Senaste nytt

Lufthansa med 9 charter konfigurerade Airbus A340-300

Tjena.

Nästa år kommer Lufthansa börja flyga interkont med 9 stycken Airbus A340-300 som av allt att dömma kommer få en charter liknande konfiguration. Dessa ska användas på linjer till bla Thailand och Karibien med mycket hög efterfrågan i turistklass och mycket låg efterfrågan i premium.
Airbus A340-300 är godkänd för 440 passagerare så jag gissar att Lufthansa kommer "trycka" in någonstanns mellan 350-400 stolar i dessa. Det blir säkert någon rad med någon slags premiumklass längst fram.

Air France och British Airways har i flera decennuim haft flygplan med charter konfiguration som använts till turist destintioner i Karibien och Asien. AF kör med 472 stolars 777-300ER.
BA har London Gatwick som bas för sin lesuire verksamhet.

Lufthansa to reactivate A340s for low-cost, longhaul ops in 2015 - ch-aviation.com
 

MarcusC

Medlem
Ve och fasa..sedan tar väl nya premium economy plats från business . Men fel flighter att hoppas på OP U P på då kanske..
 

OnlyAFool

Medlem
Jag ser gärna fler destinationer i Karibien utan att behöva byta i USA. Så om Lufthansa börjar med det :cool:
 

Senator

Moderator
Men inte med en charterkonfiguration, tack.

Det tror jag inte du behöver vara rädd för. Åter läs vad Lufthansa själva skriver:
Harmonisering och förenklad flotta
High capacity konfiguration av B744 och A340-300 flotta
5* kundupplevelse i alla klasser

Allt detta pekar på en senareläggning av pensionering av några A340-300.

Diskussionen för Lufthansa för dessa nio plan blir nog skillnaden mellan kapitalinvesteringen i att uppgradera dessa till nya C med mindre antal stolar eller behålla de A340-300or som redan har två klass och som är baserade i FRA.

Ett annat alternativ är en transfer av dessa till Condor, men då under annat varumärke och därmed upplevelse. Det är charter...
 

SK1989

Medlem
Charterkonfiguration är aningen missvisande men Lufthansa har under en längre tid sagt att de ska öppna upp nya destinationer med 2-klass konfigurerade flygplan! Inga direkta nyheter här... :)

Ett annat alternativ är en transfer av dessa till Condor, men då under annat varumärke och därmed upplevelse. Det är charter...
Condor är helägd av Thomas Cook sedan 2009 så tror inte det...
 
Jag skulle bli förvånad om det blir mindre än 300 stolar på dessa 9 A340-300 som lufthansa vill flyga med till semester destinationer.
A340-300 är somsagt godkänd för 440 passagerare. Med en liten C-klass längst fram och stor monkey class gissar jag på 325-350 stolar.

Man kan ju titta på hur andra "traditionella"bolag gjort som flyger en hel del interkont till "sol och bad" destinationer med speciellt konfigurerade flygplan.

Air Canada har startat sitt Air Canada Rouge som främst ska betjäna leisure destinationer.
För det ändamålet kommer Rouge flyga interkont med 458 stolars 777-300ER till populära semester destinationer.

Air France har en dedikerad flotta med 468 stolars 777-300ER som flyger främst till Karibiska öarna, Thailand och några till populära soldestinationer.

Virgin Atlantic har en dedikerad flotta med 458 stolars 747-400 som flygs främst till sol och bad destinationer i Karibien och Florida.

Tidigare när Finnair flög mycket interkont charter användes en speciellt konfigurerad MD-11 för ändamålet som hade 400 stolar.
 
Last edited:
Toppen