Senaste nytt

Transferhotell på Dubais flygplats

Jacob

Medlem
Om några dagar ska jag åka ner till Dubai för mässa och lite möten. Det blir Emirates fram och tillbaka vilket innebär att flyget tillbaka avgår vid den mindre spännande tiden kl 05.55.

Är det någon som har bra koll på Dubais terminal 3 och vet om det finns ett transithotell i terminalen? Med en så tidig avgång skulle det nästan vara bättre att åka ut till flygplatsen kvällen innan, äta middag i loungen och sova några timmar i ett transithotell för att sedan gå direkt till gaten, snarare än att betala för en hel hotellnatt i stan som man ändå måste avbryta mitt i natten vid 02-03.

Alternativt, finns det några vettiga sovmöjligheter i Emiratesloungen?
 

agehall

Medlem
Det låter inte som att du varit mycket i Dubai... Det är ju inte direkt långt från Dubai Creek till DXB så jag skulle nog rekommendera att du bara tar godtyckligt hotell du gillar i norra delen av Dubai.
 

Jacob

Medlem
Det låter inte som att du varit mycket i Dubai... Det är ju inte direkt långt från Dubai Creek till DXB så jag skulle nog rekommendera att du bara tar godtyckligt hotell du gillar i norra delen av Dubai.
Jag vet att flygplatsen ligger väldigt centralt (inte första besöket). Skulle dock vilja göra ett ordentligt test och ta lite bilder på loungen samtidigt varför ett kvällsbesök skulle vara så mycket trevligare än att dyka upp yrvaken kl 4 på morgonen, om möjligt.

Vilken lounge har du tillgång till i Dubai?
Emirates business lounge
 

Jacob

Medlem
Tack för tipset. Står att det ligger mellan terminal 1 och terminal 3 på flygplatsen vilket jag antar bör fungera. Fick upp ett pris på 1182 SEK för en natt i "Concourse A", vilket inte känns farligt dyrt.

Skulle verkligen vara en väldigt bra lösning på alla sätt. Emirates tillåter incheckning upp till 24 timmar före avgång enligt hemsidan. Då skulle det vara möjligt att checka in tidig kväll och därefter spana in loungen och käka middag där, sedan få några timmars sömn i transithotellet och därefter gå mer eller mindre direkt till gaten morgon efter.
 

Jacob

Medlem
Valde faktiskt att göra precis detta och det har fungerat toppen.

Anlände till flygplatsen strax före kl 19 och inga problem att checka in, inkl bagage. Killen vid incheckningen var mest orolig för att security inte skulle släppa igenom mig så tidigt, men det var inga problem alls.

Lugn middag i Emiratesloungen och nu incheckad på transithotellet. Klockan ringer om lite över sju timmar vid 4.30, knappt 90 minuter före avgång.

Kan rekommenderas om det är fler som ska hem från Dubai med den tidiga avgången till Stockholm. Transithotellet är kanske ingen lyx men i övrigt väldigt fräscht med TV, minibar etc.
 

johhenrik

Medlem
Fast EK hämtar ju i bil från hotellet. Från DFC tar det ju fem minuter. Sen går ju First Class-incheckningen jättesnabbt. För du reser väl inte något annat väl Jacob? ;)
 
Toppen