Senaste nytt

Taktik vid lång mellanlandning Kastrup med olika allianser

Razvedtjik

Ny medlem
Lite osäker på var jag skulle placera den här tråden, men efter som sista resan sker med Aeroflot känns Skyteam rimligt.

Jag åker med tjejen från Shanghai till Köpenhamn imorgon med SAS och landar vi 18.45. Sedan fortsätter färden med drömflighten 23.50 från Köpenhamn till Moskva med Aeroflot (landar vid 04.50 men det är en annan historia).

Båda flighterna är i Economy, men jag är guldmedlem på både SAS och Aeroflot efter ganska flitigt resande.

Helst skulle vi bara parkera oss i loungen på Kastrup mellan flighterna, men eftersom vi flyger med två olika bolag i olika allianser kommer det blir problem med bagaget. Aeroflots incheckning öppnar inte förrän (tror jag) ca 2h innan avfärd vilket skulle innebära ett antal timmar på Kastrup utan att ens kunna gå igenom security.

Bästa alternativet verkar just nu vara att lämna väskorna i förvaringsbox på Kastrup och sedan gå genom security och gå tillbaka när incheckningen öppnar för att checka in väskorna. Dock ganska omständligt så därför vänder jag mig till experterna på Business Class för hjälp:

Finns det någon mer elegant lösning? Skulle mitt alternativ ens fungera? Vi har funderat på att åka in till Köpenhamn, men skulle föredra att stanna på flygplatsen egentligen.
 
Lite osäker på var jag skulle placera den här tråden, men efter som sista resan sker med Aeroflot känns Skyteam rimligt.

Jag åker med tjejen från Shanghai till Köpenhamn imorgon med SAS och landar vi 18.45. Sedan fortsätter färden med drömflighten 23.50 från Köpenhamn till Moskva med Aeroflot (landar vid 04.50 men det är en annan historia).

Båda flighterna är i Economy, men jag är guldmedlem på både SAS och Aeroflot efter ganska flitigt resande.

Helst skulle vi bara parkera oss i loungen på Kastrup mellan flighterna, men eftersom vi flyger med två olika bolag i olika allianser kommer det blir problem med bagaget. Aeroflots incheckning öppnar inte förrän (tror jag) ca 2h innan avfärd vilket skulle innebära ett antal timmar på Kastrup utan att ens kunna gå igenom security.

Bästa alternativet verkar just nu vara att lämna väskorna i förvaringsbox på Kastrup och sedan gå genom security och gå tillbaka när incheckningen öppnar för att checka in väskorna. Dock ganska omständligt så därför vänder jag mig till experterna på Business Class för hjälp:

Finns det någon mer elegant lösning? Skulle mitt alternativ ens fungera? Vi har funderat på att åka in till Köpenhamn, men skulle föredra att stanna på flygplatsen egentligen.

Der er flere muligheder her. Som du selv nævner mener jeg der findes en form for bagageopbevaring på Kastrup, jeg har aldrig prøvet det og ingen ide om hvad det koster. Det med at gå ud og ind igen, behøver ikke tage mere end 10 minutter, så det kan sagtens lade sig gøre.

Det mest optimale ville være hvis du kunne få personalet i Shanghai til at chekke bagagen igennem til Moskva.

Hvis jeg var dig ville jeg tage metroen ind til Kongens Nytorv, det tager 15 min og koster ikke alverden. Gå en tur op ad Strøget, langs vandet ved Nyhavn og find et sted at spise lidt mad. Aeroflot bruger så vidt jeg ved SAS Loungen på Kastrup og når man ser bort fra at der er dansk øl og vådservietter så er der ikke det helt store at komme efter - men det ved du nok allerede.
 
Du borde kunna få bagaget taggat hela vägen. Gå till transferdisken å visa din bagage-tag när du kommer till Kastrup så bör de kunna hjälpa dig å få in bagaget i din Aeroflot-bokning.

Har inte testat på Kastrup, men har själv flugit ARN-CPH-SIN med SK/SQ och sen SIN-KUL-PNH med MH. På Arlanda så taggade de ARN-CPH-SIN-KUL-PNH med kommentaren "ja, vi garanterar ju inget, men det skall gå bra. Trevlig runda du flyger förresten." I Singapore gick jag fram till Malaysian's incheckningsdisk å de knapprade lite å sen var det klart. Väl framme i Phnom Penh kom min väska med Star Alliance prio-taggar (två st!) som nummer tre på bandet.

Borde alltså funka på liknande sätt för dig oxå.
 

Jonas C

Medlem
Som EBG har du tillgång till loungen även vid ankomst med SAS långflyg. Fråga om du kan checka in väskorna hela vägen på Shanghai. SAS bör ha interline samarbete med Aeroflot.
 

agehall

Medlem
Om allt är på en och samma biljett så ska väskan gå hela vägen. Annars inget du kan räkna med.
 

Razvedtjik

Ny medlem
Tack alla för hjälpen!

Det ordnade sig till slut och jag kunde checka in min och tjejens väska på min biljett och hela vägen. Återstår att se om väskorna faktiskt dyker upp på Sheremetyevo, men nu har jag i alla fall bagagetaggar och vi kom in i loungen utan problem. Skriver därifrån förresten! Känns dock som att det var lite tur inblandat eftersom de kunde checka in mig, men inte min tjej (vi köpte i och för sig hennes biljett sista sträckan igår så det kan ha med saken att göra).
 
Toppen