Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

AABack2ARN

Medlem
Då jag är trygghetsnarkoman bokar jag helst allt på förhand men är man där utanför högsäsong (jul/nyår samt juli/augusti) brukar det i stort sett alltid finnas möjlighet att boka spontant. Prismässigt vet jag inte riktigt vad som är bäst.

Avseende Hana är vägen en upplevelse och man kan få en ok bit mat på hotellet i Hana innan man åker tillbaka/vidare. Jag har dock förstått att matens och servicens kvalitet skiftar ganska mycket. Priset är dock konstant högt!
 

henkedio

Medlem
För min del tycker jag att Hana är ett måste, såvida man är på Maui i minst en vecka. Höjdpunkten på resan tycker jag är efter Hana, där Pipiwai trail är mycket vacker. Det som många gör (i rädsla för biluthyrarens regler) är att köra samma väg tillbaka. Det är givetvis inte speciellt kul. Tar man istället och kör runt ön så kan man exempelvis stanna på Maui Winery, Kula Farmers Market, Surfing Goat Dairy osv.
 

Direktorn

Medlem
Kanske bäst med 4WD på Maui? Ville fortsätta men vågade inte då skador inte täcktes på hyrbilar som jag förstod det. Vi åt på hotellet, och vände sedan samma väg tillbaka -:(
 

henkedio

Medlem
Kanske bäst med 4WD på Maui? Ville fortsätta men vågade inte då skador inte täcktes på hyrbilar som jag förstod det. Vi åt på hotellet, och vände sedan samma väg tillbaka -:(

Vi hade en 2w Suv, mötte helt vanliga sedan-bilar på den vägen som enligt hertz var för dålig. Jag måste säga att jag tycker att det är något konstigt faktiskt.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är samma sak med Saddle Road på The Big Island. Hyrbilsbolagen påstår att vägen är för dålig men den är utmärkt utom en mycket kort del på västra sidan. Ibland undrar jag om det inte är politik som ligger bakom dessa "körförbud"...
 

Bamsefar

Medlem
Hana, och Road to Hana - den traditionella mycket slingriga (smala!) vägen - kan man lätt avstå. Plus att detta är den "regniga sidan" av Maui - så nja inte så kul enligt mig.

Men som vissa nämner: Den vägen som går till Hana "bakvägen", eller södra sidan då - den är grymt häftig. Jag hade en SUV (4x4) men det var totalt onödigt. När jag gled där en Septemberdag så var det så knalltorrt att man lätt hade stekt ägg på motorhuven. Häftiga landskap minst sagt:
Hawaii och SFO 2001 (21).jpg
Och när man känner för ett dopp:
Hawaii och SFO 2001 (24).jpg
 

henkedio

Medlem
Planerar en liten smekmånad, någon som har provat att kryssa runt?
Hawaii Cruises | Hawaii Vacations | Norwegian Cruise Line

Funderar att kombinera detta med några dagar på Waikiki och sedan en vecka på Maui. Andra bättre förslag?

Mitt förslag är att du håller dig på öarna istället, Kauai är otroligt vackert. Besök Maui, Kauai och ta Waikiki sist, då kan du shoppa lite och slipper bära/flyga runt med massa bagage. Nu vet jag inte hur länge du vill vara borta men 4-5 dagar på Kauai, 6-8 dagar på Maui och 3-4 i Waikiki är ganska lagom. Är du verkligen säker på att du vill åka så långt för att sitta på en båt?
 
Toppen