Senaste nytt

Hur får man ungdomar att åka mer taxi?

lonewolf

Medlem
Hej!

Denna fråga kanske inte riktigt passar in här på businessclass.se då den inte har någon direkt anknytning till flyg men eftersom jag har fått bevis på att många här inne har otroligt mycket kreativitet och idéer ställer jag därför denna fråga till er.
Vi har fått uppdrag i skolan att ta fram en lösning till ett känt taxibolag hur man får fler ungdomar att åka mer taxi? Det jag tänker på är att kanske införa någon typ av klippkort, det vill säga åk 9 gånger med oss och få tionde åket för halva priset, alternativt ingen framkörningstaxa? Vad tror ni? Låt kreativiteten flöda och kom med alla idéer ni har. Vill nämligen vinna tävlingen i år då jag snubblade precis på mållinjen förra året :) Tävlingen avslutas i januari med redovisningar där juryn bland annat består av representanter från taxibolaget.

Tack på förhand och god jul till er alla!
 
Problemet är kort sagt: Det är dyrt!

Om en produkt är dyr för gemene man är den "dyrare" som ung och studerande. Ungdomsrabatt hade säkert gjort mest nytta men ett 10ggr klippkort där 10e gången bara är halva priset känns ju inte så lockande.
 

lonewolf

Medlem
Problemet är kort sagt: Det är dyrt!

Om en produkt är dyr för gemene man är den "dyrare" som ung och studerande. Ungdomsrabatt hade säkert gjort mest nytta men ett 10ggr klippkort där 10e gången bara är halva priset känns ju inte så lockande.

Klippkort är inte så hett. Men jag tror det blir svårt att införa ungdomsrabatt om man inte gör detta inom vissa tider. T.ex från och med fredag kväll tills söndag kväll eller dylikt. Tror också det är viktigt för taxibolaget att man återkommer och väljer de på framtida resor och inte bara en gång. Därför tänkte jag att klippkort var bra så att kunden "håller fast" vid ett och samma bolag under en viss period.
 

Jacob

Medlem
Denna fråga kanske inte riktigt passar in här på businessclass.se då den inte har någon direkt anknytning till flyg men eftersom jag har fått bevis på att många här inne har otroligt mycket kreativitet och idéer ställer jag därför denna fråga till er.
Frågan är väl inte helt malplacerad då den berör medvetenhet kring resandet vilket är vad BC.se fokuserar på.

Hur exakt har ni definierat "ungdomar"? Det är ganska stor skillnad på om vi pratar om 15-åringar eller 20-åringar.

Är det "över 18" det handlar om så nyttjas väl taxin främst när man ska hem efter en utekväll och då är det rabatterat pris på fredag och lördagskvällar som man borde erbjuda. Kanske föra fram säkerhetsaspekten också med att ta en taxi framför andra transportalternativ i och med risken för rån och överfall.
 
Jag tror att man kommer tillbaka om man får bra service. Så väljer i alla fall jag bolag jag är återkommande kund hos. Skall man åsidosätta detta får det vara ett bra erbjudande som klippkort. Generellt sett glömmer jag de flesta klippkort man får eftersom jag inte handlar i dessa butiker för så mycket som krävs/så ofta.

Just "åk 9ggr och få 50% på den 10e" känns ju inte som en jättebra deal. :)

PS: Jag representerar väl inte gemene ungdom (19 år) men i gruppen ungdom är jag ändå.

Som Jakob skriver så handlar det ju även om NÄR man vill att taxi skall användas. Är det efter utekväll så ser jag två delar: 1) Priset. 2) Lätttillgänglighet. Sedan självklart bra service.
 
Last edited:

lonewolf

Medlem
Frågan är väl inte helt malplacerad då den berör medvetenhet kring resandet vilket är vad BC.se fokuserar på.

Hur exakt har ni definierat "ungdomar"? Det är ganska stor skillnad på om vi pratar om 15-åringar eller 20-åringar.

Är det "över 18" det handlar om så nyttjas väl taxin främst när man ska hem efter en utekväll och då är det rabatterat pris på fredag och lördagskvällar som man borde erbjuda. Kanske föra fram säkerhetsaspekten också med att ta en taxi framför andra transportalternativ i och med risken för rån och överfall.

1-0 till dig Jacob!:)

Vi pratar om 18 år och uppåt. Skulle självklart nämnt detta i mitt första inlägg.
 

Morgan

Medlem
Låta föräldrarna betala!

Folk som är i 18-20-årsåldern i många fall ute och festar rätt mycket på helgkvällar, vilket gör att föräldrar blir oroliga. Samtidigt är det myndiga personer vi pratar om, så för att rädda föräldrars sömn kan man t.ex. låta föräldrar skaffa konton som ungdomarna kan använda och åka fritt hem till bostaden (men inte någon annanstans).

Alla föräldrar har såklart inte råd, men att spela på trygghetskänsla mot en del föräldrar borde funka!

Delad taxi låter annars som en bra idé, motsvarande hur Supershuttle gör med Arlanda-transporter: Varje halvtimme på nätterna från krogområden och hem till dörren för halvapriset mot riktig taxi.
 

gdaily

Medlem
Som varit inne på tidigare: Förbetalda "komma hem från krogen-kort" som föräldrarna kunde köpa, speciellt till sina kvinnliga telingar.
 

Unicornone

Medlem
Säkerhet, seriositet, vissa städer tex Norrköping där haglar det av mer eller mindre oserösa men ändå auktoriserade åkare. Timpengar o framkörningsavgifter som skiljer väldigt mycket. Säkerhet jämfört med svarttaxi etc. Själv väljer jag alltid att åka med Svea alliansen om de finns på orten. Taxi Kurir o 020 sedan. I Norrköping Vikbolandstaxi.

Framkörningsvgift skulle nog kunna trigga, den är generellt rätt hög i Svedala, 76:- är väl en vanlig summa jag ser i bilarna jag åker med. Men t.ex i NY är det 2.5$
 
Last edited:
Toppen