Senaste nytt

LYR, Longyearbyen, Svalbard - tips?

Jag bara antar att flera här någon gång har utnyttjat "inrikesresan" till LYR precis som jag och min sambo ska göra i juli. Tips på boende, utflykter, event, "dos and dont's" mottages tacksamt!

På utresan flyger vi för övrigt via TOS - där kan man inte räkna med att det finns särskilt mycket bekvämligheter eller sevärdheter va? :rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert
Jag gjorde likadant i några år sedan.
Mitt tips är att åka ditt mellan fre-mån så att ni kan använda Radisson SAS för halva EB poäng. (Hotellet kostade ca 1400 NOK per natt då)

Vi hade inte tid med tur till Ryska gruvan, men de som åkte dit sa att det var roligt.
 
Tyvärr tog de bort möjligheten till "halva priset" under helger på alla hotellpartners förra året. :(
Ett rum för två personer kostar 2000 NOK per natt nu. Ganska mycket mer än flygbiljetterna med andra ord...

Ska spana in ryska gruvan!
 

micke

Medlem
Kanske skulle du kunna be om en status matchning från nåt annat hotell program till Club Carlson. Har du tur så kan du boka 2 4 1 eller 4 4 2. På det sättet sparar du några slantar. Det verkar ganska lätt att matcha till Club Carlson guld nivå.
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr tog de bort möjligheten till "halva priset" under helger på alla hotellpartners förra året. :(
Ett rum för två personer kostar 2000 NOK per natt nu. Ganska mycket mer än flygbiljetterna med andra ord...

Spitsbergen Hotel(Rica Hotels) finns också där. Fast det låg längre upp i dalen om jag kommer ihåg rätt.

I alla fall det är bara 10,000 EB poäng per natt enligt SAS EB websida. Då är det bra alternativ väl?
 

cikada

Medlem
Svalbard är en upplevelse, vinter såväl som sommar. Juli är en underbar tidpunkt med (oftast) bra väder.
Om ni har tid och möjlighet skall ni absolut gör någon form av kryssning längs kusten mot norr. Spitsbergen Travel har sitt kontor mittemot Radisson men det finns även andra som organiserar kryssning, allt mellan 6 timmar och 8-9 dagar.

Den "Adventurer cruise" som Spitsbergen travel anordnar är den mest prisvärda tycker jag. Nu för tiden körs den med MS Fram som är ett nytt specialbyggt fartyg för kryssningar i Arktis/Antarktis. Ett superbt skepp även om det inte har den charm som det gamla hurtigrutsskeppet "Nordstjernen" hade. Kan ibland var möjligt att förhandla sig till en restplats direkt på plats till bra pris om ni inte bokar i förväg.

Själva Longyearbyen är en mycket speciell upplevelse! I princip består den av en gata längs med vilken ett fåtal butiker och cafeér är samlade. Där ligger även "Monopolet" där du kan köpa ut din begränsade ranson av den skattebefriade spriten. Hela Svalbard är f.ö. Taxfree men mat m.m är ändå ganska dyrt p.g.a. transporterna.

Det finns inte så många inkvarteringsmöjligheter att välja på. Jag har bott på "Funken" (Spitsbergen hotell) och Radisson. Av de båda föredrar jag Radisson, främst pga att det ligger mer "centralt" (hm..). Funken är ett jättemysigt hotel men ligger i andra ändan av "huvudgatan"...

Vad du än väljer får du definitivt en mycket minnesrik och unik upplevelse!!

Bra länkar:
Svalbard - opplev spektakulær natur, midnattssol og nordlys - Spitsbergen Travel
Svalbardposten
 

Gustav

Ny medlem
Var där förra sommaren och besökte den tidigare ryska gruvstaden Pyramiden som nu i princip är övergiven. En av sevärdheterna är världens nordligaste byst av Lenin :). Oerhört fint! Går fint att göra en tur dit över dagen (isläget brukar tillåta det från mitten av juni och framåt). Antar att Barentsburg är lite mer levande, ska hinna med det nästa gång.
 
Toppen