Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

henkedio

Medlem
Tack, då ska vi testa det i sommar. Jag hoppas att du inte missat Ulua Beach som är nästa strand norröver!? Det var otroligt mycket sköldpaddor där, en härlig upplevelse att se detta graciösa djur i sin naturliga miljö.

Absolut en underbar strand. Det finns en liten allmän parkering i anslutning till stranden. Skulle tro att det rör sig om 20-30 platser.

Man kan nog ställa sig på parkeringen som tillhör "The Shops at Wailea" och ta en liten promenad även om man troligen bryter mot parkeringsbestämmelserna.

https://www.google.se/maps/search/wailea+shops/@20.680981,-156.4423438,295m/data=!3m1!1e3!4m3!2m2!3m1!1swailea+shops
 

AABack2ARN

Medlem
Måste nog dessvärre erkänna att Ulua Beach har jag missat - men då finns det ju en ny anledning att snarast återvända till Maui (även om det är The Big Island som står på tur) :)
 

henkedio

Medlem
Finns det någon som läser tråden som kan rekommendera följande på Maui

Prisvärd golfbana
Hästridning
Zip-lining
 

Bamsefar

Medlem
Jag hittade förresten denna bild, på Waikiki beachen, från Club Floor på Sheraton Waikiki när vi var där senast (borde ha varit 2012?):
IMAG0185.jpg
 

Bamsefar

Medlem
Jag hoppas att du inte missat Ulua Beach som är nästa strand norröver!? Det var otroligt mycket sköldpaddor där, en härlig upplevelse att se detta graciösa djur i sin naturliga miljö.

Värt att notera är att Ulua Beach alltså ligger typ norr om Marriott, precis innan det nyöppnade Andaz by Hyatt, vilket för övrigt var ett Renesance hotel (ägt av Marriott) för många år sedan (bodde där 2001, precis innan 11/9-01). Andaz har sin egna beach precis norr om Ulua. Marriott at Wailea är för övrigt ett gammalt Intercontinental - men när Marriott köpte stället så sålde man alltså Renesance (som skulle ha blivit lägenheter, men sedan bara stod tomt i flera år innan Hyatt köpte rucklet).

I vilket fall, Ulua har ett litet rev, som har mycket trevlig snorkling tycker jag - och en bit ut hittar man garanterat sköldpaddor om dom inte är närmare. Det går lite av en led för sköldpaddor precis utanför kusten - typ 50-100 meter från land utefter Wailea. Hyr en SUP och paddla ut och du får hälsa på dom på någon meters avstånd.... Coolt att se dom komma upp till ytan och hälsa :)
Hawaii 2008 (175).jpg

Om man sedan då går söderut från Ulua, så kommer man till beachen som ligger utanför Grand Wailea och Four Seasons. Jag skulle klassa sanden som bättre utanför Four Seasons - men fisklivet som roligare kring revet vid Ulua. Men båda är helt okej även om ja vattnet runt Tobago Kays är roligare:

2012-11-22 10.21.06.jpg
 

Direktorn

Medlem
Sitter på balkongen Hyatt Regency i Kaanapali Beach. På Maui. Fint hotell och eftersom man kan gå längs stranden går det att nyttja restaurangerna även på Marriott och Westin om man vill . Finns även ett center med butiker och restauranger i Whalers Village så utbudet är bra. Vi flög ner till Maui i förrgår från Honolulu. Ska man jämföra öarna Oahu och Maui så beror det på vad man gillar. Maui har lugn trafik fina stränder och ett semestertempo medan Oahu har storstad ( Honolulo-Waikiki) men även otroligt fina stränder och lugn utanför stan. Om jag måste välja inför en återtripp kommer jag välja Oahu. Stränderna på Norra kusten som Sunset beach med lagom häftiga vågor ( observera sommarsäsong) är det vackraste jag sett. Dessutom gillar jag och frun både stadspuls med Honolulu och Waikkiki restaurangutbud några dagar och lugn och ro några dagar. Bästa kombinationen borde därför vara en vecka i Waikkiki och en vecka på Turtle bay resort på North Shore. I Waikiki har vi bott på Outrigger beach on the reef vilket rekommenderas varmt, fint och bra strandläge på Waikkiki.

Rekommenderar bilhyra på både Oahu och Maui, direkt när man landar, även om det kostar en del med Valet Parking på de flesta hotell. Det kostar annars en hel del med taxi och liknande och upplevelsen blir inte lika stor. På Oahu måste man ha bil om man ska kunna se det vackra utanför Honolulu. Är nice att Cruise runt med nercabbad Camaro:)
 

jth

Medlem
Sitter på balkongen Hyatt Regency i Kaanapali Beach. På Maui. Fint hotell och eftersom man kan gå längs stranden går det att nyttja restaurangerna även på Marriott och Westin om man vill . Finns även ett center med butiker och restauranger i Whalers Village så utbudet är bra. Vi flög ner till Maui i förrgår från Honolulu. Ska man jämföra öarna Oahu och Maui så beror det på vad man gillar. Maui har lugn trafik fina stränder och ett semestertempo medan Oahu har storstad ( Honolulo-Waikiki) men även otroligt fina stränder och lugn utanför stan.

Vi bodde en vecka på Kaanapali Beach hotel för några veckor sedan, det är helt klart ett fint område men många aktiviteter och en fin strandpromenad. Trafiken upplevde jag också som ganska lugn, dock kan det bli långa långsamtgående köer på den enda vägen in mot centrala ön... Bil känns (tyvärr) nästan som ett måste på en såpass stor ö, annars blir taxikostnaderna nog höga och de lokala bussarna verkar inte vara särskilt många, eller för den delen moderna.

Vi bodde efter det nere på Wailea i en lägenhet, jag upplevde den södra delen som finare och även ett snäpp vassare vad gäller stränderna. Om ni gillar snorkling och klart vatten så prova också att åka norrut upp till Honaloua Bay, det verkar vara dit de flesta snorkelturer också åker. Vi var där och kikade men hade tyvärr inte tid att hoppa i det blå.

Road To Hana säger alla är ett "måste", men jag tyckte inte riktigt den levde upp till förväntningarna. Inget för den som har anlag för åksjuka, det är en riktig serpentinväg. Visst, det finns en del riktigt fina vattenfall och vyer längs vägen men det tar åtminstone 3 timmar enkel väg och väl framme i Hana finns inte så mycket att se, sen ska man tillbaka samma väg också helst innan det blir mörkt. Ska man göra det rätt tror jag man ska åka ända ner till Kipahulu och övernatta där och sedan ta det lugnt och verkligen utforska den delen av ön, som faktiskt har en hel del att bjuda på.
 
Last edited:

flybob

Medlem
Hur brukar ni göra med flyg- och hotellbokningar samt bilhyra på de olika öarna? Är det möjligt att vara spontan, eller bör man planera 3 dagar här, 2 dagar här osv?
 

Direktorn

Medlem
Håller med om vägen till Hana. Inte värt tiden och som du säger inget speciellt att göra i Hana. Tyckte också att det var fint i Wailea där jag endast var över dagen och badade. Vad gäller bokning så va det enkelt art boka flyg med Hawaiian på nätet ett par tre dagar innan och de erbjuder även paket med hotell osv. Bilhyra bokade jag på Avisba.com, vilket ger lite avios samtidigt som jag upplevde priset ok iallafall om man jämför med att hyra direkt av dem på plats.
 
Toppen