Senaste nytt

Priobaggage kommer sist på Arlanda men inte i resten av världen. Rapportera!

För ett tag sen hamnade jag i diskussion med Arlanda på Twitter när jag undrade varför priobaggage aldrig (enligt er andra) kommer på rätt plats på bandet.

De hävdar stenhårt att det har att göra med hur man lastar planet och inget annat. Att det sedan så sällan fungerar på ARN, men så ofta på andra flygplatser känner de inte vid sig.

Nu flyger jag inte själv från ARN, men tycker att det kunde vara en bra idé om ni som gör det och får priobaggage på fel ställe skriver detta på en samlad plats. Får ni det rätt på samma resa i andra ställen av världen är det ju bra att skriva det med. Detta för att kunna visa ARN att det är ett ofta förekommande problem.

OBS! Endast baggage med priotagg! :)
 

Dr. Miles

Expert
För mig fungerar priority tag nästan alltid när jag reser till och inom Asien.
Så felet kan inte bero på bagagelastarna i Asien.
 

Jacob

Medlem
De hävdar stenhårt att det har att göra med hur man lastar planet och inget annat. Att det sedan så sällan fungerar på ARN, men så ofta på andra flygplatser känner de inte vid sig.
Jag tog upp detta med produktansvarige på SAS som var mycket tydlig med att det inte är OK som det fungerar idag men som också menade att pålastningen är en viktig faktor för att få det att fungera. Och det köper jag, personalen som lastar av kan inte gärna tvingas spendera sin tid med att sortera ankommande bagage.

Att priobagaget fungerar bättre i Asien beror huvudsakligen på att de flesta flyger med widebody flygplan. Då använder man bagagecontainers och det är lätt att ha en bagagecontainer dedikerad till priobagage som lastas av först. Det blir mycket svårare med mindre flygplan då man då behöver väga in vikt och storlek på bagaget när man bestämmer hur man ska lasta. En stor tung väska på 25 kilo lastar man kanske inte sist bara för att den har en priotagg.

Därmed inte sagt att det inte går att lösa med lite kreativitet, flygbolagen kan om de bara vill. Det är bara fånigt att ha priotaggar när de inte fungerar.
 

Dr. Miles

Expert
Enda gång priority tag fungerade dåligt (egentligen inte dåligt) var i Hong Kong när jag kom från Peking med Dragonair.

Första väskan var självklart med priority tag, men efter 10 minuter hade alla väskor priority tag forfarande.
Efter 15 min kom min väska.
Då undrade jag om vad var poäng med priority tag när alla väskor i (kändes som) halva plan hade priority tag...
 

Stockholm

Medlem
Den stora utmaningen på ARN är väl annars att det tar låååååååång tid innan man får sin väska. Oavsett om den har eller inte har prio-tag!
 

fly4fun

Medlem
Den stora utmaningen på ARN är väl annars att det tar låååååååång tid innan man får sin väska. Oavsett om den har eller inte har prio-tag!

Dagens sanning. 15 minuter är inte ovanligt, men jag har som mest väntat 2h 15min på bagage från Krabi efter en charterflight som landade mitt i natten.
 

sungtae

Medlem
Detta hände efter en resa nån gång före jul på Kallax.

Jag är ju van vid att väskan kommer bland de sista även med priotag och förväntar mig nästan det. Men det kändes lite mer pinsamt när det därefter som sista bagage tuffar ut tre kollin med HON-taggar.

Ok för att man som SAS-kund har blivit luttrad, men borde inte SAS ha lite mer respekt för andra bolags kunder som de samarbetar med i *A och speciellt för kunder som ligger på högsta lojalitetsnivån? Nu är ju inte LLA världens största flygplats och de största planen är B738 och kan tömmas ganska fort men ändå.
 

jG_

Medlem
Jag har vid flera tillfällen sett hur de prio-taggade väskorna kommer sist på LLA. ...tror vissa bagagelastare har som inställning att lägga prio-väskor sist av ren jante-princip.

Min väska kom dock först på Arlanda förra veckan! :)
 

Jonas C

Medlem
Priority baggage har än så länge fungerat utmärkt på Casablanca, Rom, Lissabon. På Arlanda har det varit mindre bra, då de en gång lämnade min väska ute i regnet så att den blev dygnsur. På Cairo var det katastrof, väskorna skickades ut huller om buller, men å andra sidan kanske det inte spelade någon roll då halva planet hade Priority taggar…
 
Toppen