Senaste nytt

[Tips] Bra sätt att göra av med Avios

Dr. Miles

Expert
Flyttat från tråden http://www.businessclass.se/flygbiljetter/10751-star-alliance-oneworld-skyteam.html

Avois har jag under en längre period undrat över hur jag skall bli av med....

Du kan flyga med Cathay Pacific inom Asien och t ex enkelresa mellan Hong Kong och Tokyo Haneda i First class kostar bara 30.000 avios + 282 SEK.
Flygtiden mellan Hong Kong och Tokyo är 4 timmar 20 min.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Screenshot20130506_1.png

Om du inte åker till Asien hållet kan du också flyga mellan New York JFK-Vancouver med Cathay Pacific.
Det kostar 37.500 avios + 340 SEK i First class på en 5 timmar 50 minuters flight.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Screenshot20130506_2.png
 
Last edited:

Bamsefar

Medlem
Japp det kan man - måste bara börja med att ta mig till Asien/USA först....

Jag bor i Stockholm (än så länge, Oslo ligger i dvala just nu), så varför harva över halva jorden för att bränna Avios ?
 

Senator

Moderator

Bamsefar

Medlem
Japp det kan man - måste bara börja med att ta mig till Asien/USA först....

Jag bor i Stockholm (än så länge, Oslo ligger i dvala just nu), så varför harva över halva jorden för att bränna Avios ?

Förtydligande:

Antingen måste jag börja med att hitta Avios bonusplatser till dessa destinationer (varav ARN-LHR är rätt svår) eller så måste jag köpa biljetter för att nyttja dessa erbjudande. Sedan kanske erbjudanden som sådana inte är mina drömdestinationer, jag är rätt fyrkantig: New York, San Francisco och Maui - det är bra ställer att vara på helt enkelt.

Sedan som #Senator skriver så kan man ju flyga inrikes inom EU typ... ;-) Men då har jag förlorat vinsten med dessa poäng i första stället tycker jag - för lite bang-for-the-buck helt enkelt.

Så det kommer självklart ned till tycke och smak. Jag föredrar så enbart vissa platser i USA. Men om man är lite mera flexibel och kan stå ut med massor av flygsegmet, typ, så kan man såklart få massor av flygupplevelser. Jag å andra sidan drivs inte av antalet flygsegment, utan att flyga så LITE tid som möjligt. Således är jag inte den självklara kandidaten till att utvärdera lounger eller liknande - jag har lixom lagt det bakom mig. Sysslade som mest med detta under 1997-2001, har lagt av mig högst påtagligt sedan dess och nöjer mig med upp till 5 tor USA per år, och då aldrig kortare tid än en vecka - normalt försöker jag göra 3-4-5 stopp när jag ändå är på andra sidan pölen....
 

Senator

Moderator
Bamsefar, jag har också fått loss platser till Nordamerika med samma metod. Fråga BAEC i Bremen om det du vill ha. Senaste under påsk fick jag loss 2 platser i F till NYC som sedan inte användes... Det blir kanske nej, men fråga på...
 

Vaniljvodka

Medlem
En vän till mig har 39.000 avios som han undrar om han kan använda dom till annat än flygande? Han är nybliven tvåbarnspappa och hinner inte resa nånstans den närmaste tiden. Han har varit inne på BA-sajten men hittar ingenting att handla för poängen. Nån som vet om det finns nåt sätt att bränna dom?
 

jumbooze

Medlem
En vän till mig har 39.000 avios som han undrar om han kan använda dom till annat än flygande? Han är nybliven tvåbarnspappa och hinner inte resa nånstans den närmaste tiden. Han har varit inne på BA-sajten men hittar ingenting att handla för poängen. Nån som vet om det finns nåt sätt att bränna dom?
Han kan boka en HKG-NRT i F till mig :D
 

Dr. Miles

Expert
Både Stockholm/Köpenhamn-Doha och Doha-Yangon är under 3.000 miles vilket betyder att Business class kostar 25.000 avios per segment. Andra destinationer i Sydostasien överstiger 3.000 miles från Doha och då kostar det 40.000 avios eller mer per segment i Business class.

Screenshot20140504_5.png


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det som drar ner upplevelsen är att flygning mellan Doha - Yangon är opererad av Airbus A319.
Eftersom flygplan för denna linje är inte all-Business konfiguration, får man inte senaste Business class stol heller som på London linjen.

Qatar Airways Business class på Airbus A319:
4679138798_cb743b9410_z.jpg

(Foto: Qatar Airways / A319-100LR by Xaf on Flickr)

EDIT: fr o m vintertidtabell 2014/2015 kommer Doha-Yangon att flygas av Airbus A330.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som Qatar Airways debiterar olika summa av bränsletillägg beroende på kabinklass.

Samma flight och datum:

I Economy class: 1.438 SEK
Screenshot20140513_1.png


I Business class: 1.784 SEK
Screenshot20140513_2.png
 

Homer

Medlem
Både Stockholm/Köpenhamn-Doha och Doha-Yangon är under 3.000 miles vilket betyder att Business class kostar 25.000 avios per segment. Andra destinationer i Sydostasien överstiger 3.000 miles från Doha och då kostar det 40.000 avios eller mer per segment i Business class.

Fast om du vidgar dina vyer och och tittar på Sydostasien också så finns det flera,
Dessutom de som är under 2.000 miles och bara kostar 20.000 t.ex Goa

GOA.jpg
 
Toppen