Senaste nytt

Nytt prissättningssystem SWISS

plover

Medlem
Är det bara jag som försökt boka resor över jul/nyår från Stockholm till Schweiz och får helt galna priser tillbaks ? (Typ 100% upp vs SAS till Geneve i ekonomi) - eller vad sägs om 8,000 SEK ToR julen ? När jag ringde ZUrich supporten sa de att de fått in ett nytt bokningsystem och inte kunde göra något, trots att helgflighterna hade 0% sålda i business och 20% i economy. Det kallar jag dynamisk prissättning. Tur att det finns SAS och L-hansa.

:)
 

plover

Medlem
Det är nog bara du som inte hittar normala priser. Kollade på swiss.com och jag får normala priser i ekonomi. Dock finns det många business savers för ca 5000 SEK t/r - vilket är fint om man är lagd åt det hållet. :)

Swiss har inte bytt bokningssystem på länge. De använder axsRes men kommer byta till Altea så småningom, dock tror jag det kommer dröja minst ett år till dess.

Hej, men något är skumt med detta, se ex STO-ZRH 21-28/2 Sportlovet. Zöver 100 lediga platser enligt Swiss kundservice idag, men ekonomi U kostar mer än c / Businesd, helskumt. Znågra ideer ?

:)
 

Senator

Moderator
Hej, men något är skumt med detta, se ex STO-ZRH 21-28/2 Sportlovet. Zöver 100 lediga platser enligt Swiss kundservice idag, men ekonomi U kostar mer än c / Businesd, helskumt. Znågra ideer ?

:)

Ja, några hefeweissen mindre innan man letar och postar? :) jag tänkte på de roliga orden ovan ;)

Jag får runt 3 000kr via iPhone Appen dina datum till GVA. Ut 21 hem 28 feb, 2015
 

plover

Medlem
Ja, några hefeweissen mindre innan man letar och postar? :) jag tänkte på de roliga orden ovan ;)

Jag får runt 3 000kr via iPhone Appen dina datum till GVA. Ut 21 hem 28 feb, 2015

Njaa, kolla ZRH så får du se, sportlovet 21-28/2, business billigare än Economy, visst är det skumt ? Ringde till deras helpdesk igår och de höll med om att något var fel och att de höll på med något systembyte. Väldigt olikt dem. Har aldrig sett något liknande faktiskt. GVA hade normala priser de dagarna, nu kollade jag sportlovet igen och det är fortfarande knas. Kan kärran vara slutsåld ?
 

AABack2ARN

Medlem
Priserna till ZRH med LX är ganska absurda oavsett tidpunkt på året. U-klass är som sagt dyrare (7260SEK+skatter & avgifter) än D-klass (7160SEK + skatter & avgifter). Till GVA är U-klass billigare än billigaste Business-biljetten (P): 4397 resp 4731 + skatter & avgifter.

Utöver det är många klasser redan stängda på de datum du tittar på:

LX1249 21FEB J9 C9 D9 ZC PC Y9 B9 M9 U9 HC QC VC WC SC TC EC LC KC
LX1251 21FEB J9 C9 D9 ZC PC Y9 B9 M9 U9 HC QC VC WC SC TC EC LC KC
LX1255 21FEB J9 C9 D9 ZC PC Y9 B9 M9 U9 HC QC VC WC SC TC EC LC KC

Jag tror det helt enkelt stavas Stockholms sportlov (kanske lite ihopkopplat med marknadsekonomi). Men även om man ger sig på att söka flyg med anslutning i ZRH får man inte fram lägre bokningsklasser än U. Så kanske är planen ganska välbokade vid det här laget.
 

Senator

Moderator
Njaa, kolla ZRH så får du se, sportlovet 21-28/2, business billigare än Economy, visst är det skumt ? Ringde till deras helpdesk igår och de höll med om att något var fel och att de höll på med något systembyte. Väldigt olikt dem. Har aldrig sett något liknande faktiskt. GVA hade normala priser de dagarna, nu kollade jag sportlovet igen och det är fortfarande knas. Kan kärran vara slutsåld ?

Nu hade jag för många Hefe, då jag tittade på ZRH.

Vet inte om det är en bugg. Kanske någon Alpresoroperatör har köpt upp eller bokat upp större delar av inventory? Kanske har REV MGMT och deras algoritmer räknat på detta? Kanske har den svenska marknaden fått låg allokering..
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, i detta fall är jag lite tveksam till att detta är för att möjliggöra anslutningar. Kollar jag på anslutning via ZRH just 21FEB går bokningsklassen upp till M. Annars brukar det ju gärna dyka upp lägre bokningsklasser i samband med anslutningar.
 

agehall

Medlem
Fast betänk att LX kör med sina förb-nnade married segments. Det kan ju vara så att det är tex till BKK eller JFK som det finns platser men inte till den andra destinationen.
 
Toppen