Senaste nytt

Dagen då framtidens SAS fan skapades

Dr. Miles

Expert
Det här kanske passar bra på SAS, det har ni gjort bra! tråden men jag vill gärna starta en ny tråd för att visa min uppskattning till SAS, även om det inte var jag som fick uppleva den.

Idag åkte jag en SAS flight från Stockholm till Hamburg.
Ungefär när flyget passerade Östersjön kom en äldre kvinnlig kabinpersonal till pojken som satte bakom mig och sa att han kunde komma in till cockpiten.

SAS Go ARN-HAM, 09.jpg
Pojken var inne i cockpiten

Efter han gick in i cockpiten pratade jag med hans farfar, farmor som reste tillsammans med honom och de uppskattade jättemycket om SAS gest till unga passageraren.
Jag frågade farmorn om de eller pojken frågade SAS personal om han skulle kunna komma in i cockpiten men så var det inte fallet.
Pojken fick stanna hela inflygning samt landning till Hamburg.

Även om det finns många dåliga sidor på SAS som vi märker och klagar på, finns det genuin omtänksamhet och engagemang bland många anställda inom bolaget. Thumb up.jpg Thumb up.jpg Thumb up.jpg

Pojken kommer säkert att minnas denna dag och han kommer säkerligen att bli en framtidens SAS fan. :)

SAS Go ARN-HAM, 13.jpg
Den trevlige kaptenen som visade stort engagemang
 

iRobert

Medlem
Inget litet barn direkt, men jag blev alldeles till mig av lycka när samma sak hände mig förra månaden. Definitivt mer än vad man förväntar sig gällande kundvård. :)
 

twiggs

Medlem
På samma tema:

På det korta hoppet mellan Kastrup och Göteborg i påskhelgen så var vi nästan hela familjen i släptåg från barnens mormor i BSL-trakten och efter en lååång försening på en LH-flight så hamnade vi till slut på CPH, ombokade till SK-flight för att ta oss sista biten upp till Göteborg. Under den korta flygningen så blev våra barn som pånyttfödda pga gott humör och lite extra omtanke av kabinbesättningen som kommenterade "det är sällan vi har just så här många unga gäster på en och samma gång på Plus – fast det är alltid lika trevligt!" samtidigt som de försökte plocka ihop så mycket choklad som behövdes för att stilla sötsuget hos barnen. När vi sedan skulle gå av så hade den danske pursern gjort iordning gottepåsar till de minsta barnen bestående av sådant som fanns i vagnarna. Aldrig varit med om en så tyst, fast smuligare bil, på väg hem…

Tack SAS! :D
 

Vaniljvodka

Medlem
På KRN-ARN för en vecka sedan så kom tre flygvärdinnor med nåt litet bakverk med ett ljus i (elektroniskt?) och sjöng för en liten flicka som fyllde år. Också en väldigt fin gest.
 

MarcusC

Medlem
SAS är i topp när det gäller resa med barn, sedan finns det vissa crew som är suveräna. Min son som älskar flyga har dock vant sig vid SAS höga standard..så när de inte kommer leksaker börjar han att fråga...Han har flera gånger fått komma in i cockpit före start där piloterna pratar med honom...lika kul för farsan :)
 

Andrew

Medlem
Nu bör ju min frågeställning kännas lagom surmulen efter denna fantastiskt fina gest från SAS, men är det inte så numera att ingen får släppas in i cockpit under flygningen (tänker framförallt på efter det att ett ryskt (?) flygplan störtat under 80-talet efter att pilotens son fått leka med spakarna och lyckats koppla ur autopiloten, men också på alla säkerhetsregler post-9/11)?
 
A

Aurora

Guest
Nu bör ju min frågeställning kännas lagom surmulen efter denna fantastiskt fina gest från SAS, men är det inte så numera att ingen får släppas in i cockpit under flygningen (tänker framförallt på efter det att ett ryskt (?) flygplan störtat under 80-talet efter att pilotens son fått leka med spakarna och lyckats koppla ur autopiloten, men också på alla säkerhetsregler post-9/11)?

I Skandinavia/Europa er det opp til kapteinen å avgjøre hvem som sitter i cockpit. Punktum :)
 

Jakob K

Medlem
Nu bör ju min frågeställning kännas lagom surmulen efter denna fantastiskt fina gest från SAS, men är det inte så numera att ingen får släppas in i cockpit under flygningen (tänker framförallt på efter det att ett ryskt (?) flygplan störtat under 80-talet efter att pilotens son fått leka med spakarna och lyckats koppla ur autopiloten, men också på alla säkerhetsregler post-9/11)?

Jag är benägen att hålla med. Känns lagom flummigt och godtyckligt med "öppen ingång" till cockpit när man från myndighetshåll har gått igenom modifieringar av dörrar etc för att slippa just riskerna med otillbörliga på flight deck. Social engineering är och förblir bästa vägen genom alla brandväggar av olika slag.
 

Mr.Smith

Medlem
Nu bör ju min frågeställning kännas lagom surmulen efter denna fantastiskt fina gest från SAS, men är det inte så numera att ingen får släppas in i cockpit under flygningen (tänker framförallt på efter det att ett ryskt (?) flygplan störtat under 80-talet efter att pilotens son fått leka med spakarna och lyckats koppla ur autopiloten, men också på alla säkerhetsregler post-9/11)?

Men snälla nån... Det är lite skillnad på att sitta på en stol och bara få kolla och som i Ryssland när ungarna fick sitta och pilla på allt... Sen kanske vi ska lugna ner oss med rädslan överallt. Ja 9/11 fuckade upp mycket i flygvärlden, förhoppningsvis går vi mot ett samhälle som är mindre rädd och mer sund än tvärtom.
 
Toppen