Resepolicy är alltid flexibel. Billigast behöver inte betyda billigast biljett i kronor. Man måste väga in andra motiv. Jag vill påstå att ens närmaste chef kan bevilja undantag. Jag har flera gånger rest med kollegor som köpt billigast biljett när jag köpt fullpris. Mina kollegor har då motiverat att resa på fredag eller lördag för att vara utvilade till måndagen. Tillkommer då extra traktamente och hotell över helgen. Arbetet blev sedan klart två dagar tidigare än planerat. Jag kunde boka om och åka hem direkt, kollegorna drog traktamente, hotell och sin arbetstid för ytterligare två dagar. Summan blir att det blir samma kostnad i slutändan. Varför så fanatiskt jaga kronor.
Nu pratar jag om "riktiga" arbetsresor och inte konferenser och dylikt som man kan planera flera år i förväg.
Resepolicyn är synnerligen flexibel. Och jag undrar ständigt hur väldigt många företag resonerar. I ett fall så vet jag att företaget ansåg att en biljett tillhör resekostnad och ev. drastiskt ökade kostnader för övertid, restid, övernattning, o dl hamnade på lönekostnadskontot. Och så tyckte man att man var duktig som höll nere resekostnaderna
I tidigare liv blev jag utskälld av sekreteraren för att jag (på uppdrag av min chef) bad henne boka flygbiljetter åt oss (bolaget jag jobbade åt hade specialavtal med flygbolagen för x antal biljetter med en mycket hög rabatt).
Jag skulle minsann själv boka in min biljett. Ringa henne och berätta med vem jag bokat och vilken avgång. Så skulle hon se till att chefen fick sin biljett. Jag var minsann bara en vanlig dödlig och ingen chef ! - Ord och inga visor.
Så det slutade med att jag alltid business och chefen åkte apklass
- Alla utom min chef nöjda och glada.