Senaste nytt

Era erfarenheter av baggageförsäkring (med t.ex. kreditkort)

Sitter själv med ett FirstCard Executive-kort som jag oftast använder för att betala mina resor. De har en s.k. Bagageförsäkring som tillåter skäliga inköp vid försening av incheckat baggage vid utresa:

Bagageförsening
Om ditt bagage blir försenat på utresan kan du göra nödvändiga inköp för max 10.000/20.000 SEK (person/kort).
Om ditt bagage ännu inte återfunnits inom 48 timmar kan du göra nödvändiga inköp för ytterligare max 2.500/6.000 SEK
https://www.firstcard.se/ArtrefServlet.jsl?name=fc_exe_insurance_se.pdf&appl=IKFC&imp=SWE&loc=sv_SE

Vad är er erfarenhet av dessa?

Om t.ex. min kostym ligger i bagaget, kan jag få ersättning att köpa en ny? Om ja, kan jag t.ex. köpa en av lika god kvalitet som den incheckade?
 

Valley

Medlem
Enbart erfarenhet av Amex (Gold) som skött sig bra. Men nu har jag inte råkat ut för totalförlust, utan väskorna har alltid kommit fram efter någon dag. Och jag har för mig att man hade 2 olika delar. 1 för förseningen och en för total förlust.
 

Alx

Medlem
Jag har ingen aning om hur just FirstCard Executive försäkring fungerar rent praktiskt. Men det framgår ju ganska tydligt vilka belopp du har att rätta dig efter och så länge kostymen "av god kvalitet" understiger dessa belopp och du på eventuell begäran kan motivera "nödvändigt inköp" så är det bara att köpa det du behöver.

Min erfarenhet av min AmEx Centurionförsäkring (brittiskt kort) är att de aldrig ifrågasätter någonting och hanterar ärenden både snabbt och utan krångel. Jag och min familj tycks ha en förbannelse över oss när det gäller försenat bagage. Vi drabbas alla individuellt flera gånger per år. Vilket innebär att någon nästan alltid är av med sin väska när vi reser tillsammans. AmEx har inte haft en enda invändning.
 

Gus

Medlem
Jag och min familj tycks ha en förbannelse över oss när det gäller försenat bagage. Vi drabbas alla individuellt flera gånger per år. Vilket innebär att någon nästan alltid är av med sin väska när vi reser tillsammans. AmEx har inte haft en enda invändning.

För mig hade det inte varit en förbannelse utan en dröm! Jag shoppar alltid en massa när jag är utomlands och att få detta betalt hade varit riktigt nice! Trots att jag flyger ca 30 flighter per år så har jag tyvärr aldrig blivit av med mitt bagage förrän i förra veckan när jag flög TLS-FRA-CPH med LH. Och då detta det var "hemresa" så gäller ju inte försäkringen. Jag fick i alla fall en LH-necessär på Kastrup innehållandes en mysig t-shirt! :) Inte lika fin som pyjamasen i LH F, men ändå en fin gest tycker jag!

Följdfråga: Jag flög till Köpenhamn istället för Arlanda för att spendera några dagar hos vänner i Malmö för att sedan ta tåget till Stockholm där jag bor. Tror ni att jag hade kunnat shoppa lite kläder i Malmö och fått tillbaka detta på försäkringen? Att försäkringen inte gäller på hemresa är väl för att när man väl kommit hem så har man ju kläder och tandborste etc. Men hemma för mig är ju Stockholm, och inte Malmö.
 

Alx

Medlem
För mig hade det inte varit en förbannelse utan en dröm! Jag shoppar alltid en massa när jag är utomlands och att få detta betalt hade varit riktigt nice!

Förutsatt att vi är i en storstad med ett vettigt utbud och vi har tid så är det helt OK. Mindre roligt när vi ska på t.ex. en kryssning och båten avgår samma dag. Kläderna man kan köpa ombord passar säkert för någon som vill se ut som denne är på grisfest på Gran Canaria. Värst var när vi skulle på en stor fest där vi endast kände ett fåtal och hade ont om tid när vi landade försenade. Vi hade packat ner kostymer som vi hade planerat, provat ut och kommit fram till var kanonbra och helt rätt för den festen. Det sista man vill då är att som vi tvingas stressa ut och köpa första bästa uppsättning i närmsta butik och sen kasta oss iväg till festen för att konstatera att vi såg ut som två förvirrade svenskar som inte hade lagt många minuter på klädvalet.

Följdfråga: Jag flög till Köpenhamn istället för Arlanda för att spendera några dagar hos vänner i Malmö för att sedan ta tåget till Stockholm där jag bor. Tror ni att jag hade kunnat shoppa lite kläder i Malmö och fått tillbaka detta på försäkringen? Att försäkringen inte gäller på hemresa är väl för att när man väl kommit hem så har man ju kläder och tandborste etc. Men hemma för mig är ju Stockholm, och inte Malmö.

Jag har faktiskt erfarenhet av just en snarlik händelse. Den gången var det egentligen ännu mer gråzon då den drabbade kom "hem" till ARN från EWR och upptäckte att väskan var borta och hon hade en separat biljett till GOT för att besöka vänner bara två timmar senare. Väskan kom fram till GOT två dygn senare. AmEx tog även den kostnaden för klädinköp etc. utan att ifrågasätta något. De ville bara se att tiden mellan flygen var så kort att det inte hade gått att åka hem och packa en ny väska. De sa att de i så fall hade stått för taxi. Det jag gillar med AmEx Centurionförsäkring är att vi kan ringa AmEx och försäkringsbolaget och få besked direkt. Så brukar vi göra för då kan de samtidigt öppna ett ärende direkt och då behöver vi endast mejla in PIR:en och kvitton när det är klart och så betalas pengarna ut direkt. På så vis slipper vi lägga ner en massa tid i efterhand.
 
Okej, det låter ju bra! Jag hade inte tänkt sätta något i system, utan det var mer en koll vad försäkringen brukar täcka för er som faktiskt använt den. Tack för svar
 

Bryant

Medlem
Sitter i Palma och saknar ett av 7 incheckade väskor. Det kommer att ta mer än 4 h för väskan att ta sig hit.

Får jag fortfarande handla för 2000 alt 4000:- som försäkringen anger? Trots att majoriteten av väskorna kom fram.
 

Stefan62

Medlem
Svar: Ja.

Det kan ju vara så att de saker Du just behöver ligger i just den saknade väskan. (Glöm inte att flygbolaget kan ersätta det nödvändigaste och att hemförsäkringen troligen gäller. Använd alla eller den som ger Dig bäst för att klara situationen.)

Glöm inte PIR-rapporten för det saknade bagaget!
 

Bryant

Medlem
Svar: Ja.

Det kan ju vara så att de saker Du just behöver ligger i just den saknade väskan. (Glöm inte att flygbolaget kan ersätta det nödvändigaste och att hemförsäkringen troligen gäller. Använd alla eller den som ger Dig bäst för att klara situationen.)

Glöm inte PIR-rapporten för det saknade bagaget!


Tackar! PIR-rapporten ligger här på bordet.
 

Bryant

Medlem
Men. Jag har glömt att det är flickvännens pappa som betalat med sitt kort. Då verkar inte försäkringen fungera för mig?
 
Toppen