Senaste nytt

Ha en bra mask med er när ni reser till Beijing (pga luftförorening)

Kristofer

Medlem
Efter en vecka i Kina (Shanghai och Qingdao) är näsan täppt, jag hostar konstant, har huvudvärk och ont i musklerna. Helt övertygad om att det är föroreningarnas fel. Kina är fantastiskt på många sätt, men gör de inget åt luften kommer jag nog dra mig för att åka hit mer..
 

staff

Medlem
Efter en vecka i Kina (Shanghai och Qingdao) är näsan täppt, jag hostar konstant, har huvudvärk och ont i musklerna. Helt övertygad om att det är föroreningarnas fel. Kina är fantastiskt på många sätt, men gör de inget åt luften kommer jag nog dra mig för att åka hit mer..
Jag vet inte exakt nar du befann dig i Shanghai, men jag var dar 18-26 April och under den perioden var dar inga namnvarda fororeningar (utover det vanliga). Daremot fullkomligen exploderade staden i en kollektiv hosnuva (pga pollen) under denna tid och bade jag och alla mina vanner i SH gick runt och nyste och snorvlade konstant. Kanske ar det detta du syftar pa?
 

staff

Medlem
Med all respekt, blanda inte ihop allergi med luftföroreningar.

Den sämsta luften syns inte, det är partiklar mindre än 2.5 micron. Det är dessa som kroppen inte kan filtrera bort.
Jag menar alltsa att enligt mina vanner (flera av dessa har bott i staden i mer an 8 ar) var det "bra luft" (med Shanghai-matt forstas) under perioden da jag var dar. Anledningen till de tappta nasorna var alltsa hosnuva pga pollen och inte luftfororeningarna i detta fallet. Dessa personer har full koll pa nar luften ar bra respektive dalig pga fororeningar.

Sjalv har jag bott tva ar i Shanghai (under 2006-2007 da luften var markbart samre dessutom) och har ocksa relativt bra koll pa vad bra respektive dalig i staden luft innebar for luftvagarna och vilka symptom det framkallar. Snuvan jag hade under denna period var definitivt av typen "hosnuva", vilket var ganska uppenbart om man var dar da man kunde se pollen overallt, och ens har var fyllt av pollen/sporer.

Overgangen fran vinter till sommar (det vi kallar "var" i Sverige) sker over ca en tvaveckorsperiod i Shanghai, och under denna tid har mer eller mindre alla problem med hosnuva.

Med all respekt forstas.
 
Last edited:
Lige nu er der ingen gener grundet dårlig luft og ifølge Air Quality China er forureningen på moderat niveau her i Shanghai.
 

staff

Medlem
Med all respekt bodde jag där i ca 2,5 år fram till början av 2014. Av de kollegor jag talade med som bott där 5-10 år så var alla överens om att 2012 antagligen var det värsta året de varit med om, bara 2013 var sämre.....

Med andra ord, tidigare har det varit långa perioder med bra luft, för att sedan vara dåligt några dagar. 2012 var det verkligen tvärtom, det kunde gå 2-3 veckor mellan den rena luften, och då talar vi bara en dag innan det blev dåligt igen. 2013 var ännu sämre än 2012, både enligt mig, kineserna på kontoret och västerländska kollegor.
Valde du att endast svara pa parentesen ang. mitt boende i Shanghai 2006-7 nu? Nu gjordes inga matningar pa den tiden, men enligt mina vanner som har bott dar under hela perioden sa handlar det mycket om sk. "confirmation bias", dvs. att folk har blivit kinkigare (vilket naturligtvis ar mycket positivt) med luften sedan det amerikanska konsulated borjade mata luftfororeningarna i staden.

Innan matningarna inleddes sa fanns det ingen statistik att hanvisa till, och darfor sags inte fororeningarna som ett lika stort "issue". Jag har flera vanner som ar professionella fotografer (i.e. hogst beroende av bra sikt och klar himmel) baserade i Shanghai och dessa havdar med bestamdhet att luften var mycket samre under mitten av 00-talet an vad den ar idag.

Tillbaka till topic: det var forhallandevis bra luft i Shanghai de senaste tva veckorna, och besvaren med snuva kom fran pollen/hosnuva och inte fran luftfororeningar.
 
Last edited:

Kristofer

Medlem
Jag vet inte exakt nar du befann dig i Shanghai, men jag var dar 18-26 April och under den perioden var dar inga namnvarda fororeningar (utover det vanliga). Daremot fullkomligen exploderade staden i en kollektiv hosnuva (pga pollen) under denna tid och bade jag och alla mina vanner i SH gick runt och nyste och snorvlade konstant. Kanske ar det detta du syftar pa?

Jag var där 24:e april till 2:a maj. Det stämmer säkert att nivåerna inte var högre än normalt (AQI på nästan 200), men hela problemet ligger ju i att det som anses normalt är nivåer som är absurt höga.

De jag reste med hade besvär, men inte lika illa som jag. Antar att man är olika känslig. Jag har haft liknande besvär när jag besökt Beijing och Shanghai vid andra tider på året också.
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Jösses. I Shanghai har det blivit bättre senaste året. Förra sommaren var riktigt äckligt men nu så är det bättre. Jag frågade en kollega häromveckan om industrier har stängt och han sa att ett antal har flyttat. Så för den globala nedsmutsningen ingen skillnad, men stor skillnad i Shanghai.
 
Toppen