ving... Nu ändrar LH sin avgång med 380:n till Sin så det blir för tight med tid för bytet, endast 35 minuter varför Ving ringde upp och erbjöd ändring.

Alternativen är dock pest eller kolera då vi får stå för kosingen i båda fallen. Det ena fallet innebär en ombokning till MH där vi statuslösa till en merkostnad av ca 800:-, det andra ger en layover i Singapore där vi får betala hotellkostnaden. Känns ju i te heller rätt...

någon som vet vad som gäller? Det är ju trots allt en LH-biljett vi har hela vägen och det är LH som ändrar sin tidtabell...
 

Alx

Medlem
Vad är gratisalternativet? Vare sig Ving eller Lufthansa kan ju förvänta sig att ni ska acceptera en merkostnad för själva biljetten pga ändrad tidtabell utan att först erbjuda er ett kostnadsneutralt alternativ som ni i så fall tackar nej till.

Är det flygstol eller paketresa?
 

Jonas C

Medlem
Flygs SIN-DPS med Lufthansa eller Singapore Airlines? Om det är en 5th freedom flygning så ska det inte spela någon roll om bytestiden är 35 minuter.
 

dino_81

Medlem
Leder den förändrade avgångstiden Frankfurt-Singapore så att minsta bytestid blir för tajt i Frankfurt eller Singapore?

Tycker också att de låter märkligt att ni inte erbjuds kostnadsfria alternativ med Lufthansa / Ving.
 

agehall

Medlem
Det kostnadsfria alternativet, sett från flygbolaget, är en längre layover.

Min fråga om när flighten ska ske är viktig, för vad som gäller styrs egentligen av EU261/2004 och om flighten är mer än 14 dagar bort, så har man egentligen rätt till ombokning eller avbokning, inget annat.
 

Unicornone

Medlem
Skulle varit lite tydligare.. men här kommer det lite detaljer:
Från:Till:Avgång:Ankomst:Flygbolag:
Stockholm-ArlandaFrankfurt2015-01-17 kl. 16:502015-01-17 kl. 19:05SAS SK0673
FrankfurtSingapore2015-01-17 kl. 21:352015-01-18 kl. 16:45Lufthansa LH0778
SingaporeDenpasar - Bali2015-01-18 kl. 18:052015-01-18 kl. 20:50Singapore Airlines SQ0948
Kollade just tiderna själv på LH, den nya tiden för LH778 dep 2200 arr 1710 vilket inte är 35 min det är 55 min..

Eftersom både flyg och hotell är bokat via Ving så blir det en paketresa. Inget kostnadsfritt alternativ har erbjudits vilket jag tycker vore rimligt.
 

fcx

Medlem
Kollade just tiderna själv på LH, den nya tiden för LH778 dep 2200 arr 1710 vilket inte är 35 min det är 55 min..

Eftersom både flyg och hotell är bokat via Ving så blir det en paketresa. Inget kostnadsfritt alternativ har erbjudits vilket jag tycker vore rimligt.

MCT på SIN för LH-SQ är 60 minuter, så där är du inte hjälpt.
 
Jag var med om en liknande grej i vintras. Då visade det sig att resebyrån inte berättade om alla alternativ... Jag hittade en anslutning som passade bättre och föreslog den och det gick igenom.
 

agehall

Medlem
Så, hur skulle Resa se ut om den bokades på nytt hos Ving? Skulle de ha en natt i SIN?

jag kan inget om de regler som gäller för paketresor, så det är väl inte otänkbart att det finns regler som styr detta. Men enl EU261/2004 har du inte mycket mer att hämta än vad Ving erbjudit.
 
Toppen